HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Telestatstyring - er det virkelig så skidt?
Kiesbo
I sidste uge gik jeg fra at have min telestater sat på 20-22 grader i de forskellige rum, til nu at have åbnet helt op (alle sat til 28 grader) mhp at udelukkende at lade varmepumpen styre indendørstemperaturen og opnå bedre drift. Jeg har sænket varmekurven to trin og på gråvejrsdage ligger indedørstemperaturen nu ca på 22 grader.

Jeg har store sydvendte vinduesfacader i min stue og køkkenalrum samt et par børneværelser. De to foregående dage har der været fuld sol på, hvilket har sendt indendørstemperaturen sidst på eftermiddagen op på 25-26 grader

Da mine telestater var på 20-22 grader røg indendørstemperaturen også lynhurtigt op på ca 25 grader i fuld sol. Men de enkelte kredse stoppede hurtigt med at kalde på varme. På grafen på min uplink kunne jeg se, at der de dage (med en lille forsinkelse) var markant færre starter.
Nu hvor jeg har åbnet helt for termostaterne synes jeg ikke jeg generelt har fået færre starter, hvilket jeg ellers havde håbet på (en mindre sænkning i gradminuttallet har dog nu taget toppen af antallet starter). Men der hvor jeg måske har sværest ved at forstå formålet med at åbne telestaterne helt op, er dagene med solskin. De enkelte kredse bliver jo ved med at kalde på varme selvom om temperaturen er nået over 25 grader, hvilket påvirker komforten unødigt. Og jeg kan ikke registrere færre starter, hvilket jo er forståeligt nok idet der kaldes konstant på varme.

Så min umiddelbare lægmandsopfattelse er, at der på efterårs- og vinterdage med sol (uden den store ændring i udendørstemperaturen), vil opnås bedre komfort og økonomi ved telestatdrift.

Det leder mig hen til mit overordnede spørgsmål. Der synes at være en generel holdning på forummet om, at telestatstyring er skidt. Men er det faktisk muligt, at opnå en fornuftig drift (og komfort) med telestyring? For VVS analfabeter (inklusiv mig selv) kan det godt virke en smule uoverskueligt og grænseoverskridende at skulle afmontere telestathætter, rode med by pass ventiler, indregulerer kredsene, etc for at få varmepumpen til udelukkende at styre indendørsklimaet.
Vølund F1245 - 8 kW
 
lars-jacobsen
Meget enig i mange af dine betragtninger.
Hvad er formålet med varmeinstallationen og rumtermostaterne ? Primært komfort vil jeg sige, og i anden række økonomi og driftshensyn. Derfor bevar/behold telestaterne på, men sæt rumtermostaterne passende højt. Så vil de lukke hvis der kommer ekstra/gratis tilskudsvarme fra sol, mange personer, madlavning mm. Men dog afligevel give fornuftige driftsbetingelser for pumpen da der formentlig altid er kredse der kan aftage varme
Hvis man har en anden prioritering og vægter økonomi, driftshensyn og pumpens levetid højere end komfort ja så kan en af vejene jo være demontering af telestater.
Det kan dog give diskomfort, hvis huset har stort tilskud af gratisvarme i form af solindstråling gennem store vinduer. Har du hus med stort udhæng og uden gulv til loft vinduer, så er det skikkert ikke noget problem. Derfor skal mange af rådene herinde nok lige ses i det rigtige perspektiv før man bare adoptere det.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
Men konkret burde du have fået færre starter og længere driftstider på din pumpes kørsel. Hvis ikke ja så kan pumpen tilsyneladene ikke komme af med varmen og driftsbetingelserne i varmekredsen bør ændres/optimeres.

Og for at undgå de helt store overophedningssituationer, kunne du sætte rumtermostaten på 25 gr. Så vil de altid kalde på varme under normale omstændigheder, men formentlig ikke hvis der er solindfald.
Husk der er hysterese i rumtermostaten, typisk +/- 0,5 gr. i fht setpunktet. Og telestater åbner/lukker langsomt over et minut eller 2. Så med tung gulvvarme i beton går der altså lige lidt tid med regulering.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1
Du skriver følgende:

"Jeg har sænket varmekurven to trin og på gråvejrsdage ligger indedørstemperaturen nu ca på 22 grader. "

Alene det at du har sænket kurven kurven 2 trin burde give en bedre COP.

