HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vølund Jordvarmeanlæg
Taichou
Hej,

vi vil gerne bygge et hus og har allered fået tilbud fra byggefirma.

Huset skal opfylde BR15, dvs. BR15 isolering, 3-lag vinduer og Jordvarme.

Vedr. Jordvarme har byggefirma Vølund 1245 6kW i tilbud (med 300m slange). Er det nok for et hus med 160m2?

Er Vølund 1245 6kW en god pumpe? Jeg kunne ikke finde COP værdier.

Hvis I kunne vælge, hvilke af disse pumper ville I tage:

Nilan Compact GEO6 (inkl. Ventilation)
http://www.nilan.dk/da-dk/forside/loesninger/boligloesninger/kompaktloesning/compact-p-geo.aspx

eller

Vølund F1245 6kW http://www.volundvt.dk/Volund/produkter/Jordvarmepumper/Sortimentoversigt/NIBE-F1245/

Tak på forhånd
 
Rhsin
Hejsa!

Jeg var i samme øvelse for ikke så længe siden hvor jeg også havde vølund jordvarme inde i min vurdering, men jeg endte med Thermia G3 (13KW), udfaldet var en helhedsvurdering på at dette anlæg kan levere meget varmt vand med høj cop, samt pris.. det tilbud jeg fik var noget mere attraktivt på Thermia G3 i forhold til vølund, der var faktisk tale om en ganske pæn besparelse.

Skulle jeg vælge igen, ville jeg sikkert vælge samme, Thermia G3, jeg er meget tilfreds med driften so far... havde oliefyr før, og vi snakker besparelse i omegnen af 90% i driftomkostning.

afhængig af indstilling kan HGW teknikken banke temperaturen ganske højt op i tanken, men dette gøres med samme copværdi som til normal cop på feks. gulvvarmen... typisk begrænser man det.. men i princippet siger manualen op imod 95 grader varmt vand i tanken.. hvilket selvsagt ikke er hensigtsmæssigt, men det giver nogle ret gode buffermuligheder hvis man vil udnytte det.. og varmtvandsproduktionen er ret god (det er naturligvis leverandør postulater), men indtil nu har der aldrig manglet varmet vand i sommerhuset.. hvor der er plads til 12 personer.. med pool.

ps. Thermias G3 er samme som danfoss opti+ modellerne
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
Taichou
Hej

jeg er virkelig uerfaren i området.

Byggefirmaer har Vølund F1245 i sortiment. Jeg vil bare vide, om det er en god pumpe?

Hvis det er en dårlig pumpe, vil jeg bade dem at komme med noget andet.

Er der ikke en test liste om varmepumper, hvor man tydeligt kan se, hvilke er gode og dårlige?
 
Daffy
Vølund Varmepumpe er den samme som NIBE (i Sverige) og Metrotherm - alle ejet af NIBE i Sverige som laver rigtig mange varmepumper.

Om størrelsen på varmepumpe kan du selv beregne her :
http://www.jordvarme.dk/privat/varmeberegning/beregn-selv.html

-Vær dog opmærksom på om de opgivne priser på el m.m. er realistiske
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
hamselv
Hovedparten af varmepumper der handles på det danske marked er ret gode. Jeg vil så vove den påstand at det så ikke er tilfældet med montørerne. Der er der ret stor spredning på dygtigheden, og det er ret afgørende for kvaliteten af den samlede installation er det en afgørende parameter. Og da typehusfirmaerne bruger dem der læner sig længst ud af vinduet, er det efter min mening der det halter mest. Det ville jeg interessere mig for. Ligeledes fremtidige serviceomkostninger. Der er en prisspredning på et par 100% på den konto, og igen er vedligehold en stor andel af den årlige omkostning, er det ret væsentligt om eftersynet koster 1000 eller 3000 pr år.

At tænke 13 kW og overhedsningsfjerner er totalt irrellevant, når der er tale om et mindre spritnyt hus. Gevinsten ved overhedsningsfjerneren forsvinder pistvæk når der ikke er et behov for konstant opvarmning.
 
Rhsin
Hamselv- Hvem snakker om HAN skal vælge 13kw, jeg talte om hvad jeg var endt op med, han skal naturligvis vælge et som passer i størrelse (kw) som matcher det han skal montere den i.

