HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Tilbagebetaling af afgift ved solceller/varmepumpe
woebbe jordvarme siden 1985
Så fik jeg endelig knap 4000kr tilbage fra seas fordi seas i henhold til det bindende svar jeg har fået fra skat, ikke i 2013 har beregnet efter den særligt lave elafgift som gælder for FORBRUG over 4000kwh.

Seas har accepteret også fremefter at rette sig efter skats bindende svar til mig som er gældende i 5 år frem for MIT speciffikke solcelleanlæg.

Jeg skal nok i løbet af den kommende uge (på dette forum) skrive den tekst der er nødvendig (og som jeg har brugt) for at få skats bindende svar, så kan alle der har solcelleanlæg og varmepumper få et bindende svar fra skat og sikre sig beregning efter den lave afgift for FORBRUG over 4000kwh UDEN modregning af den strøm solcelleanlægget har produceret.Grin
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
tb
Jeg er ikke helt inde i reglerne.
Men er det noget jeg kan bruge med et nyt solcelle anlæg 2014? Mener at inverteren er ca 3kw.
 
lars-jacobsen
Ja. Alle ejedomme der i BBR er registreret som elopvarmet (f.eks. med en jord eller luft varmepumpe), kan få nedsat elafgiften på den del af ejendommens elforbrug som overstiger 4.000 kwh pr. År. Nedsættelsen er ca. 52 øre/kwh.
Det kræver blot men ansøger/meddeler sit elforsyningsselskab at man opfylder betingelserne. De har blanketter til dette.

Der hvor det bliver kringlet er at der i bekendtgørelse blot står ejendommens "forbrug" af el. Dvs. Hidtil har alt forbrugt normalt været leveret gennem forsyningsselskabet og de har så givet dig nedsættelsen (rabaten) på dit køb over 4.000kwh.
Men har du solceller ja så er det jo ikke alt ejendommes forbrug der købes gennem forsyningsselskabet. Hvis du f.eks. Har et årligt forbrug på 9.000kwh og dit solcelleanlæg har produceret 4.000kwh, ja så må du have købt 5.000kwh. Forsyningsselskabet vil normalt derfor kun give dig rabat på 1.000kwh af de købte 5.000kwh.
Med SKAT's forhåndstilsagn vil(burde?) din solcelleproduktion indgå i opgørelsen og du burde derfor få rabat på alle 5.000kwh købt/leveret af forsyningsselskabet.
Hvorledes det så i praksis kommer til at fungere er spændende at følge med i, for det kræver jo man oplyser sin produktion til forsyningsselskabet, da de jo ikke kender den. Hvis man er på den gamle nettoordning, ved de selvfølgelig hvor mange kwh du har "tilgode i banken", men det er jo ikke det samme, da straks/egetforbrug ikke er registreret hos dem. Det er kun dig der kan se det på inverteren eller en elmåler på denne. Umiddelbart vil jeg ikke mene inverterens indbyggede tæller/logger kan anvendes, da den formentlig ikke overholder kravene til en afregningsmåler.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
Her er Hvad jeg har skrevet til SKAT for at få det bindende svar som fremover giver mig en besparelse på 51,50 øre pr kwh jeg køber fra elselskabet.

RE: Vedr. reduktion i din e-lpris
BINDENDE SVAR FRA SKAT:

Jeg har skrevet følgende for at få bindende svar fra SKAT:

SPØRGSMÅL.:

Jeg ønsker bindende svar på følgende spørgsmål :

Kan Skat/skatterådet bekræfte, at elforbrug, som produceres på min elopvarmede helårsboligs eget solcelleanlæg medregnes i de 4000 kwh, som fremgår af elafgiftslovens §6, stk. 1, forudsat at solcelleanlægget er omfattet af årsafregning. ?

I forbindelse med sagsbehandlingen henviser jeg til en lignende sag som har sagsnummer. : 13-5635912.

