HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
rep af jordslange
tb
Jeg har fået gravet min jordslange ned, mens jeg har været på ferie.
Da jeg tager på grunden for at kigge, kan jeg se at der er gravet et hul og lidt af slangen er blotlagt, det ser også ud til at slangen er blevet lappet.

Har det nogen betydning med sådan en lapning, er det noget jeg skal bekymre mig om?
 
lars-jacobsen
Lappet ???
Hvis der er viklet tape eller andet omkring vil jag anbefale at få kikket grundigt efter eventuelle skader.
Evt. Sammlinger skal iflg. jordvarmebekendtgørelsen være inspicerbare og det betyder oftest at de skal placeres i brønde.
Med sådan et optrin vil jeg følge trykprøvningen nøje, evt. forlange en længerevarende prøve end standard.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
tb
Ikke med tape, det ser ud til at der er sat en slags spændebånd i plast på hver side, det ser endelig meget ok ud, undre min bare. Tænker at der kan have været en fejl på slangen. Der er ikke tale om en samling, hvor 2 stykker slange er samlet,da de skulle lægge ca 500 m i en kreds.
Vi bare være sikker på at det er uden betydning, jeg har jo betalt for en hel slange. Så hvis det er dårligere med en samling og chancen for en dårligere anlæg, vil jeg tage en dialog med gravemanden.
 
hamselv
Enig. Best practice i min verden er overskæring der hvor man har skadet og electrosvejsning af samlingen. Min erfaring siger absolut no-go for anvendelse af metaller i samlinger i jorden (frysning vil give sprængning af selv de bedste messingsamlere). Jordvarmebekendtgørelser siger klart krav til inspicerbarhed, hvilket betyder en brønd eller lignende ved samlingen. Jeg turde godt snyde for brønden men ville optegne nøje hvor samlingen er - hvis jeg bruger elektrosvejsning. Det er godt og enormt stærkt og fuldkommen ufølsomt for fugtindtrængning.

Jeg ville bekymre mig stærkt overfor den proffesionalisme der udvises indtil videre. Spændebånds-dimser i dette sammenhæng ville jeg udbede mig specifikation og lovhjemmel til. Evt indbringe tredjepart til overvågning af hvad der egentligt foregår.
 
tb
Det er mit udtryk "spændebånd" der var ikke noget metal at se, der sad 2 plast bånd omkring. Jeg taler med vvseren i morgen. Da jeg var forbi i dag havde de dækket det af. Men vil klart bede om en forklaring.
Selve vvseren virker til at være fin nok, jeg vil bare vide hvad der sker.
 
tb
Link fjernet da det forstyrede siden
Redigeret af Admin d. 18-08-2014 08:40
 
LarsMA
Måske en sådan?
Hoppede over inspektionsbrønden da slangen blev skadet lige ved den regnvandsbrønd som gravemanden havde ødelagt. (Herefter lykkedes det så kloakmanden at lave hul på slangen med en skovl, da de reparerede brønden).
Slanget repareret 20 cm nord for regnvandsbrønd i haven skulle være til at huske.

Mvh Lars
LarsMA tilknyttede følgende billede:billede:
imag0251.jpg
 
hamselv
Så hellere TB's Det er svejsefittings. De er ufølsomme for is. Har så aldrig oplevet at plasson´s skruefittings ikke har holdt, men svejsefittings sover jeg bedst med.

Kommer lige fra Kreta. Og der anvender man massivt skruefittings af plast. Men de bliver heller ikke udsat for frost.Men de ligger fuldt synlige og udsat for sollys - og holder til det.
 
LarsMA
Tog også kun 5 min at reparere.
Svejsefitting lyder som noget der tager lidt længere tid.
 
tb
Lige en update.
Jordslangen havde fået et buk, så vvseren valgte at lave en elektrosvejsning.
Så jeg føler mig tryg.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,061 Unikke besøg
XHTML CSS