At hgw skulle være uden gevinst... Når nu gevinsten ligger allerede inden anlægget er opsat.. Fordi det er billigere end vølundpumpen var en del af min pointe.. Hvad det så end må kunne producere af varmt ekstra vand når nu endeligt det kører må vel være en gevinst.. Men klart det er i vintermånederne det giver medt mening.. Jeg har kunnet se på mit anlæg at i perioden hvor der blev lavet jævnligt varme til gulv/pool blev der ikke kørt varmtvandskørsler.

Derudover kan det vel være svært direkte at sammenligne et anlæg fra en anden som simpel forbruger, for der er vel også en grad af elastik i metermål når man sammenligner et anlæg frem for et andet, og her er det vel mindst lige så vigtigt at finde en installatør der har sin sjæl moral og viden på plads så man også får sat en helhed op der fungerer optimalt på den lange bane.. For her kan det jo blive dyrt at vælge forkert.
Jeg ville nok selv vælge at gå ud og finde montøren fremfor blindt at bruge den husfirmaet anbefaler.. Alene den øvelse gør dig bedre rustet til at vælge.. Spørg evt 3 forskellige med 3 forskellige mærker, og lad dem om at argumentere for deres valg.
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@taichou
Der findes flere gode varmepumper på det danske marked, vølund 1245 er en af dem.
jeg har siden 1985 - 2009 haft mit første vølund jordvarmeanlæg, i 2009 udskiftede jeg det gl. anlæg til en ny vølund 1245 8kwh .

Mit vølund 1245 anlæg har kørt super godt hele tiden ( se blot på mine forbrugstal ) og jeg kan varmt anbefale det anlæg dit byggefirma foreslår. en anden ting som også er væsentlig er at jeg gennem årene helt tilbage fra 1985 har haft meget gode oplevelser med vølunds support, service og vejledninger.
DEt der også er vigtigt at se på ved valg af varmepumpe er, om det er et firma der evner at supportere og afhjælpe evt problemer effektivt, fair og samvittigsfuldt og det er min oplevelse af vølund gennem årene at de lever op til dette.

Der findes som sagt mange gode varmepumper på markedet men jeg tror vølunds 1245 har den mest brugervenlige styring af dem alle, den er dejlig nem at gå til.

det eneste jeg ville overveje hvis jeg var i dit sted var evt at købe en 8kwh istedet for en 6kwh. 8kwh er super hurtig til at lave varmt brugsvand og med den rette indstilling af styringen vil jeg skønne at du får lige så god drift økonomi med en 8kwh som med en 6kwh, måske enda lidt bedre.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
tb
Jeg er også igang med at bygge hus. Husfirmaet ville også sætte en vølund i. Dogvirkede det ikke til de havde super meget erfaring med jordvarme, altså husfirmaet.
Så jeg fik taget pumpen ud af tilbuddet og kontaktede selv en smed der havde forstand på varmepumper.
Jeg valgte en ctc408 ecoheat den kan du få 15års total service og garenti på hos gastech. Den er svensk, men ikke sat til endnu. Til ctc kan man få et kølemodul, så du kan få lidt kold luft ind i huset.
 
Taichou

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2284&pid=16487#post_16487]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]

@taichou
Der findes flere gode varmepumper på det danske marked, vølund 1245 er en af dem.
jeg har siden 1985 - 2009 haft mit første vølund jordvarmeanlæg, i 2009 udskiftede jeg det gl. anlæg til en ny vølund 1245 8kwh .

Mit vølund 1245 anlæg har kørt super godt hele tiden ( se blot på mine forbrugstal ) og jeg kan varmt anbefale det anlæg dit byggefirma foreslår. en anden ting som også er væsentlig er at jeg gennem årene helt tilbage fra 1985 har haft meget gode oplevelser med vølunds support, service og vejledninger.
DEt der også er vigtigt at se på ved valg af varmepumpe er, om det er et firma der evner at supportere og afhjælpe evt problemer effektivt, fair og samvittigsfuldt og det er min oplevelse af vølund gennem årene at de lever op til dette.

Der findes som sagt mange gode varmepumper på markedet men jeg tror vølunds 1245 har den mest brugervenlige styring af dem alle, den er dejlig nem at gå til.

det eneste jeg ville overveje hvis jeg var i dit sted var evt at købe en 8kwh istedet for en 6kwh. 8kwh er super hurtig til at lave varmt brugsvand og med den rette indstilling af styringen vil jeg skønne at du får lige så god drift økonomi med en 8kwh som med en 6kwh, måske enda lidt bedre.


hej woebbe
det lyder godt.

