HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Samlinger paa jordslangen
Finn DK
Hej alle

Jeg har gentagne gange set indlaeg der omhandler samlinger paa jordslangen.
Der er enighed om at det eneste rigtige er, at udfoere samlingerne med elektrosvejsefitting.
Ifgl. jordvarmebekendgoerelsen skal samlingerne vaere inspicerbare. Her har der saa vaeret lidt diskussion om, hvordan det skal laves for at overholde reglerne.
Jeg har fundet foelgende fortolkning paa Miljoestyrelsens hjemmeside:

"Jordvarmebekendtgørelsens § 18, stk. 1, forlanger, at samlinger skal være tilgængelige for inspektion. Miljøstyrelsen forstår bestemmelsen således, at samlingen som minimum skal være markeret på en ledningsplan og at der ikke er nogen hindringer for inspektion eller evt. reparation. Ledningsplanen skal være nemt tilgængelig og klart angive, hvor anlæg og samlinger findes.

Fortolkningen gives med forbehold for Miljøklagenævnets afgørelse i en konkret klagesag."

Jeg har ikke fundet yderligere info angaaende klagesagen.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
Admin
Hejsa
Ja enten er der kommet lidt nye regler, eller også kommer der.
Har ikke lige haft tid til og læse op på det.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Finn DK
Hej igen

Ja, hvis den holder er der helt nye muligheder for at lave en god flerstrengs-løsning, se vedlagte udklip fra Elgef's katalog. Der nævnes specifikt anvendelse til jordslanger.
Mht. til nye regler, har Miljøstyrelsen lavet et projekt, der bla. a. indeholder oplæg til ændringer i Jordvarmebekendtgørelsen, se link.
Bla. a. med forslag om at erstatte det årlige eftersyn udført af aut. VVS'er til kun at skulle være et eftersyn efter det første driftsår.
Det vil i givet fald skære en del procent af de årlige fyringsudgifter.
Risikoen er selvfølgelig, at mindre teknisk velfunderede kan ende op med anlæg der ikke kører optimalt pga.småfejl eller større under opsejling.
Ved nye anlæg er der sikkert også nogle garantibetingelser man skal kigge ind i.

Mvh, Finn

Link til miljøprojekt nr. 1588: http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2014/08/978-87-93178-80-9.pdf
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
lars-jacobsen
Interesant rapport. Og ny - fra d.21.08.2014, godt nok baseret på data fra 2013 men alligevel.
Jeg hæfter mig specielt ved antallet af lodrette/dybe anlæg. Dem er der ikke mange af selvom det er det der forskes mest i pt.
Og så at anbefalinger om man ikke må dræne mellem slanger. Det er der faktisk forsøg med pt. hos VIA i Horsens - altså faskiner, men det er jo også dræn.
Men dejligt at se der ingen grund er til et årligt eftersyn udført af en aut. VVS's. Helt OK til krav om aut./cert. Personel i Fbm. Etableringen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
Fandt også lige denne:
http://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/30728

Så er det bare at vente på de får Kirsten til at sætte en krussedulle på den nye bekendtgørelse, da alle tilsyneladende er enige.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Finn DK
Jeg kan se af billerne af Y-fittings ikke var kommet med.
Saa her er et link I stedet: http://www.gfps.com/appgate/ecat/common_flow/100006/COM/de/109760/109764/109769/22246/product.html

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
hamselv
Morsom læsning. Krogede mig noget over ham der havde "opfundet" trykprøvning med luft!!?!?? De gamle IVT-drenge kan sikkert huske at både Bjarne Rudtgarsson, Rönnbergarne, Peter Skyum og Plovtec har anvendt dette lige så længe de har pløjet slanger ned. Det helt vanvittigt morsomme er at der vist kun er EN der har en nedskrevet procedure for korrekt trykprøvning med rent vand og så efterfølgende skift til brine (uden at skulle stå natten over med et åben kar og blande i - hvilket jeg i øvrigt aldrig har hørt om, men kun læst om i denne rapport).
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,198,982 Unikke besøg
XHTML CSS