SAGENS FAKTISKE FORHOLD OG OPLYSNINGER OM DISPOSITIONEN ( PÅTÆNKT ELLER GENNEMFØRT) :

Min helårsbolig, beliggende XXXXXXX(VEJ) nr XX, XXXX(postnr) XXXXXXX(by), har i flere år været registreret i BBR registret som elopvarmet helårsbolig. På husets tag er der i XXXX (årstal) monteret et solcelleanlæg på 6kwp. Anlægget er i henhold til stamdata fra energinet.dk idriftsat XX/XX 20XX (dato og årstal) og er således omfattet af den gamle årsnettoafregningsordning.
Mit elselskab er XXXXX (SKRIV ELSELSKABET).

DET SVAR DU ØNSKER OG DIN BEGRUNDELSE FOR DET.

Jeg mener at mit spørgsmål skal besvares med JA. (se skatterådets tidligere afgørelse af 17 december 2013 sagsnr 13-5635912)
Samt:
Elafgiftsloven §6, stk 1.
Bekendtgørelse nr. 456 af 10. juli 1986
Denjuridiske vejledning 2013-2, afsnit E.A.4.3.4.
Den juridiske vejledning 2013-2, afsnit E.A.4.3.6.2.


BEMÆRKNINGER:
Jeg vedlægger: energinets godkendelse af solcelleanlægget. Samt Check på 400 kr til dækning af gebyret.

---------------------------------------------------------------

Ovenstående er det jeg har skrevet for at få det bindende svar fra skat.

Ansøgningsskemaet findes ved at gå ind på skats hjemmeside under bindende svar.

Jeg håber at andre der har solceller og varmepumpe kan få glæde af ovenstående.Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
TheKlint
Har du fået svar fra Skat?
 
woebbe jordvarme siden 1985
Ja, skat har givet mig ret i alle spørgsmål og jeg fik efter noget tovtrækkeri med Seas tilbagebetaltes så vidt jeg husker knap 4000kr som var det Seas uretmæssigt havde beregnet for meget i afgift.Grin
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
woebbe jordvarme siden 1985
Seas har lige oplyst mig om at alle med solceller ( gl. Ordning) fremover og med tilbagevirkende kraft, vil blive afregnet på samme måde som jeg fik bindende svar fra skat på.

Forudsætningen er at man også er registreret i BBR som bolig med elopvarmning / varmepumpe.

Så den glædelige nyhed er at mange med solceller og varmepumper får penge tilbage fra de år hvor der er opkrævet for høj elafgift.

Jeg fik ca 4000kr tilbage for 2012 og 2013.Grin
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
tb
Er der den grund til kun dem på gl. Ordning? Det burde vel gælde alle med et solcelle anlæg og et hus med elopvarmning.
Bygningsklasse 2020 hus på224m2 hus i et plan. CTC 408 Ecoheat Jordvarme med 450m slange i 2 lag. passiv køling til Nilan comfort 450. 20m2 solceller og en 3,06 kwp inverter.
 
lars-jacobsen
SEAS har vist kun bøvl med dem på den gamle ordning, men reglerne gælder uanset ny/gammel solcelle ordning.
Men som Woebbe skriver så er forudsætningen at huset er registreret i BBR som elopvarmet. Og denne registrering kan ikke foregå med tilbagevirkende kraft, jvfr. Bekendtgørelsen. Men SEAS kan selvfølgelig godt regulere og efterbetale for dem som de har opkrævet forkert.
Dem på den nye ordning burde ikke have dette problem da alt strøm leveret til huset er købt/afgiftsbelagt strøm og dermed normalt tælles med i opgørelsen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2290&pid=17175#post_17175]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]

Seas har lige oplyst mig om at alle med solceller ( gl. Ordning) fremover og med tilbagevirkende kraft, vil blive afregnet på samme måde som jeg fik bindende svar fra skat på.

Forudsætningen er at man også er registreret i BBR som bolig med elopvarmning / varmepumpe.

Så den glædelige nyhed er at mange med solceller og varmepumper får penge tilbage fra de år hvor der er opkrævet for høj elafgift.

Jeg fik ca 4000kr tilbage for 2012 og 2013.Grin


Hej Woebbe
Jeg har spurgt det lokale elselskab om dette emne.
Og har fået dette svar:

Hej Tage

Tak for din mail vedrørende ovenstående.