Hvad betaler du i serviceeftersyn?

typehusfirma har anslået 80.000 kr til en Vølund 1245 6kw + 300m slange (men jeg tror, at de har trækket Gaskedlen fra). Er det en fair pris?

Hvad ville det koste, hvis jeg tager det ud af kontrakten og finder noget selv? Ideer Smile
 
Taichou

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2284&pid=16495#post_16495]tb skrev:[/url]

Jeg er også igang med at bygge hus. Husfirmaet ville også sætte en vølund i. Dogvirkede det ikke til de havde super meget erfaring med jordvarme, altså husfirmaet.
Så jeg fik taget pumpen ud af tilbuddet og kontaktede selv en smed der havde forstand på varmepumper.
Jeg valgte en ctc408 ecoheat den kan du få 15års total service og garenti på hos gastech. Den er svensk, men ikke sat til endnu. Til ctc kan man få et kølemodul, så du kan få lidt kold luft ind i huset.


Hej tb

tak for indlæg. Hvad har du betalt for dit anlæg? Hvad har du betalt for 15 års garanti og service? Smile
 
Taichou
Et andet spørgsmål Smile

Som sagt tilbyder byggefirma Vølund 1245 som varmepumpe og Nilan 300 comfort som ventilationsanlæg.

Skal man vælge begge komponenter fra den samme leverandør eller er de 2 fuldstændige forskellige moduler, så det er lige meget?

Som sagt, ville jeg bygge et hus og vi skal opfylde BR15. Ellers ville jeg vælge naturgas, det er nemmere Smile
 
woebbe jordvarme siden 1985
@taichou
80000kr for en 1245 6kwh lydermeget billig hvis det er incl de 300 meter slange samt montage og nedgravning. Hvis husfirmaet er ok og har styr på det de laver tror jeg mange gange det er bedst at at lade dem stå for alt. hvis du nu feks vælger en anden leverandør til at levere og montere dit jordvarmeanlæg og der efterfølgende bliver problemer med at varme huset op kan du risikere du at husfirmaet siger det er leverandøren af jordvarmeanlægget der har lavet en fejl og leverandøren af jordvarmeanlægget siger det er husfirmaet der har laver fejlen. Hvis du lader husfirmaet stå for det hele har du som kunde kun et sted at hendvende dig: nemlig til husfirmaet og det er dem der må få løst tingene. jeg har selv prøvet hvor svært det er hvis der er flere om et ansvar der iøvrigt kan være svært at placere, feks kan det, ved manglende varme, være svært at blive enige om om det er gulvarmen der er udført / indreguleret forkert eller jordvarmen der ikke kører som det skal.

Så mit råd er lad vær med at blande andre leverandørere ind i dit byggeproject men følg processen nøje og stil krav og betal evt en rådgiver/ ingenør for at være med på sidelinien for at sikre alt i byggeprocessen bliver udført korrekt. De extra penge er ofte givet godt ud og er ikke ret meget i forhold til den samlede huspris.

at bygge nyt hus er spændende men det er også nogen gange kimen til langvarige ærgerelser,retsager og søvnløse nætter fordi arbejdet ikke bliver udført korrekt og det er lange nemmere at fange evt fejl løbende i processen frem for bagefter når alt er lukket inde og svært at definere.
ovenstående er ikke skrevet for at tage modet fra dig eller for at miskreditere husfirmaet eller andre, det er blot mine egne erfaringer m.m.

vedr vølund 1245 og nilan 300 comfort så er det fulstændig ligemeget om det er fra samme leverandør. det virker som om husfirmaet har valgt blandt de bedste og mest anakendte firmaer på markedet for varmepumper og ventilationsanlæg og det tyder jo godt.

Jeg laver selv service på mit anlæg, men det vil jeg ikke råde dig til med mindre du har meget styr på tingene. lad vølund gøre det de skal så vidt jeg husker ha omkring 2000kr om for et årligt eftersyn, ellers kan du også finde en kopetent vvser de gør det normalt for omkring 1200kr. husk iøvrigt at få vølunds 5 års garantibevis som sikre dig 5 års totalgaranti på anlægget.


Held og lykke med projectet og spørg endelig hvis du har brug for det…...Smile
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Det er to forskellige ting og to forskellige fabrikater anlæg du beskriver. Anlæggene hverken skal eller bør samkøres. Det giver slet ingen mening.
 
tb
Mener at Gastech tager 1.495 pr år for eftersyn af CTC inkl alt.
Jeg valgte at tage Vølund ud pga Jeg skal have jordslanger i 2 lag og have køling på.
Men kan diskutere om det overhoved giver mening økonomisk at få jordvarme til et nyt hus, da varmeudgiften bliver rimelig lille.

