HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
2 tilbud på Vølund Fighter 1245 med meget forskellig slangelængde.
Nielsjohansen
Vi har modtaget 2 forskellige tilbud på installering af Fighter 1245 12 KW pumpe med 200 l buffer.
Prisen er nogenlunde den samme (168.000,- inkl udskiftning af 4 radiatorer) men den ene ønsker at lægge 600 m, den anden kun 450 m. Haven er på 1 tønde land og med min 80 x 30 m bar græsplæne til slangerne.
Huset er på 235 kvm nogenlunde isoleret og med et forbrug på ca. 3000 l olie om året, sammen med lidt brænde til brændeovnen.
Jeg synes det er rigeligt dyrt, så jeg vil være helt sikker på at længden på slangen er iorden - det kan vel ikke være det som koster.
mvh Niels Johansen
 
hamselv
http://heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=17&thread_id=2317&pid=17141#post_17141 læs den tråd, selvom den er lang. Ham med de 450 meter ville jeg holde mig langt fra.
 
hamselv
Ethvert anlæg kan blive så billigt som du ønsker (og lige så ringe som du ønsker). Det afhænger alt sammen af hvad du vægter! Skal det bare være topdollar og alt incl koster det. Kan man alt selv sparer man. Vil man ærgre sig de næste 30 år, køber man skrammel og vælger en kort kort slangelængde.
 
Nielsjohansen
Tak for hurtigt svar!
Jeg sætter mig og læser.....
Vi er absolut ikke interesseret i at spare, hvad jeg også har understreget for leverandørerne - det skal være iorden, også selvom det kommer til at koste lidt mere.
Vi har været på besøg hos refence, der har fået installeret selv samme anlæg i nogenlunde sammenligneligt hus, uden problemer - men de har ikke oplevet rigtig kolde vintre siden installation.
Leverandøren er en meget stor biks med flere hundrede instalationer om året og på begge lister fra div. styrelser.
 
hamselv
At man laver mange anlæg, er ikke lig kvalitet. Jeg hører hver morgen en reklame fra et ualmindelig horribel dårlig ventilationsfirma, der reklamerer med, "nu installeret mere end xxxx anlæg". Det bliver de altså ikke gode af - at de er i familie med xxxx andre katastrofe-installationer. Ligeså er det med en reklame, der ruller med: "Vi ka......' vi er......, vi har....... og besøg vores udstilling, vi har både varmepumper og jordvarme" (Hvad så end forskellen er?) Kender deres installationer, og man må sige produktionsstandarden er temmelig konstant. De samme fejl gentages igen og igen. Dårlig isolering, snavssamleren monteret uden kuglehaner, på VP'ens afgang osv osv.

Derimod har vi her i byen en lille en-mands smed. Og han måtte gerne bygge et anlæg hjemme hos mig. Jeg skulle nok selv trimme det og fylde det. Det har han nemlig ikke så godt udstyr til. Men han laver flotte installationer og han følger diagrammerne.
 
Nielsjohansen
Nu har jeg læst hele den lange tråd.
Da jeg ikke har nogen begrænsninger mht slangelængde undrer det mig hvorfor man ikke bare lægger længere slanger.

Svaret på min forespørgsel til OK er:
"I henhold til Vølunds beregningsprogram er 450 m i 3 kredse rigeligt til en 1245 12 KW. Med jeres størrelse hus."

Jeg synes jeg giver rigeligt for projektet, men så skal det også virke og ikke som i den lange tråd.

Gode råd modtages.
 
LarsMA
Hej
Jeg synes det er lidt dyrt, men det hænger muligvis sammen med at du er oppe i en 12 KW varmepumpe. Har på fornemmelsen at prisen skiller noget ved 10 kw.
Hvad med at få tilbud på et par andre mærker and Vølund?
Bosch, Thermia eller DVI kunne være alternativer.

450 m til en 12 KW pumpe lyder så af lige lidt nok, men Vølunds 12 KW er vist heller ikke mere end en stor 10 kw.

Hvad siger deres beregninger på kwh forbrug med mere?
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
hamselv
Det er ikke en 12 kW pumpe, faktisk skal man kalde den en ellever (lige knap nok). På nær 400Watt på topydelsen, er en 10 kW Bosch det samme. 600 meter er lidt for lidt, hvis det er ler. Prisen kan man ikke kommentere, uden at kende omfanget. 3000 l/olie peger på godt 8 kW varmetab, men så skal man også kende forbruget af træ hvis man skal lidt tættere på.
 
Rhsin
Jeg også mindre for min 13 kw thermia optimum duo g3 varmepumpe med samlet ca 500ltr buffer og pladeveksler til pool (og den er ikke helt billig) der medfulgte iøvrigt også online modul.
Fik lagt 630mtr slange.
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
Rhsin
Jeg gav også mindre skulle der stå.. Kunne ikke lige se en redigerknap
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
Nielsjohansen
Er det øst eller vestDanmark? Det virker som en vigtig detalje.
 
Rhsin
Min er opsat i nordjylland, bor i østjylland
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,249,072 Unikke besøg
XHTML CSS