HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
3 vejsventil blokkerer gennemstrøm
t-daikin
Hej, jeg har en daikin luft til vand varmepumpe, med en brugsvandstank og gulve varme.

Jeg har i et stykke tid kørt uden styringsmotor på trevejsventilen da jeg fandt ud af at den blokkerede varmepumpe gennemstrømningen.

Så nu står trevejsventilen manuelt indstillet så det ikke blokerer.

Men dette er jo ikke optimalt hvis man skal udnytte sin vandtank som buffer.

NB: jeg har monteret trevejsventilen korrekt, og styrringsmotoren er også indstillet til den rette vinkel, ved godt at trevejsventil sidder modsat "normalen" men det kan man justere med en Jumper i motoren.

Men jeg tror jeg har analyseret mig frem til problemet:

På min Danfos gulvvarme fordeler, har jeg ikke en "gennemstrøms" rør (bypass valve) mellem frem og retur manifolderne.

min konklussion er at der ikke er nok gennemstrøm på systemet når 3 vejsventilen vender en bestemt vej.

Er dette korrekt forstået?

Og er der en der ved hvilken del jeg skal bruge når det er i forbindelse med et daikin anlæg og danfos gulvvarmesystem.

Jeg har vedhæftet billede af mit system så det er mere forståeligt.


På forhånd tak
t-daikin tilknyttede følgende billede:billede:
varmepumpe_2.jpg
 
hybriden
Nu skal jeg ikke prøve at gøre mig klog på sådan en 3 vejs ventil, men er der retningspile på sådan en, tænker bare at hvis det er en hydraulikventil så er den enten L eller T boret og så ville det der ikke virke.

Link for langt
Redigeret af Admin d. 10-09-2014 15:38
 
t-daikin
Det var den der fulgte med anlægget, og i manualen er der forskellige senarier udfra hvordan den er placeret, og har selvfølgelig valgt det egnede senarie og monteret den derefter så en burde være korrekt monteret og indstillet.

Det er når ventilen står til kun at føre vand direkte fra varmpumpe til gulvvarmen, uden at sende noget til vandtanken, at trykket blvier for højt og varmepumpen stopper.

Når den fører noget af vandet til vandtanken så er "retur" kredsløbet jo ikke stoppet da den jo så delvist bypasser gulvvarmen.
 
hybriden
Min VVSer er ikke vild med by-pass på gulvarmekredsen, men jeg tænker om du slet ikke har nogen form for buffer på din varmekreds.
 
t-daikin
Jeg har en 200 liters vandtank, til varmtvandsbrug, er det ikke en buffer tank?
 
t-daikin
Vedhæfter lige et hurtigt tegnet diagram.

Det med din vvs'er, tror også min vvs'er ej heller normalt bruger dette.

Men ham her er heller ikke vant til at lave til varmepumper.
t-daikin tilknyttede følgende billede:billede:
diagram.jpg
 
hybriden
Efter min mening har du alt for lidt vand i din varme del, det du kalder en buffer er vel en varmt vands beholder.
På varme siden vil jeg mene at du skal havde en tank som du varmer op og derefter sipper din gulvvarme stille og roligt af det, på den måde vil du havde mere vandindhold, din pumpe vil køre nogle længere træk med længere mellemrum = sparet energi

Jeg har selv indkøbt 400 liter tank til det samme, mindre kan dog gøre det
 
t-daikin
Jeg troede at varmepumpen skulle varme vandtanken op, og derefter skulle vandet cirkulere rundt om vandtanken og tilbage til gulvvarmen indtil det blev for koldt hvorefter det varmes op igen af varmepumpen.
 
hybriden
Jamen er der ikke kun en spiral i den vandtank
 
t-daikin
jov. en spiral.

se installations manual, dog med en lidt anden model 3 vejsventil, men men næsten magen til den manual jeg har. Og forskellen har ikke nogen betydning her.

http://www.industek.lt/files/uploaded/daikin/ekhws150-300b3v3-z2-montavimas.pdf

Jeg har valgt senarie for 3vejsventil, figur A på side 3.
 
hamselv
En eller anden har i hverttilfælde ikke sat sig ind i hvad i har med at gøre. Trevejsventilen sidder som ren prioritering. At håndstyre den på klem er nogenlunde som at køre med halvtrukket håndbremse. Uden tvivl har fabrikanten angivet at man skal sikre sig et minimumsflow, der vil være en eller anden procentdel af det nominelle. Dvs der bør/skal være en AVDO ventil og et omløb, ELLER man bruger entusiast metoden og trimmer gulvvarmen ind, fjerner min en tredjedel af telestaterne og trimmer varmepumpens udekompensering (hvis den har en). Har den ikke, er klogeste valg en buffertank OG omløb, eller buffer koblet op parallelt.
 
t-daikin
Var lige ude og kigge på et identisk anlæg.

Her er der brugt en Heimeier Hydrolux DN 20 relief valve 3/4".

monteret ligefør gulvarme systemet.

Den var justeret til lige under 100mbar.
 
allankj1
Buffertank er for tøsedrenge. Trimning og direkte koblet gulvvarme er for rigtige mænd :-)
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
t-daikin
Jeg takker for jeres input.

Jeg er blevet lidt klogere, så må hjem og nærstudiere installationsmanualen for minimumsflow værdier mv.

Og så må VVS'eren hjælpe med at installere en AVDO ventil og omløb.

Ang. buffer tank, så mener jeg ikke denne løsning er skematiseret nogen steder i Daikins manualer, andet end med spiralen gennem brugsvandstanken.


Ang. Halvtrukket håndbremse.
Så har jeg et årsforbrug på 6300 kWh (sep2013-sep2014 tal) i et 69ér hus på 134m2, med 9kWh luft til vand varmepumpe, med delvis betonstøbt gulvvarme og strølagt gulv med gulvarme.
Og vi holder ca en indetemp på 24-25.

Huset er bortset fra gulvene stadig kun standart isoleret, dvs loftet og hulmurene kunne godt trænge til lidt ekstra.
 
hybriden

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2305&pid=16607#post_16607]allankj1 skrev:[/url]

Buffertank er for tøsedrenge. Trimning og direkte koblet gulvvarme er for rigtige mænd :-)

Jamen så hellere være lidt tøsedreng og lade den sunde fornuft sejre :-)
 
allankj1
Hvad mener du med den sunde fornuft?? Syndes da det var den sunde fornuft at spare pengene til en buffertank.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,208,273 Unikke besøg
XHTML CSS