HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Defekt temperaturføler???
Chr
Den anden dag ville jeg lige se på brinetemperaturen, så jeg satte min VP til at lave noget varmt vand.
Stor var min undren, da jeg så, at der er en delta T på brinen på kun 0,6ºC.
Jeg har gået og kigget på brine ind og ud når pumpen har stået stille i mange timer, og her mener jeg at huske, at de to temperaturer plejer at ligge meget tæt, men nu ligger de med en forskel på ca 2ºC.
Har I andre samme temperatur på brine ind og ud, når pumpen har stået stille i en længere periode? Eller er det mig der husker forkert?

Nu her jeg netop været ude og lave en rigtig observation på sagen.
Efter at have stået stille i 10 timer viser den:
Brine ind: 24,4ºC
Brine ud: 26,2ºC

Så satte jeg den til at lave noget VV, og efter 5 minutter viser den:
Brine ind: 16,8ºC
Brine ud: 15,9ºC

Efter 10 minutter:
Brine ind: 16,7ºC
Brine ud: 16,0ºC

Efter 14 minutter (da den stoppede):
Brine ind: 16,5ºC
Brine ud: 15,8ºC

For mig lufter det lidt af, at der er en temperaturføler, der ikke er som den skal være.
Pumpen skulle gerne selv indstille brinen, så den kører med en delta T på 3ºC.
Lyder det rigtigt med en sensorfejl, eller kan det være noget andet?

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
lars-jacobsen
Når pumpen ikke kører vil temperaturene selvfølgelig nærme sig rumtemperatur (og tilnærmelsesvis være ens.)
Med de høje ind temperaturer på brinen er det ikke sikkert der kan nåes at veksles/tappes så meget energi at delta T bliver de normale 2-3 grader.
Har ikke lige checket om EQ'ren styrer flowet automatisk på brinekredsen, ellers kan du jo prøve at ændre pumpens hastighed selv. Men når jordtemperaturen falder igen og din varmebehov ændre sig så skal du være OBS og regulere igen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Hej Chr.

Brine pumpen er ikke styret. Enten har du en fejl på kølekredsen (eventuelt termoventilenen), eller mest sansynligt en fejl på en termoføler.

Du skal ind i installatørmenuen og tvinge brinepumpen i gang og lade den køre alene i 10 minutter. Har ikke lige menustrukturen i hovedet, men kan slå det op i morgen. Men du kan håndstyre alt derindefra.

Efter 5 -10 minutter trykker du INFO og aflæser dine brinetemperaturer. Der skal de så være ens +/- 0,1° - så er følerne frikendt. Ellers lyder det som termoventil/fyldning eller sådan noget.

Du kan også tage en lygte og kigge grundigt i bunden, inde i VP og se om der er noget fedtet nas. Det kunne indikere utæthed.

Til sidst kan du prøve at lade den starte og så holde øje med hedgas temp (er vist benævnt kompressor) på følerne og så kigge på skueglasset om den bliver klar og uden bobler. Slutteligt kan du i udgange se hvor højt den skruer op for varmebærerpumpen og selvfølgelig VP ud og IND temp.

Lyder den træls?

Utroligt nok. EQ har ikke lidt af nogen fejl vi har set. Men en skal jo opleve den første. De tidlige EQ var lidt udskældt for en hårdere lyd, qva anvendelsen af COPELAND kompressor og R410a. Det gav en anderledes lydkarakter end de gamle Mitsubishi!
 
Chr
Så har jeg været ude og testkører og noterer.
Jeg lagde ud med at tage et langt bad og efterfølgende lade det varme vand løbe, så VV-beholderen kom godt ned i temperatur.

Der er ikke noget nas eller andet at se i bunden af VP'en.

