HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvilke små detaljer er guld værd?
tmnielsen
Jeg ved stort set intet om jordvarme, men forventer, at det er sådan, at djævlen ligger i detaljen.

Jeg har fået et tilbud på et anlæg til ca. 800 m2 bygning hvoraf ca. 120 m2 er med gulvvarme og ca. 1/3 er tagetage. Bygningen er under renovering og når jeg er færdig vil den være så godt isoleret som en bygning fra 1920 kan blive.
Ca. halvdelen er kun lejlighedsvis opvarmet. Om vinteren holdes en temp. på ca. 16 grader - dels for at undgå fugt og dels for at det ikke skal tage for lang tid at varme helt op.
Der bruges pt. 8.000 - 10.000 l olie om året, og hvis bygningen skulle varmes helt op alle dag, ville forbruget i et år med en hård vinter nok ligge på ca. 20.000 l.

Problemet er at tilbudet er meget lidt konkret. Der er kun specificeret en varmepumpe type, men ikke en specifik model, der er ikke specificeret hvor mange m slange (jeg har dog mundligt fået estimeret, at der skal bruges 1200 m i min gode lerjord) og der er ikke specificeret størrelse på buffertanken.

Jeg skal altså have udfordret tilbudet med nogle geniale spørgsmål, og mit spørgsmål i dette forrum er så hvad jeg være opmærksom på. Også i forhold til om det er et smart system rent styringsmæssigt. Efter min vurdering er halvdelen af glæden ved anlægget vel f.eks. at man kan trykke på nogle knapper of få oplyst nogle tal, der giver et praj om hvor meget man sparer. :-)

Tilbudet lyder i al sin enkelthed:
-Viesmann Vitocall-G BW
-Brine tilbehørspakke
-Pumpesæt
-Bufferbeholder
-Vitotrans ferskvandsmodul
-Jordslanger
-montering

Pris 296.000 incl. moms excl. gravearbejde.

PS. hvad er et ferskvandsmodul?
 
hamselv
Det forbrug er vel før renoveringen? 10000 liter olie indikerer et varmetab omkring de 25 kW, og hvis eller man er ordentlig grundig og omhyggelig med isoleringen burde det være opnåeligt at blive bestemmende for det færdige hus. Altså omkring de 10000 liter olie/år totalt i alt. At gætte 20000 liter svare til ca 50 kW varmetab ->62,5 W/m² hvilket ikke er specielt godt. De fleste huse der er renoveret godt eller meget godt ligger omkring de 30 W/m² nye endnu lavere.

Gætter på Viessmann regner med en stor VP. Derfor bruger de heller ikke en brugsvandstank, som man almindeligvis ville gøre, men laver formentlig en buffer og tager fra den over gennem en pladeveksler (det såkaldte ferskvandsmodul). Svenskerne har en variant af dette som de kalder en sling-tank. Dem kender vi. De er voldsomt ydedygtige. Ferskvandsmodul-ideen kender jeg også. Den lavede man allerede i firserne på skydebanegård, sammen med varmepumpetrin på 150 kW/stk.

Hvis man står fast på ca de 10000 liter, ville jeg personligt vælge en kaskade-løsning. Dels for ikke at skulle klikke alt for store kompressorer ind (startstrøm), dels for at anvende husholdningsvarmepumper, i stedet for store industrivarmepumper. Så kan man diskutere om man bør tage 2 x 13 kW eller 2 x17 for at have ekstra power at gøre med. Så har man også mulighed for at lave alt af standard dimser. Derforuden får man lidt bedre leveringssikkerhed og bedre tilpasning af varmen. Fiffet vil være at man sætter varmepumpe 1 til at være primær på varmen og 2'eren sætter man til varmtvandt. Så fordeler man forbruget på varmepumperne. Og med et par kuglehaner kan man skifte hvis behovet derfor skulle opstå.

1200 meter slange vil være alt for lidt i ler. Mit gæt vil hedde mindst 1900 meter ved 2 x 13 kW og 2400 meter ved 2x17 kW.

Vanvittig spændende projekt i øvrigt.
Redigeret af hamselv d. 11-10-2014 08:51
 
Chr
Der er et par ting jeg bider mærke i lige umiddelbart.
1) Det lyder til, at du kun har fået et tilbud. Du bør efter min opfattelse indhente yderligere to, så du har noget at sammenligne med. Både med hensyn til dimensioneringer og priser.

2) Har du fået lavet en renoveringsplan, som viser noget om, hvor meget energiforbruget ca forventes at falde, når huset er renoveret?

Med det meget skiftende forbrug du må forventes at få, når du ofte har halvdelen af huset på "ferie-sænkning", ville jeg foretrække en kaskadeløsning som ovenfor foreslået, fremfor én stor maskine. Og så ville jeg få lidt overarm på anlægget, så der er lidt ekstra til, når temperaturen i den koldere halvdel skal hæves, så det kan ske lidt raskt.
Jeg kunne godt få øje på et par udfordringer ved kun at have en stor VP til at håndtere det meget skiftede forbrug på bedst mulig måde.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
LOL Chr.. Lige i øjet!. Kan godt lide begrebet "få lidt overarm". Den hugger jeg sgu.....
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,258,738 Unikke besøg
XHTML CSS