Og ja sæt dine telestarter i de rum med meget solindfald lavere så disse telestater lukker tidligere.

I de andre rum uden sol kan du måske også stille dem ned til 25 grader.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
pmp
@kiesbo
Du kan ikke bare plukke i de råd du får fra forskellige. Der skal være sammenhæng i det du gør, ellers kan kun ikke drage nogen rigtig konklusion.

F. eks. er korrekt Indregulering er en forudsætning. Det er desuden et krav iflg. BR, så selvom din VVSer ikke gider/evner, så skal det gøres FØR du begynder på diverse forsøg.

Du overser også helt, at tung gulvvarme er MEGET langsomt til regulering. De få timers sol der er på denne årstid kan du ikke nå, at stoppe varmeafgivelsen fra gulvet noget videre selvom telestaten ikke kalder på varme. TI har udført spændende forsøg omkring dette. Derimod stopper varmeafgivelsen fra gulvet når rumtemperatur er lige så høj som gulvtemperaturen - med eller uden telestater.

Drifttider er noget du indstiller på din vp. Hvor lange drifttiderene skal være for at opnå optimal økonomi kommer an på varmepumpen, varmefordelingssystemet, bygningen m.m.


Når du alligevel har kunne nedsætte varmekurven med 2, viser det meget tydeligt, hvor meget bedre økonomi man kan få i en "normalinstallation" fra en standard VVSer.


PS Bare vent til marts - så får du nok 30 grader i stuen på en solskinsdag - men eller uden telestater.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Kiesbo

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2340&pid=17194#post_17194]pmp skrev:[/url]

@kiesbo
Du kan ikke bare plukke i de råd du får fra forskellige. Der skal være sammenhæng i det du gør, ellers kan kun ikke drage nogen rigtig konklusion.

F. eks. er korrekt Indregulering er en forudsætning. Det er desuden et krav iflg. BR, så selvom din VVSer ikke gider/evner, så skal det gøres FØR du begynder på diverse forsøg.

Du overser også helt, at tung gulvvarme er MEGET langsomt til regulering. De få timers sol der er på denne årstid kan du ikke nå, at stoppe varmeafgivelsen fra gulvet noget videre selvom telestaten ikke kalder på varme. TI har udført spændende forsøg omkring dette. Derimod stopper varmeafgivelsen fra gulvet når rumtemperatur er lige så høj som gulvtemperaturen - med eller uden telestater.

Drifttider er noget du indstiller på din vp. Hvor lange drifttiderene skal være for at opnå optimal økonomi kommer an på varmepumpen, varmefordelingssystemet, bygningen m.m.


Når du alligevel har kunne nedsætte varmekurven med 2, viser det meget tydeligt, hvor meget bedre økonomi man kan få i en "normalinstallation" fra en standard VVSer.


PS Bare vent til marts - så får du nok 30 grader i stuen på en solskinsdag - men eller uden telestater.



HC's VVS har meddelt mig, at de har indreguleret efter WAVINs indreguleringsvejledning som de har fremsendt til mig. Temperaturen i hele huset ligger ca 22 +/- 1 grad, hvilket jeg anser for OK. Jeg har ikke en kinamands chance for selv at betvivle eller bevise for den sags skyld at indregulering ikke er lavet korrekt. Så jeg må tage deres ord for at der er indreguleret for gode varer.

Så mit udgangspunkt er nu, at der er indreguleret korrekt. Eller jeg må i hvertfald arbejde udfra, at jeg ikke kan betragte indreguleringen som parametre der kan ændres.
Jeg har blot åbnet op for alle telestater og sænket varmekurven 2 grader. Da efter en lille uges ikke var en komfortforringelse men stadig op til 25-30 starter, fulgte jeg blot brugermanualens og forummets råd om at sænke gradminuttallet fra -60 til -100. Jeg synes ikke jeg har gjort noget radikalt eller plukket i forskellige råd, men mener du, at jeg skulle have handlet eller undladt at handle anderledes?

