HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Slangelængde i lerjord
TheKlint
Hej,

Vi er i gang med få detaljerne på plads til et nyggeri, og vil i den sammenhæng sikre os at vores kommende jordvarmeanlæg bliver korrekt dimensioneret.
Vi bygger 173 m2 i et plan og hus skal opfylde energirammen til BR2020. Jorden på grunden er ler fra ca 50 cm dybde.
Byggefirmaet bruger Nilans produkter, så det er planlagt, at der anvendes et Nilan Compact P Geo 6kW-anlæg. Så vi snakker en frekvensstyret varmepumpe, hvor brugsvandet opvarmes af ventilationsdeleb, så jordvarmen udelukkende skal bruges til gulvvarmen.

Nilan har ikke nogen offentlig tilgængelig beregner, og på nettet har jeg kun kunnet finde DVIs beregner, og den siger 200m slange (se vedhæftede billede).
Men det er for deres 5kW-anlæg, og der tages ikke hensyn til jordforholdene.

De 200 m lyder i mine ører af meget lidt ift, hvad der ellers anbefales herinde. Men er det nok når varmepumpen ikke skal lave varmt brugsvand?

Hvad byggefirmaet har foreslået af slangelængde, vil jeg vente med at oplyse, til der er kommet lidt tilbagemeldinger herinde. Smile

peecee.dk/uploads/112014/DVI-200m_big_thumb.PNG
 
hamselv
Her er vi så forbi normal regnepraksis. Du presser så ikke slangerne, andet end om vinteren. Ville umiddelbart vælge at bruge "netto-optaget" og så nærme mig max iflg den 30 år gamle SBI anbefaling. Hvis vi gætte COP onkring de 4, optages max 4,5 kW fra jorden. 4500 / = 225 meter som absolut minimum, og langt hellere 300 meter som det fornuftige alternativ. Vil klart set bort fra hvad VE delen kan. Den er travlt optaget med at lave varmt vand, og kan ikke deltage i noget som helst, når familiens teenagedatter har tømt beholderen.
 
hamselv
Hov ....og LER. Vælg trygt 300 meter og klogelig mere, f. eks 350 meter.
 
hamselv
Bosch compress 6000 4,5 kW'er: 320 meter i lerjord (uden VV)
Tvinges programmet til en 6'er: 390 meter i lerjord.
 
TheKlint
Mange tak for svarene.
Det, der så undrer mig, er hvorfor DVI-beregneren så regner så lavt... Den tager selvfølgelig ikke højde for jordtypen, men...

I kontrakten var der specificeret 300m slange, men senere kom husfirmaet tilbage og sagde at der kun er plads til 250m, medmindre vi vil betale +10.000 for nogle faskiner, der fylder mindre.

Så det er det overvejelserne går på nu. Men det lyder til, at det vil være mest fornuftigt at gå op til de 300m slange.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,258,149 Unikke besøg
XHTML CSS