Østkraft er fuldt ud klar over SKATs fortolkning af loven omkring afgiftsbetaling.
Årsagen til at der ikke er reguleret i afgiftsberegningen skyldes et manglende styresignal fra SKAT,der skal fastslå den praktiske udmøntning af fortolkningen.
Dansk Energi følger sagen og orienterer løbende Netselskaberne.

I sidste uge fremsendtes medlemsinfo 82/2014 der redegør for at styresignalet er på vej og der kan afgiftsberegnes som anvist i medlemsinfo 59/2014.

Dette var gældende indtil vi den 21. ds. modtog mail fra Dansk Energi vedlagt en Vejledende udtalelse fra SKAT der tilsyneladende foreskriver en anden (nugældende) afgiftsberegning.

Østkraft er således ikke sindet at ændre i principperne for afgiftsberegning før myndighederne og Dansk Energi foreskriver en endelig metode.


Har du noge ide om hvad der henvises til med medlemsinfo 82/2014 og den ændring som er kommet den 21.

Hilsen Tage
 
tagestavsdal
Hej
Prøvede at redigere mit tidligere indlæg, da jeg faktisk også fik tilsendt de 3 breve der henvises til, dem vil jeg vedhæfte her.
(de stod langt nede i mailen og i farten overså jeg dem)
 
woebbe jordvarme siden 1985
@tagestavdal

Mystisk......... Det er jo helt modsat af det Seas forleden oplyste mig om.

Jeg fik enda at vide at Seas allerede var i gang med at beregne hvor meget de enkelte kunder med solceller og elvarme/varmepumper skulle have tilbagebetalt i for meget opkrævet afgift.

Jeg fik også at vide at det var et kæmpe stort arbejde at udregne den for meget opkrævede afgift, måske derfor nogle elselskaber forsøger at smyge uden om..
Det kunne jo være interesant hvis der var andre Seas kunder med solceller/varmepumpe der spurgte seas vedr tilbagebetaling af for meget opkrævet afgift, så kan vi se om de får samme svar som mig.
Da jeg jo har betalt skat 400kr for et bindende svar er jeg ifølge Seas garanteret at de vil også fremover vil medregne min solcelleproduction i opgørelsen.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
tagestavsdal
@woebbe

Jeg kunne ikke få de skrivelser vedhæftet som jeg havde lyst til.
derfor har jeg lagt dem her
https://copy.com/iRVZB7DlhwptSr30

Kan du eller andre se om den sidste skrivelse 1871_001.PDF
har status af den ventede styrestyreskrivelse, som der skrives om i en af de andre breve
citat:
SKAT har over for Dansk Energi meddelt, at styresignalet er på vej. Imidlertid
kunne SKAT oplyse, at eftersom SKAT har valgt at indarbejde de to afgørelser
i Den Juridiske Vejledning, Afsnit E.A.4.3.6.2, kan der støttes ret på denne.


Hvis det bliver som i det seneste brev, så bliver vores værdi af egenproducerede energi jo kun til ca 1,62kr/kWh.
Havde vi ikke haft elvarme, så var værdien af vores egen producerede energi jo ca 2,12kr/kWh.

Jeg vil mene at det er rimeligt at vi får afgifts fritagelse for al den strøm vi køber hos elselskabet, funder forudsætning af at vi har haft mere end 4000kWh ude at vende på nettet.
Det var jo også den første udmelding fra skat.

Men kan du eller andre vurdere om den fremsendte skrivelse er det ventede styresignal fra skat, eller er det en fortolkning som er lavet længere nede i systemet og kun et konkret svar til det pågældende elselskab. Er Galten el iøvrigt dit?

Hilsen Tage
 
woebbe jordvarme siden 1985
hmm…..
svær læsning fra skat.

jeg forstår det således så at skat fastholder at elforbrug produceret under den gl. ordning skal medregnes i de 4000 kwh. dog gælder det ikke det el der bruges samtidig med at det produceres, men kun det el der udveksles med elnettet. dvs det elkøb som elværkets elmåler tæller(køCool.