Tror du skal regne med ca 100K for et normalt jordvarmeanlæg inkl slager. mit koster noget mere, det er primært slangerne, da de skal i to lag, køling og forberedelse til pool der koster. selv pumpen koster ca det samme.
Jeg har valgt et Nilan 450 i stedet for 300 primært pga confort 300 ikke kan overholde energikravet til et stort hus, når man skal overholde 2020.

Det kræver en del tid og du skal være sikker på at lave en helt klar aftale med byggefirmaet når du laver kontrakten. Men ved god dialog og en dygtig smed, kan det sagtens lade sig gøre.
min opfattelse er typehusfirmaerene ikke er med på det sidste nye og bruger teknologi og teknik der er nogle år gamle. Derfor er jeg sikker på jeg ikke for et dårligere anlæg ved at få en 3. part til at lave jordvarmen. tvært i mod, at have en mand på der ikke lavere andet, tror jeg må give et bedere resultat.
 
hamselv
Så kan jeg ikke nære mig! Har du en valid målerapport der efterviser at SEL er overholdt? Jeg spørger fordi, jeg kun har set "skrivebordsversioner" og til dato ikke en eneste der korrekt angiver målte effektforbrug OG målte hovedluftmængde og udregningen af at SEL faktisk overholdes. Til gengæld har jeg set en del splinternye anlæg der ikke har kunnet overholde SEL pga for sølle dimensionering af kanalsystem og anvendelsen af alt for små riste til indtag og afkast. Fandt selv ud af at der var lidt udfordringer i dette, idet det er ret små effekter der skal måles, og mit dengang eller fine effektmåle-meter, simpelthen ikke kunne måle så lave effekter. Jeg måtte dengang låne et multimeter ved kunden og fortage en strømmåling og så regne ud fra dette. Men det ville være stærkt interessant at høre hvordan man håndterer korrekt måling af effekter i 40W's klassen, der er normen hvis et standard en-familieshus skal overholde SEL.
 
tb
Jeg har ikke set nogen rapport endnu, huset er under opførelse.
De har regnet sig frem til at jeg skulle bruge en 450 anlæg istedet for et 300 fra Nilan.

Jeg har stillet flg krav:

Ordentlige ventiler som f. eks Halton. Ordentlig dimensioneret og dokumentation herfor. Kanalsystem iht til DS 447, dvs af galvaniseret rør. Flex og plast accepteres ikke. Hætter minimum som ITA og ITI fra Øland, eller lignende lyd- og tryksvag hætte. Riste til indtag og afkast accepteres ikke (anlægget vil blive grufuldt vindfølsomt) ikke. Hætter skal monteres i henhold til DS 428. BR kravet til SEL skal eftervises og om fornødent kontrolmåles af tredjepart Eftervisning af luftmængder ligeså - helst i henhold til VENT-Ordningens anvisninger. Effektiv lyddæmpning + lyddæmpning mod lydoverhør. Samme som ovenfor.
 
Taichou

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2284&pid=16518#post_16518]tb skrev:[/url]

Jeg har ikke set nogen rapport endnu, huset er under opførelse.
De har regnet sig frem til at jeg skulle bruge en 450 anlæg istedet for et 300 fra Nilan.

Jeg har stillet flg krav:

Ordentlige ventiler som f. eks Halton. Ordentlig dimensioneret og dokumentation herfor. Kanalsystem iht til DS 447, dvs af galvaniseret rør. Flex og plast accepteres ikke. Hætter minimum som ITA og ITI fra Øland, eller lignende lyd- og tryksvag hætte. Riste til indtag og afkast accepteres ikke (anlægget vil blive grufuldt vindfølsomt) ikke. Hætter skal monteres i henhold til DS 428. BR kravet til SEL skal eftervises og om fornødent kontrolmåles af tredjepart Eftervisning af luftmængder ligeså - helst i henhold til VENT-Ordningens anvisninger. Effektiv lyddæmpning + lyddæmpning mod lydoverhør. Samme som ovenfor.


Hej tb

det er præcis, hvad jeg har kigget efter (tak til hamselvs flexslanger kommentarSmile)

Men spørgsmålet er, hvad husfirma siger, hvis jeg stiller det samme krav til ventilation (jeg får en Nilan 300). Jeg har desværre allerede underskrevet kontrakten.
Kostede det nogle ekstra at stille al de krav?
 