Inden opstart var værdierne:
Varmt vand: 21,8
Varm gas: 24,0
Varmebærer ud: 29,5
Varmebærer ind: 22,3
Kuldebærer ind: 24,0
Kuldebærer ud: 26,4

Efter 1 minuts drift:
Varmt vand: 22,2
Varm gas: 54,6
Varmebærer ud: 27,3
Varmebærer ind: 23,7
Kuldebærer ind: 17,4
Kuldebærer ud: 17,8

Efter 5 minutters drift:
Varmt vand: 32,0
Varm gas: 68,1
Varmebærer ud: 37,7
Varmebærer ind: 32,2
Kuldebærer ind: 17,7
Kuldebærer ud: 16,8

Efter 10 minutters drift:
Varmt vand: 40,0
Varm gas: 75,8
Varmebærer ud: 44,1
Varmebærer ind: 39,4
Kuldebærer ind: 17,1
Kuldebærer ud: 16,9

Efter 15 minutters drigt:
Varmt vand: 45,1
Varm gas: 81,7
Varmebærer ud: 48,4
Varmebærer ind: 43,9
Kuldebærer ind: 16,6
Kuldebærer ud: 16,7

Efter 20 minutters drift:
Varmt vand: 48,7
Varm gas: 86,5
Varmebærer ud: 51,1
Varmebærer ind: 46,7
Kuldebærer ind: 15,9
Kuldebærer ud: 16,1

Efter 25 minutters drift:
Varmt vand: 51,4
Varm gas: 91,4
Varmebærer ud: 53,6
Varmebærer ind: 49,3
Kuldebærer ind: 15,7
Kuldebærer ud: 16,1

Efter 30 minutters drift (lige inden den stoppede):
Varmt vand: 54,4
Varm gas: 96,5
Varmebærer ud: 56,0
Varmebærer ind: 51,9
Kuldebærer ind: 15,5
Kuldebærer ud: 15,8

Lidt uoverskuelig opstilling, men jeg kan ikke få lavet et brugbart skema i forum.

Varmebærerpumpen kører på 100%.
I skueglasset kan jeg ikke se noget der bobler.Væsken er så klar/gennemsigtig, at jeg næsten var i tvivl om der er væske i. Men ingen bobler.

Der er ingen usædvanlige lyde fra kompressoren eller andet.

Til slut satte jeg brinepumpen til at kører kontinuerligt i 30 minutter og aflæste brinetemperaturerne:
Ind 16,3
Ud 19,6

Det ligner en defekt temperaturføler, ikk?

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Chr
VP'en havde stået stille i 8 timer, da jeg lavede målingerne.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Det gør det Chr. Og når varmebærerpumpen kører på max, yder den som den onde selv. Så det er ikke ydelsen der mangler, men den ene af følerne der har feber. Godt der er garanti endnu!
 
hamselv
Som altid omhyggelig Chr........

Meget lækker og omhyggelig måling. Den ligger i øjet på delta T på varmebærersiden, og kører så fuld knald på varmebærerpumpen for at fjerne varmen. Det betyder jo top-ydelse. Fedt. Blev skul helt ræd for at der var sket noget grimt.

Lidt underligt. Den eneste molexføler jeg har skiftet, har været en der havde fået vand. Troede vi var ude af alt føler-bøvlet.
 
Chr
Hamselv kom forbi i går, så nu er føleren skiftet og det hele spiller som det skal. Herligt.
Og så kunne vi glæde os over, at vi allerede i planlægningsfasen sørgede for, at pumpen står, så det er nemt at komme til det, der evt skal gøres noget ved -i dette tilfælde en føler.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
lars-jacobsen
@hamselv:
Næste gang du er på disse kanter så sig lige til. Det kunne være rart at hilse på Smile
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Nu havde vi lige en verdenssituation der skulle løses og da klokken hed godt 23 inden jeg var hjemme, er der en grænse for min formåen. Men skal prøve at huske det. Elsker mit job og mine gamle kunder - holder meget af, når jeg kan score en chance for at skrue og pille, men jeg er altså ikke ny længere. Men han har ret den gode chr. Det er fedt når alle tankerne er tænkt under designet, sådan at service er nemmere end nemt og den "grimme" side kan pilles af varmepumpen.

Dengang den gode Søren T Larsen stod for IVT Danmark, snakkede vi faktisk om et kursus for varmepumpeinstallatører i praktisk varmepumpeinstallation. Indeholdende f. eks sådan noget. Isolering af rør. Ordentlige isolerede rørholdere. Påfyldning og skylning af slange. osv osv. Vi var dengang sådan et lille åndsvagt firma, der havde en ufattelig fokus på detaljen, og prøvede hvergang om ikke vi kunne lave det perfekte.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,339,319 Unikke besøg
XHTML CSS