Det hele falder så til jorden idet skat jo bekræfter at galten els eksempel på afregning er ok og det er det jo ikke da de 4000kwh er fratrukket . ?????????Shock

Jeg har seas nve som mit elselskab.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
madsaarup
Hej Alle
Jeg er i præcis samme situation som Woebbe ovenfor og har brugt samme henvendelse og har fået samme bindende ja-svar fra SKAT, MEN mit energiselskab, DONG Energy, reagerer modsat SEAS og mener ikke umiddelbart, at de skal ændre afregningsmetode...
I kan finde mit bindende svar fra SKAT samt MedlemInfo fra Dansk Energi her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3639159/Skat/SKATogDanskEnergi.zip
Herunder en længere dialog, hvor "situation 1" er den nuværende, hvor vores solceller producerer strøm til en lavere pris, end hvis vi ikke havde haft varmepumpe, "situation 2" er den Tage beskriver, hvor vi får rabat på al strøm udvekslet med nettet over 4000kWh/år, og "situation 3" er umulig for elselskaberne, fordi de naturligvis ikke kan se, hvor meget strøm vi har straksforbrugt fra solcellerne.
Lad os høre om andre end Woebbe er kommet igennem med ændret afregningsmetode - og meget gerne fra andre energiselskaber end SEAS !
Mvh Mads

Citer


From: Mads Aarup
Date: 2015-03-05 7:17 GMT+01:00
Subject: Re: FW: Svar fra DONG Energy, ved. solceller og reduktion af elafgiften, kundenr. 600528935
To: DONG Energy Reklamation

Hej Jens,

Selv tak. Jeg er glad for, at du ringede. Informationen i Dansk Energis medlemsinfo står tydeligvis i kontrast til mit bindende svar fra SKAT.

Jeg hæfter mig ved, at det bindende svar klart bekræfter, at der netop ikke skal afregnes som i situation 1. Om der skal afregnes efter situation 2 eller 3 er mindre vigtigt, da regnestykket falder ens ud. Det er ligetil for DONG Energy at afregne iht situation 2 ud fra tilgængelig målerdata.

Bemærk at mit bindende svar fra SKAT er dateret før svaret i Dansk Energis medlemsinfo, og at der i øvrigt ikke er tale om et styresignal fra SKAT.
Jeg fastholder, at DONG Energy straks og med tilbagevirkende kraft afregner iflg situation 2 som minimum i årene 2014-2018 begge inclusive svarende til det bindende svars gyldighedsperiode.

Mange hilsner

Mads Aarup


2015-03-04 15:54 GMT+01:00 DONG Energy Reklamation :
Til Mads Aarup

Hej Mads

Tak for tilsendte og for telefonsamtalen i dag.

Som oplyst, kan jeg desværre ikke tilbyde dig at ændre faktura 553 528 874 eller lade afregningen foregå som (nedenfor) beskrevet i situation 3.

DONG Energys standpunkt er, at korrekt afregning er afregning svarende til den vi har foretaget og svarende til (nedenfor) beskrevet i situation 1:

Ved en levering til nettet på f.eks. 4.000 kWh og levering fra nettet på f.eks. 6.000 kWh, afregnes netto "kun" 2.000 kWh, og det er kun denne "nettomængde", der skal tælle med, når der tælles op til de 4.000 kWh, der udøser afgiftsreduktionen.

Følgelig vil der i ovenstående eksempel skulle betales fuld afgift af de 2.000 kWh.

Det samme kommer til udtryk i vedlagte medlemsinformation fra Dansk Energi, som jeg omtalte i telefonen.

Efter vores telefonsamtale var jeg i dialog med fra SKAT og han tilkendegav, at han var enig i, at afregning skulle være, som beskrevet i eksemplet og som beskrevet i situation 1.

tilkendegav endvidere, at jeg kunne videregive hans navn og direkte telefonnummer til dig, så du, hvis du ønsker, kan kontakte ham.

Jeg håber, at dette løser sagen, og foretager mig ikke yderligere i sagen, men hvis du skulle have nogen spørgsmål eller kommentarer, er du meget velkommen til at kontakte mig på ny.

