HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kan ikke varme brugsvandet op.
Walther12
Jeg har fået det problem, at min L/V pumpe ikke kan varme mit brugsvand op.

Den køre ret kort tid ca. 2 min. hvorefter den stopper. Jeg har prøvet at stille temp. ned på brugsvandet, det har hjulpet lidt, men slet ikke nok. Nogen gange kan den slet ikke hæve temperaturen.Sad
Jeg har ikke noget problem at få varmet vandet op der bruges til at opvarme huset.
Jeg har tjekket snavsefilteret, der var ingen ting.

Kan der været godt en føler ude i L/V pumpen?
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
hamselv
Ganske off topics....Rådgiver du i LV løsninger, og kan ikke lave simpel problemløsning? Bruger du en 10 kW pumpe i et hus på 126 kvm? Geee.....

Men jo, du har følere i Metroair,som i alle andre varmepumper, der kan blokerer for opvarmningen. Ellers kunne du lige kaste et blik på hvilket 3-vejs ventil der sidder i sådan en svend. Nogle fabrikanter har sandet at sædeventiler kan være ret uheldige på sigt.
 
Walther12
Jamen det der er det mærkelige er, at det kun drejer sig om at den ikke kan varme brugsvandet op, der er ikke nogen problemer med opvarmning af huset.Shock

Min rådgivning drejer sig ikke om fejlfinding, men rådgivning inden for opsætning af styresystemerne til L/V pumper. Smile
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
hamselv
Pæn installation du har i øvrigt. Hvad siger display'et? Hvad melder den af temperaturer?
 
Walther12
Tak for det. Smile

Den starter op ved min. temp som den skal, men stopper så efter ca. 2 min eller 1 min og så er temp kun steg hvis jeg er heldig 0,5 gr. nogen gange andre gange mindre.
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
hamselv
Brugsvand plejer at være en syg føler, eller syg tre-vejs. Men sidstnævnte giver oftest bøvl med temperaturen i huset. Men har man radiatorer på, nupper termostaterne oftest fejlen, så man ikke opdager det.. Får du lavet eftersyn?
 
Walther12
Ja det er nok vejen frem.

Har skiftet føleren i dykrøret på vandbeholderen, for troede at den kunne have taget skade i sommers da min temp i tanken har været meget høj pga. den fine sommer vi har haft.
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
hamselv
Nu kender jeg ikke styrelogikken i Metroair, men oftest ses anvender man Tank temp til at starte produktionen og VP ud til at stoppe. Dvs. beskidt snavssamler/lavt flow over VP'ens veksler kan afstedkomme lige netop den fejl. Derfor her du fornyligt haft eftersyn?
 
Walther12
Det burde være det sammen som i en Vølund og Nibe.
Nej jeg har ikke haft eftersyn for nylig, venter på at ude temp skulle falde.
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
hamselv
Hvis du har sol ind over, kan dens styring også drille. Det er noget med lige at trawle efter hvad styringen ser, og vurdere om de tal er rimelige. Ellers er det måske logikken der har tabt overblikket. Det ser man, om end meget sjældent. Er styringen gået bananas, er det oftest lyn og så ryger fasefølgerelæer, softstartere og alt muligt gerne sammen med.
 
hamselv
Brugsvand skulle frygtelig gerne være helt uafhængig af udetemp, med mindre du styringsmæssigt laver et eller andet.

Når jeg kombinerer sol og VP blokerer jeg VP vha solstyringen, når solen laver nok. Men det fortæller styringen dig (når jeg har lavet det). Og kl 21.15 ville du ikke stå med en kold VV tank pga noget derfra.
 
Walther12
Okay Frown

Men jeg mener ikke at vi har haft nogle af de dele her med lyn også videre.

Men det mærkelige er at det først er kommet her inden for den sidste uge.
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
Walther12
Der har ikke været nogen problemer med at de ikke kunne arbejde uafhængig af hinanden før, det er faktisk kørt fint.

Jeg indrømmer at styresystemet kunne være mere smart, men det har virket som det har kørt.
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
pmp

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2320&pid=16743#post_16743]hamselv skrev:[/url]

Ganske off topics....Rådgiver du i LV løsninger, og kan ikke lave simpel problemløsning? Bruger du en 10 kW pumpe i et hus på 126 kvm? Geee.....

Men jo, du har følere i Metroair,som i alle andre varmepumper, der kan blokerer for opvarmningen. Ellers kunne du lige kaste et blik på hvilket 3-vejs ventil der sidder i sådan en svend. Nogle fabrikanter har sandet at sædeventiler kan være ret uheldige på sigt.



Hatten af for "hamselv" - flot sådan at yde gratis hjælp i et tilfælde som dette.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Hør hov.......dette site er beregnet på "gratis" hjælp. Vi sender jo ikke en faktura på at komme med et godt råd. Det der faldt mig lidt for brystet, er at Walther reklamerer med han rådgiver andre. Men som skrevet åbenbart kun i opsætning og styring. Og kan sagtens se et behov i den retning. Vi har set ret dramatiske besparelser på når gamle Henning eller undertegnede har fikset styring, efter at A/S Klummer & Bøvl VVS har været i gang. Min gamle mester sagde altid: "Alt det du kan, er nemt". Og hvorfor så bøvle med at lære noget andre kan.

Dagens anekdote: "Søren, kan du ikke lige forklare mig hvordan det virker! Jeg har ikke rørt styringen, siden vi flyttede ind, og du viste mig hvordan"! Sagt to år efter indflytningen.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,339,354 Unikke besøg
XHTML CSS