HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
3-vejsventil til gulvvarme til Bosch EHP 7 ???
Ole Christensen
Hej,

Skal til at lave gulvvarme i et rum i vores hus - øvrige rum har radiatorer. Jeg skal derfor bruge muligheden for den ekstra varmekreds med en 3-vejsventil med signalerne Close, Open, N - som kan ses i denne: http://www.bosch-climate.dk/files/2...W_M1.3.pdf på side 17 og side 40. Jeg er ikke klar over om det er en styring til en On/off ventil, der enten er åben eller lukket eller analog ventil, der kan reguleres trinløs - er der én der har styr på det, og som eventuelt kan anbefale en passende ventil med motor (kan desværre ikke få noget svar ud af Bosch)?

Mvh
Ole

Bosch EHP 7 LW/M
 
Ole Christensen
Man kan åbenbart ikke redigere sine beskeder herinde, så her kommer et link der virker:
http://www.bosch-climate.dk/files/201206281526380.Installationsvejledning%20LW_M1.3.pdf
 
lars-jacobsen
Hvad skal styre det nye kredsløb (ventilen) ?

Der findes masser af 3-vejsventiler, Google er din ven. Den der oprindelig sidder i de gamle Bosch/IVT er en ESBE. Den erstatter man dog med ef en LK udgave idag, da det er en kugleventil, hvor den første er en med o-ringe og tit bliver utæt.
Den fåes også som reservedel til en Danfoss varmepumpe.

Måske var det nemmeste at købe en færdig shunt.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Ole Christensen
Det er EHP 7'eren der skal styre ventilen, da den umiddelbart kan styre en ekstra blandekreds. Har du en link til den LK ventil / motor du omtaler. Har Google't masser af gange efter oplysninger, men jeg kan ikke finde noget.
 
hamselv
Du skal ikke bruge en LK motor og slet ikke en ESBE.

Men et MIXING modul, en trevejs shunt ventil (eller to vejs, afhængig af design). En fremløbsføler og evt en rumføler + en pumpe.

Og nej, kender ingen steder på nettet hvor du kan erhverve disse dele. Men de burde være til salg, ved de firmaer der handler med Bosch VP produkter.
 
hamselv
Øbs, det var til 637'eren. Så se bort fra Mixing modulet. Den gamle Grenline tager den direkte, hvis jeg husker rigtigt.
 
Ole Christensen
Forstår stadig ikke helt. Er det en 3 vejs shuntventil der har on/off funktion (Zoneventil) som f.eks. denne: http://www.vvs-grossisten.dk/index/honeywell-zoneventil-3-vejs-1--p49545 eller skal det være en analog? Det bedste bud jeg selv har fundet frem til er denne ventil: http://haustechnik-binder.de/de/Heizung/Heizungsmischer/ESBE-3-Wegemischer/ESBE-3-Wegemischer-VRG-131-DN-20-KvS-Wert-4.0-PN10?utm_source=google&utm_medium=preisvergleich&utm_campaign=google med denne motor: http://haustechnik-binder.de/de/Heizung/Heizungsmischer/ESBE-Stellmotoren/ESBE-Stellmotoren-Serie-ARA600-3-Punkt-230-V-AC/-ESBE-Stellantrieb-230-V-Serie-ARA-600-3-Punkt-Typ-ARA-691-120-1200-sec.-90-6-Nm?utm_source=google&utm_medium=preisvergleich&utm_campaign=google - hvad er det mest rigtige?
 
lars-jacobsen
EHP7 findes med og uden indbygget VVB (og tilhørende ladekreds)
Det er samme styring og den kan derfor naturligvis tilsluttes en ekstern 3-vejsventil der fungere på samme måde som den orginale.

Som sagt har Danfoss LK ventilen som reservedel i deres prisliste på s. 69 :
http://dk.varme.danfoss.com/PCMFiles/14/prisliste/Prisliste2014/Afsnit10_pricelist_2014.pdf

Den Honeywell du linker til virker funktionsmæssigt på samme måde, så den burde også kunne benyttes hvis det er noget nyt der skal opbygges og ikke noget der skal udskiftes i en eksisterende pumpe/installation. (Gevinsdstørelse og type).
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Nej, hvis du skal styre en shunt er det en shunt ventil, og helt med en lang vandringstid. ESBE ventilen er en sædeventil, beregnet for on/of (hvad den heller ikke eg egnet til. LK ventilen er ligeledes født til on/off.
 
Ole Christensen
Der står i dokumentationen at gangtiden skal være længere end 300 sekunder, men Honeywell oplyser intet om gangtider? Min varmepumpe har varmtvandbeholder, men har også en styrring til en ekstra varmekreds med udgangene: Open, Close og nul.
 
hamselv
Honeywell ventiler ville jeg ikke bruge. Synes jeg har set lidt for mange af dem, der har opgivet ævred.
 
Ole Christensen
Jeg tror jeg ringer til Bosch igen og hører dem ad....
 
hamselv
Det er jo problemet man ikke kan træge udgangen. Den ventil der er eminent, har en gangtid på 105 sekunder.
 
Ole Christensen
En sædeventil er vel netop en ventil der kan regulere trinløst (blande), eller hvad? En zoneventil er så vist nok en ventil der ENTEN sender vandet til den ene zone ELLER den anden zone, eller har jeg helt misforstået det hele. Har i kigget i de link jeg har vedhæftet? Jeg forstår det stadig ikke.
 
hamselv
Både ESBE og LK har en vandringstid på få sekunder. ESBE ventilen er berømt for at blive "utæt". Så omsyreventilerne ville jeg aldrig bruge. Men kan se min ventil-mand åbenbart har et trick i ærmet med at kunne levere flere forskellige gangtider.
 
lars-jacobsen
Ved nærmere eftertanke er den 3-vejsventil jeg beskriver og henviser til den der skifter mellem VV produktion g centralvarme.
Der er mulighed for at tilslutte endnu en ekstern 3-vejs shunt, jvfr. afsnit 7.4. Om denne skal være samme type eller hvad ved jeg desværre ikke. Det kommer jo helt an på hvordan logikken i styringen er opbygget. Kan læse mig til at det er muligt at indstille blandesløjfens hysterese men det skal jo tilpasses sammen med ventilens kørsels(åbne/lukke)tid. Her står der man bør vælge en der har et gear så det tager mere end 5 min. Den jeg har foreslået tager vist under 1 min. så den er nok ikke optimal. Måske en i stil med
http://www.vvs-eksperten.dk/index/danfoss-3-vejs-kuglehane-p30087
kunne bruges hvis den har længere kørselstid.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Ole Christensen
ESBE ARA 691 kan indstilles til enten 120/240/480 eller 1200 s gangtid, så den opfylder det krav Bosch skriver.
 
lars-jacobsen
Så længe temperaturen befinder sig inden for hysteresen afbrydes ventilen så den "bliver hængende". Når så temperaturen bevæger sig udenfor regulerer den igen. Enden den ene eller den anden vej.
Hvilken teknik (kugle/sæde/?) er i princippet ligemeget, men der kan selvfølgelig være nogle ventiler der har "kroniske" problemer jvfr. Hamselv´s erfaringer.
Fre
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2329&pid=16996#post_16996]Ole Christensen skrev:[/url]
ESBE ARA 691 kan indstilles til enten 120/240/480 eller 1200 s gangtid, så den opfylder det krav Bosch skriver.


Ja den ser ud til at kunne være passende til opgaven. Med den rette ventil, da det jo kun er motoren.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,203,822 Unikke besøg
XHTML CSS