Mit direkte telefonnummer er og mail kan sendes til reklamation@dongenergy.dk

Med venlig hilsen
DONG Energy Sales & Distribution


From: Mads Aarup [mailto:mads@aarup.net]
Sent: Saturday, February 07, 2015 2:44 AM

To: DONG Energy Reklamation
Subject: Re: Svar fra DONG Energy, ved. solceller og reduktion af elafgiften, kundenr.
600528935
Til DONG Energy / Jens Ervø

Jeg har omsider fået bindende JA-svar fra SKAT. Svaret er vedhæftet denne email.


Jvf vores tidligere dialog herunder, betyder det, at jeg ikke befinder mig i situation 1 men 3.

Jeg beder jer derfor korrigere regning nr 553 528 874 og bekræfte, at afregning fremover kommer til at ske efter situation 3 beskrevet herunder.

Til information har solcellerne i 2014 produceret 5407kWh, hvoraf 4384kWh blev solgt til nettet og 1023kWh brugt direkte i husstanden.


Mange hilsner

Mads Aarup




2014-09-29 10:29 GMT+02:00 DONG Energy Reklamation :

Hej Mads

Jeg beklager dette sene svar på din mail fra den 15. september, men jeg havde ikke bemærket, at du stillede spørgsmål om, hvilken situation du befinder dig i, hvis du ikke foretager dig noget.

I så fald befinder du dig i situation 1.

Med venlig hilsen
DONG Energy Sales & Distribution

Jens Ervø
Sagskonsulent
Kunderelationer

Teknikerbyen 25
2830 Virum

Tlf. 72 10 20 30
Dir. 99 55 60 57
Fax 72 10 24 01

jener@dongenergy.dk



From: Mads Aarup [mailto:mads@aarup.net]
Sent: Monday, September 15, 2014 3:00 PM
To: DONG Energy Reklamation
Subject: Re: Svar fra DONG Energy, ved. solceller og reduktion af elafgiften, kundenr. 600528935

Hej Jens,

Tak for fin og uddybende samtale i telefonen. Jeg søger bindende svar og vender tilbage.

Med udgangspunkt i jeres forskudsregistrering af mit forbrug på:

Totalt: 9700 kWh (som før jeg fik solceller)

Solceller: 6000 kWh (jeres forventning for anlæggets produktion)

Direkte egetforbrug: 1000kWh (dette tal kender vi ikke endnu, men vi talte om det i telefonen).


På baggrund af disse tal skal vi betale for 3700kWh og måleren vil vise Købt (180): 8700kWh og Solgt (280): 5000.

Der er nu tre situationer:

som Maria fra Kundecenter svarer herunder: Jeg betaler fuld pris for alle 3700kWh og får ingen afgiftlettelse, fordi mit netto køb af strøm er mindre end 4000kWh
som du svarer iht Udkast til Styresignal: Jeg får leveret 8700kWh og får reduktion på alt over 4000, dvs de sidste 4700kWh jeg køber, er med reduceret elafgift. Da jeg i hht årsnettomålerordningen kun skal betale for differencen mellem Købt (180): 8700kWh og Solgt (280), er hele nettoforbruget på 3700kWh med reduceret elafgift.
jvf bindende ja-svar fra SKAT: Solcellernes produktion (både den direkte forbrugte og den mellem-lagrede på nettet) dækker vores første 4000kWh, hvorved de sidste 5700 skal afgiftsreduceres. Som ovenfor er kun nettoforbruget på 3700kWh med reduceret elafgift.
Er jeg i situation 1 eller 2, hvis jeg ikke foretager mig yderligere?

Situation 2 og 3 forekommer ens ved nuværende forbrug, men adskiller sig ved egetforbruget, som elselskabet ikke kan aflæse, og forventes at være ca 1000kWh. Situation 3 er at foretrække hvis mit elforbrug stiger.

Mange hilsner

Mads Aarup
civilingeniør
mads@aarup.net
2275 5250


2014-09-15 13:53 GMT+02:00 DONG Energy Reklamation :
Hej Mads

Som oplyst ved telefonsamtalen i dag, må det korte svar på dit spørgsmål vedr. SKAT og bindende svar være et ja.

