HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Anlæg gået "amok"!!
RMO
Hej.
Jeg er ny i dette forum - og min tekniske indsigt er ikke specielt stor irt jordvarme.
Siden 2009 har jeg med stor tilfredshed haft et IVT 9 KW anlæg til 375 m2 hus (heraf 125 m2 kælder) Gulvvarme - med seperat cirkulationspumpe på hver af de 3 etager.Årligt forbrug 7000 kw (heraf 31 % til varmt vand = 2 voksne + ikke mindst 2 teenagere, der bader flittigt) - og huset er altid dejligt varmt! I det store hele har jeg ikke justeret ret meget på noget som helst siden installationen - og det har været ret sorgløst, for anlægget har passet sig selv - dog med et årligt eftersyn. Der er udendørsføler.
Nogle uger før sommerferien virkede det som om der var lidt for varmt i huset. Jeg slukkede for 2 af cirkulationspumperne - og skruede ned for varmen fra 2.3 til 2.0. Det hjalp ikke rigtigt - så jeg fortsatte over nogle dage med at sætte ned. Da der stadigt var ret varmt inden vi tog på ferie - satte jeg det ned til 0,01 (for at have varmt vand til sønnike der skulle være hjemme) Samtidigt satte jeg varmekurve finjustering ned fra +2.0 til 0,0!
Vi tog på ferie - og sønnike der fortsat var hjemme nævnte i telefonen at der var ret varmt i huset. Han forsøgte at justere - og han har skruet varemkurven ned på - 4,1.....
Han tager afsted på ferie - og vi kommer hjem en uge senere! Hod da op - det var som at træde ind i en subtropisk sydamerikansk regnsskov da vi trådte ind i huset! (om natten - så der var ikke særlig sollys påvirkning) Der var nok et pænt stykke over 40 grader i huset - hvilket gjorde at jeg selvfølgeligt slukkede anlægget med det samme - og det er først nu et par dage senere at vi nærmer os en normal temperatur i huset!!
Set i bakspejlet skulle jeg eller sønnike selvffølgeligt bare have slukket helt for anlægget da det begyndte at "flippe ud"!
Mit spørgsmål i dette forum er: "Hvvad er det mon lige der sker?"
På forhånd mange tak og

Med venlig hilsen

RMO
 
hamselv
Ret nemt. Med 99,99% sikkerhed er din trevejsventil gået. Der skal en ny til.
 
hamselv
I øvrigt lyder det fuldkommen som et anlæg i Kolding??? Er det det?
 
hamselv
Hvis det er det anlæg jeg ligesom tror, er den mere end 5 år, og så desværre ikke længere dækket af garanti. Men trevejs ventilen er ret nem at skifte og anlægget er monteret sådant at det ikke tager lang tid (hvis det er den jeg tror).
 
hamselv
Det var så en syg trevejs-ventil. Ellers smuk smuk drift og ikke en eneste fejl i log'gen, Brinetemp >17,6 (meget kystnær, 400 meter turbocollector). Varmede op igen så hurtigt at jeg nær ikke havde nået at notere alt inden den var færdig. Lige netop i dag havde det været sjovt at måle effekt og COP. De gode gamle Greenline HT+ er nu nogle gode varmepumper.
 
hamselv
...i øvrigt imponerende drifttider med tæt på intet elpatronforbrug udover VV spids i et hus af den størrelse og med så meget glas. Det er bygget rigtig godt.

Jeg har set mange huse (og mange placeringer). Det her er en af dem man virkelig gerne ville have selv. Geeee det er hyggeligt at lave lidt varmepumpeservice ind imellem.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,026 Unikke besøg
XHTML CSS