LarsMA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2284&pid=16970#post_16970]Taichou skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2284&pid=16518#post_16518]tb skrev:[/url]

Jeg har ikke set nogen rapport endnu, huset er under opførelse.
De har regnet sig frem til at jeg skulle bruge en 450 anlæg istedet for et 300 fra Nilan.

Jeg har stillet flg krav:

Ordentlige ventiler som f. eks Halton. Ordentlig dimensioneret og dokumentation herfor. Kanalsystem iht til DS 447, dvs af galvaniseret rør. Flex og plast accepteres ikke. Hætter minimum som ITA og ITI fra Øland, eller lignende lyd- og tryksvag hætte. Riste til indtag og afkast accepteres ikke (anlægget vil blive grufuldt vindfølsomt) ikke. Hætter skal monteres i henhold til DS 428. BR kravet til SEL skal eftervises og om fornødent kontrolmåles af tredjepart Eftervisning af luftmængder ligeså - helst i henhold til VENT-Ordningens anvisninger. Effektiv lyddæmpning + lyddæmpning mod lydoverhør. Samme som ovenfor.


Hej tb

det er præcis, hvad jeg har kigget efter (tak til hamselvs flexslanger kommentarSmile)

Men spørgsmålet er, hvad husfirma siger, hvis jeg stiller det samme krav til ventilation (jeg får en Nilan 300). Jeg har desværre allerede underskrevet kontrakten.
Kostede det nogle ekstra at stille al de krav?


Comfort 300 er fint
Er det lofts eller skabsversionen?
Hovedrør 160 mm i diameter
Ventiler/siderør typisk 125 mm eller 100 mm (125 er at foretrække)
Spørg ind til hvor de har tænkt sig at placere blæs og sug (evt en tegning)
(Svært/umuligt at ændre senere)
Start med at bede om specifikationerne på de forskellige ventiler
(De kan dog relativt let skiftes på et senere tidspunkt)
Spørg ind til lyddæmpningen (placering og type). Den er vigtig og kan være bøvlet at rette op på senere.
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
hamselv
Prøv at bede om at bygningsreglementet overholdes, og at der afleveres en valid målerapport der efterviser dette, samt selvfølgelig SEL. Målerapporten udføres iht VENT Ordningens foreskrifter.

Afvis riste til afkast og indtag. Afvis anvendelsen af lyddæmper slanger og Flex fuldstændig.

Få påført, at hvis kontrolmåling viser væsentlige afvigelser fra det i målerapporten anførte, og/eller BR's krav ikke kan opfyldes, skal dette rettes af ventilationsentreperenøren og ventilationsentreprenøren skal betale for kontrolmålingen i så tilfælde.

Du skal være velkommen til at sende en tegning til udtalelse.
 
LarsMA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2284&pid=16972#post_16972]hamselv skrev:[/url]

Prøv at bede om at bygningsreglementet overholdes, og at der afleveres en valid målerapport der efterviser dette, samt selvfølgelig SEL. Målerapporten udføres iht VENT Ordningens foreskrifter.

Afvis riste til afkast og indtag. Afvis anvendelsen af lyddæmper slanger og Flex fuldstændig.

Få påført, at hvis kontrolmåling viser væsentlige afvigelser fra det i målerapporten anførte, og/eller BR's krav ikke kan opfyldes, skal dette rettes af ventilationsentreperenøren og ventilationsentreprenøren skal betale for kontrolmålingen i så tilfælde.

Du skal være velkommen til at sende en tegning til udtalelse.


Nu vil jeg ikke highjacke tråden, men dette var alt jeg fik efter mit anlæg var monteret af aut. Nilan montør.( se billede)
Jeg fornemmer at det ikke helt er den målerapport med mere som du taler om?
Anlægget kører som fin nok, men føler måske ikke at indreguleringen var så grundig.
Desuden er indblæs (290 m3 i timen) større end udsug (255 m3 i timen), idet det ifølge montøren medførte at huset ikke suger koldt luft ind om vinteren, når man åbner døren. At det skulle presser fugt ud i væggene havde de aldrig oplevet i de 30+ år de havde gjort det på denne måde
(Normalt anbefaler man jo et svagt undertryk, netop for at undgå fugt i væggene)
LarsMA tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,246,987 Unikke besøg
XHTML CSS