HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Skift til jordvarme men hvilket anlæg og størrelse
Wulff
Hej alle
Vi skal til at skifte vores nuværende opvarmning (brændefyr) ud til jordvarme fyret var ikke fuldt funktionsdygtigt og brugte derfor en del brænde 21m3
Har haft DVI ude og give et tilbud til vores 220kvm hus i to etager med 3voksne, taget isoleret med 200mm i størstedelen af boligen og forsatsvægge med 200mm der er gulvvarme i ca 30% af boligen vinduerne er ikke alle lige tætte. Alt dette bliver i løbet af de næste par år opgraderet/opdateret til bedre forhold.
Der er brændeovn
Jorden er umiddelbart ret leret i 1m dybde men sandet indtil da.
brønden skal helst ligge ca 45m fra huset, længder på slanger er derefter ikke et problem
DVI anbefalede en 9kw combi pumpe med 500m slange. (Jeg syntes det virker som lidt i underkanten mht slange)
Jeg har også haft kik på en Bosch compress 6000lwm 10kw pumpe med en bc300 buffertank (tiltaler mig mere da jeg umiddelbart har flere indstillings/justerings muligheder end på dvi)
Håber der er nogen der har noget input Smile
 
hamselv
21 m³ brænde vejer i omegnen af 8000 kg. Brændværdi pr kg ca 4 kWh, altså indfyret op til ca 32000 kWh. Minus et formentlig ikke uvæsentligt tab (op mod 50% for salamanderkedler gående mod 20% på en god moderne kedel). Altså en rimelig indikation af at varmeforbruget ikke overstiger 10 kW og antagelig ikke er under 7 kW. Husstørrelsen kunne give en en tanke om at 8 - 9 kW ville være det rigtige. 9 kW kunne lyde passende. Og i Bosch regi, ville 10 kW'eren være en rigtig dejlig pumpe. Bosch pumpen ville blive mest glad, hvis den fik lidt mere end de 500 meter gerne 2 x 300. Lad være med at lave samlebrønde. Det koster og er kilde til utætheder. Slangerne føres ubrudte ind i huset og balanceret samling udføres der, således man ikke skal bruge balance/indreguleringsventiler.

Men husk at bruge en egnet installatør. Bosch'en skal have behandlet vand på varmekredsen. Ikke noget med ren vandværksvand.
 
Wulff
Tak for svar rart med en ekstra udregning.
Det var også tanken at få en Bosch climate montør ud og fylde, tryk-prøve og tilslutte så jeg kan opnå de 5års garanti Smile
Ved godt du ikke er den største tilhænger af samlebrønde men vil helst ikke køre flere slanger ind da de skal ind under kommende belægning.
Men kommer næsten op på 600m med en ø50 45m frem og 45 retur og 2x250m ø40 går det så ikke an?
 
hamselv
Få ham også til at designe og lave tegninger (og følg dem).
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,259,094 Unikke besøg
XHTML CSS