Den del af din egenproduktion, som du selv forbruger, og som dermed ikke udveksles med det kollektive elnet, kan efter vores vurdering, ikke være en del af regnestykket.

Vi mener, at SKAT har samme holdning, og jeg vil i den forbindelse henvise til teksten i punkt 3.4 i udkastet til styresignalet, og til den juridiske vejledning, nr. E.A.4.3.6.2., hvor det i første sætning angives, at det netop er den leverede elektricitet, der danner grundlag for afgift og afgiftsreduktion.

Tekst under punkt 3.4 fra udkast til Styresignal
"Hvis der installeres solceller i forbindelse med den elopvarmede helårsbolig, vil elforbruget i boligen bestå af dels af egenproduceret elektricitet, der udveksles med det kollektive el-net og af elektricitet købt fra elselskabet. Hertil kommer egenproduceret elektricitet, der forbruges direkte, og som ikke er omfattet af afgiftspligten og dermed heller ikke den reducerede elvarmesats."

Link til den juridiske vejledning er:

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2061621&chk=209795

Hvis du har spørgsmål til sagen, og/eller hvis du skulle kontakte SKAT og få en bindende afgørelse i anden retning, beder jeg dig kontakte os igen.

Du kan skrive til os på reklamation@dongenergy.dk eller du kan ringe til mig på direkte telefon 99 55 6057.

Med venlig hilsen
DONG Energy Sales & Distribution


Hej Maria
Ad 1)
Du må gerne ændre forbruget til 9700kWh
Ad 2)
Jeg tror ikke at du har læst min henvendelse til ende, for pointen er netop at afgiftslettelsen berører de 3700kWh. Anbefaler I at jeg søger SKAT om bindende svar inden jeg henvender mig igen?
Mvh Mads
Sent from my iPhone

On 05 Sep 2014, at 09:08, DONG Energy kundecenter wrote:

Til Mads Aarup

Tak for din henvendelse.

1) Ændring af forventet forbrug
Jeg har registreret et forventet for brug på 3700 kWh udover hvad dit anlæg producerer.

Jeg vil dog gøre dig opmærksom på, at dit anlæg står registreret til at producere 6000 kWh, og derfor er det totale forbrug sat til 9700 kWh.

Du skriver, at din forventede produktion kun er på 5300 kWh. Det vil sige, at du i alt forventer at bruge 9000 kWh.

Ønsker du derfor det totale forbrug sat til 9000 kWh eller 9700 kWh?

2) Reduktion af elafgiften
Jeg kan bekræfte, at din bolig er registreret til elvarme, og du modtager derfor automatisk en reduktion i elafgiften på forbrug over 4000 kWh årligt.

Det vil sige, at hvis du kun bruger 3700 kWh i år, vil du ikke modtage reduktion i elafgiften på din årsopgørelse.

Du er velkommen til at vende tilbage til os på telefon 72 10 20 30 eller besvare denne e-mail, hvis du har yderligere spørgsmål.

Med venlig hilsen
DONG Energy

Kundecenter
Maria Carmen

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Til DONG Energy

Kundenummer: 600528935

Jeg skriver til jer for:
1) at hæve det forventede elforbrug i jeres system så vores accontobetalinger kommer til at passe nogenlunde med vores faktiske forbrug.
2) at sikre at vi fortsat får reduktion af elafgift ifm med eldrevet varmepumpe også nu efter at vi har fået solceller i slutningen af 2013.

Forventet elforbrug og produktion for 2014:
Husstandens elforbrug: 4000kWh (erfaringstal fra før varmepumpen)
Varmepumpens elforbrug: 5000kWh (erfaringstal fra før solcellerne)
Solcellerne produktion: 5300kWh (østvendt 6kW anlæg under "gammel" års-nettomålerordning)

Ad 1) Accontobetalinger:
Venligst registrer at vi forventer at aftage 3700kWh mere fra nettet end vi afsætter, således at vi i løbet af den resterende del af året kommer til at betale for 3700kWh el. Lige nu har solcellerne produceret lidt mere end vi har forbrugt, men balancen vender snart.

