HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Temperaturstyring uden termostater.
our
Hej alle.

Jeg er i gang med at istandsætte et gammelt hus fra 1934 og er nu nået til stue gulvene på førstesalen. Her skal etableres let gulvvarme. Herefter er der gulvvarme i hele huset.

I kælderen (beboet) er der lavet tung gulvvarme, som pt. reguleres med een fælles termostat -og så er flowet over de forskellige slangelængder ellers ballanceret med små kugleventiler.
Det har altid fungeret perfekt.
Planen er at afmontere termostat, shunt og cirkulationspumpe i dette gulvvarme fordeler arrangement.

Mit spørgsmål er nu, om det er muligt at køre helt uden termostater, og så lade VP stå for at regulere temperaturen ? Flowet på førstesalen skal selvfølgelig ballanceres i forhold til kælderen.
Men det jeg tænker på er, om det er for meget at håbe på, at jeg kan blande let og tung gulvvarme - og stueetage med kælder, og samtidig håbe på at varmepumpen kan regulere det hele tilfredsstillende ?
VP føler så vidt jeg ved på returvandet.

På forhånd tak.
Danfoss DHP-H 10 (9kw)
3x200m i 2 lag.
500 ltr akkumuleringstank.
8,8 m2 solvarme tilsluttes, når der bliver tid.
 
lars-jacobsen
I princippet ja, når du har fået det hele trimmet ind. Så vil det kunne virke som een stor zone, men du opfylder ikke lovkravene der siger at temperaturen skal kunne reguleres individuelt rumvis. Og dages lovkrav skal faktisk også overholdes selvom der er tale om GDS i et gammelt hus.
Og du får ikke gavn af at den lette gulvvarme er hurtigvirkende. Så alt ialt vil jeg ikke anbefale/vælge denne løsning.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
@our
Naturligvis kan du det.
Jeg har både radiatorer og tung gulvvarme, og det virker fint - uden der er noget ulovligt i det.
Der kræver selvfølgeligt en god indregulering, og det ved jeg ikke om dine kugleventiler er gode nok til. Jeg bruger flowreguleringen i manifold til gulvvarme og Danfoss radiatorventiler med forindstilling til radiatorerne.

Men hvad vil du gøre med din buffer ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
Ud fra det oplyste gik jeg ud fra der var tale om et byggearbejde der er omfattet af BR10 og dermed også DS469 (8.1).
Men man kan så altid diskutere og fortolke om en kugleventil i teknikrummet opfylder lovkravene til rumtemperaturregulering.
At du og mange andre piller telestaterne af og lader pumpen styre er ikke lovlig ved nyinstallationer idag, selvom man kan opnå god/bedre driftsøkonomi ved det.
Men heldigvis har vi ikke noget varmepoliti der kommer rendende og giver bøder for det, men tingene skal være i orden ved et evt. salg senere hen. Så må man jo bare lovliggøre det til den tid.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Netop, og bufferen er dejlig at have til den tid.

Lige nu ville jeg så vælge at køre telestat styret og så selvfølgelig køre med bufferen. Så kører man bare temperaturkurven en anelse over det nødvendige og får så den fulde glæde af at den lette gulvvarme kan regulere. Den tunge hænger så bare på - som tung gulvvarme.

PS: Ved ikke hvad Thermia pumperne kan, men ved at man ved dem fra Tranås ukritisk kan køre og styre to shunts. Men stadig havde bufferen været fed nok. Specielt hvis man senere vil have fuld valuta for solfangere. Der vil man endda kunne få ekstra ud af det, hvis man køre shunt styring, da man bare kan lade bufferen skamopvarme.
 
our
I har naturligvis ret.
Bufferen skal selvfølgelig udnyttes optimalt - Der må telestater på Smile

VP kan ihvertfald styre mindst en shuntgruppe. Det har jeg set i enten manual eller i menuerne.

Mange tak for jeres svar Smile
Danfoss DHP-H 10 (9kw)
3x200m i 2 lag.
500 ltr akkumuleringstank.
8,8 m2 solvarme tilsluttes, når der bliver tid.
 
pmp
Jeg forstår our's spørgsmåldet sådan, at our gerne vil vide om man kan indregulere let og tung gulvarme sammen, uden blandesløjfe, så varmepumpen kan styre varmen.
Det mener jeg godt man kan. Selvom man måske ikke må tage telestaterne af, så er det ikke forbudt, at sætte dem alle på 25 gr., og lade varmepumpen holde 21 gr. i alle rum.

BR stiller jo også krav om mindst mulige fremløbstemperatur - det kunne så sætte gang i en debat om buffertank er lovligt, hvis den betyder at man har højere fremløbstemperatur, som f. eks. Lars J. har. Man lad det nu ligge.

Our har et problem med bufferen. Skal der solvarme på den, skal der være blandesløjfe efter bufferen, men vp kunne godt køre direkte på gulvarmen uden om buffer og blandesløjfe. Derfor mit spg. om bufferen.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2313&pid=16648#post_16648]pmp skrev:[/url]
Jeg forstår our's spørgsmåldet sådan, at our gerne vil vide om man kan indregulere let og tung gulvarme sammen, uden blandesløjfe, så varmepumpen kan styre varmen.
Det mener jeg godt man kan. Selvom man måske ikke må tage telestaterne af, så er det ikke forbudt, at sætte dem alle på 25 gr., og lade varmepumpen holde 21 gr. i alle rum.

Helt enig, men det lød ikke som om der var planlagt installation med indreguleringsventiler, telestaterne eller rumtermostaterne. Det var det jeg øffede over. Ikke at det ikke kunne fungere i praksis.[/quote]

Citer


BR stiller jo også krav om mindst mulige fremløbstemperatur - det kunne så sætte gang i en debat om buffertank er lovligt, hvis den betyder at man har højere fremløbstemperatur, som f. eks. Lars J. har. Man lad det nu ligge.

Arrr sådan et angreb kan jeg ikke lade ligge Wink
Min fremløbstemperatur og varmekurve er er så lav/flad som den overhovedet kan blive, ifht vores komfort krav. Min buffer er også så lille at den i praksis bare er der for at sikre VP altid har vand nok at arbejde med, det er ikke en akkumuleringstank. Mine rumtermostater er stort set alle også stillet så højt at telestaterne står åbne hele tiden i fyrringssæssonen og skriger på varme. De rammer normalt kun setpunktet hvis/når der er solindfald eller mange mennesker i rummet. Men der sker så det under normal drift at afkølingen ude i gulvene ikke altid er stor/hurtig nok til at aftage varmen og returen dermed siger til at niveau hvor VP siger stop. Det kunne måske afhjælpes ved at afmontere gulvvarme cirk. pumpen og kun nøjes med den indbyggede varmebærepumpe i VP.
Man kan så diskutere hvad der er vigtigst for brugeren, ensartet rumtemperatur med lille hysterese og deraf følgende flere(mange?) VP starter. Eller få og lange VP starter hvilket resulterer i større udsving/hysterese i rumtemperaturen. Komfort har en pris.

PS min fremløbstemperatur er normalt mellem min. 25-28 gr og max. 35-37.
Jeg fyrer ikke endnu så du kan ikke helt regne med mine grafer. De svinger lidt ligesom solen skinner, da der også sidder et par invertere i teknikrummet som afgiver lidt "overskudsvarme" til rummet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,209,184 Unikke besøg
XHTML CSS