Ad 2) Reduceret Elafgift:
Vi beder jer sikre, at vi får reduktion af elafgiften med 52øre pr kWh jvf nedestående korrespondance med journalist Martin Bernth fra Ugeavisen Ingeniøren. Vi håber, at I kan efterkomme vores ønske, ligesom I gør over for de kunder, som allerede har bedt SKAT om bindende svar.

Mvh
Mads Aarup
Mobil: 2275 5250
Kundenummer: 600528935, aftagernummer: 74112942483, målernr: 375898
GSRN-nummer: 571313174115909810
WN nummer: WN12143494


---------- Forwarded message ----------
From: Martin Bernth
Date: 2014-09-02 12:41 GMT+02:00
Subject: Re: Vild forvirring om elafgift for solcelleejere
To: Mads Aarup

Hej Mads,

Tak for din henvendelse!

Beklager radiotavsheden - jeg har lige været travlt beskæftiget med andre ting. Det er sådan, at jeg i øjeblikket ikke sidder på den redaktion, jeg sad på, da jeg skrev om solcellelovgivningen. Jeg har lige hurtigt været inde og kigge på Skat's hjemmeside, og det lader ikke til, at der er kommet et styresignal, hvilket er helt grotesk! Du har ret i, at det kunne tåle en opfølgning, men min erfaring med Skatteministeriet er, at de bare henviser til, at de endnu ikke har en officiel udmelding (et styresignal) på området. Indtil da, er det netop, som du finder uforståeligt, op til den enkelte borger at søge personlig afklaring i form af et bindende svar, som så kun gælder vedkommendes egen installation. Det virker til gengæld som om, de efterkommer fritagelsen i alle tilfælde, så det er da om ikke andet lidt positivt. :-)

Jeg skal nok holde mig opdateret på sagen, hvis der sker noget nyt, men tiden er simpelthen ikke til selv at grave noget frem i øjeblikket.

Med venlig hilsen,

Martin Bernth
Journalist

---

Den 29. aug. 2014 kl. 15.21 skrev Mads Aarup :

Kære Martin,

I foråret skrev du en interessant artikel om reduktion i elafgiften ifm elvarme og solceller:
http://ing.dk/artikel/vild-forvirring-om-elafgift-solcelleejere-167307

Er det ikke på tide med en opfølgning på dette emne? Kan du som forfatter genoplive artiklen med en opdatering, eller sker det kun ved at en læser skriver et indlæg i tråden?

Jeg har pt ikke mulighed for at grave i sagen, men det ville være interessant at læse om udviklingen, fx for borgere som har bedt om bindende svar fra SKAT og henvendt sig til elselskaberne, som beskrevet i bl.a. denne tråd:
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2290

Det kan vel ikke være meningen at borgere skal forskelsbehandles med 52øre/kWh afhængig af om de har henvendt sig til SKAT og betalt et gebyr på kr 400 ?..

Mange hilsner

Mads Aarup
 
woebbe jordvarme siden 1985
@ Mads Aarup

Det er ufatteligt at folk som sidder og skal fortolke lovgivning til dagligt, kan fortolke loven så forkert.

Hvis man gennemlæser loven vedr reduceret afgiftsberegning at elopvarmede huse registreret i BBR . , så mener jeg at ALLE der har solcelleanlæg og elopvarmede huse er berretiget til at blive beregnet efter den nedsatte elafgift uden først at få modregnet solcelleproductionen.
Os der har bindende svar fra skat har det endnu mere sort på Hvidt.
Det her er udelukkende et spørgsmål om at snyde folk der har solcelleanlæg og elopvarmede huse med feks varmepumper, for en efter loven helt berretiget reduktion i elafgiften.

Jeg føler mig overbevist om at man ville få medhold hvis man stævnede elselskabet og fik en dommer til at afgøre tvisten.
En nemmere mulighed kunne jo være at spørge feks DR. Program kontant om de ville tage sagen op.
Noget af det mest effektive er at " grille" embedsværket og politikere på mediernes bål.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,339,109 Unikke besøg
XHTML CSS