Min pointe med indlægget er netop, at jeg (og det fleste VVS ukyndige formoder jer) gerne vil undgå skulle veje og vægte i de forskellige råd og i særdeleshed undgå at skulle udi at lave fysiske indgreb i installationen. Jeg har ikke lysten eller evnerne til at kalibrere hele mit varmeanlæg til perfektion. Jeg er øsnker ikke at fjerne telestathætter eller rode med by pass eller andre ventiler. Jeg ønsker blot at få de overordnet nemme og overskuelig råd til at optimere anlægget på displayet uden at skulle frem med rørtangen (som jeg ikke ejerWink ). Og jeg ønsker også bare bl.a. at stille spørgsmålstegn ved, om der til tider ikke bliver gjort et for stor nummer ud af minimale driftsforbedringer på bekostning af komforten.

I mit konkrete tilfælde afstedkom mit "solspørgsmål", at jeg som VVS ukyndige bemærkede, at der var markant færre starter i fuld sol da jeg havde telestatstyring af indetemperaturen, hvilket ikke er tilfældet nu da jeg har åbnet telestaterne helt op. Det fik mig blot til at undre mig over om det nu også er driftsøkomonisk. Men det er det stadig kan jeg forstå udfra det du nævner med TIs forsøg. Men hvorfor fik jeg så tidligere lange pauser i starterne ved fuld sol? Måske udetemperaturen har været højere end nu?
Vølund F1245 - 8 kW
 
allankj1
Muligvis men som sagt hvis du stiller telestaterne i de rum med fuld sol til kun 24 grader vil du stadig lukke hurtigere ned for disse rum.

Har på de sidste 24 dage haft 101 i alt. 4,2 start pr. døgn, incl. det varme brugsvand. Oplever ingen diskomfort.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
tagestavsdal
@kiesbo

Jeg ser du har Vølund F1245 - 8 kW

er det en frekvens styrret maskine?

Jeg har selv en ny Vølund F1255
I starten havde den også maaange starter i løbet af dagen, indtil der pludselig blev behov for mere varme, så kørte pumpen konstant, men med en lav frekvens på kompressoren.

Er det noget lignende du oplever?

Jeg kender ikke forskellen på F1245 og F1255

Tage
 
pmp
@kiesbo

I dit første indlæg skrev du intet om indregulering eller ændringer i indstillingerne af vp.
Jeg forstod dig sådan, at du forventede færre starter alene p.g.a. åbne telestater - og det får du altså ikke altid.
Nu skriver du så, at du har ændre startpunkt fra -60 til -100, men du skriver ikke hvorfor du har valgt -100 ?
Selvom du i en anden tråd har set, at nogen har anbefalet et startpunkt på -100 gm, så kan du ikke bare forvente, at -100 gm også er det optimale til dit hus.
Kan du holde fremløbstemperaturen nede og brinetemperaturen oppe, kan det godt være optimalt at gå længere. Det og meget mere kan man se på en log, men du har ikke sendt mig nogen endnu.

Det ser da ud til du er gået fra ca. 30 starter pr. døgn, til ca. det halve.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Kiesbo
@tagestavsdal
Nej, 1245 er ikke frekvensstyret som din 1255. Har en kammerat som har en 1255 på sin gård. Han er kisteglad for den. Os almindelige småhus ejere dur den desværre ikke rigtig til.

@pmp
Tråden her var nu mere startet op for at få afklaret, om der kan opnås en relativ fornuftig optimering med telestatstyring af indetemperaturen fremfor ren varmepumpestyring. Derfor undlod jeg alle detaljer.

Men lad os bare tage den med GM -100, så kunne jeg ikke nære mig for at prøve det af selvom du havde sagt, at du nok skulle sige til når du havde set på loggen. Jeg er desværre ikke særlig tålmodigWink Men det er da ud til at jeg er på rette vej, ik.

Der gik også lidt koks i logningen. Eller det vil sig logningen gik fint (tror jeg), men jeg glemte da alt om, at jeg kun har adgang til en ipad. Og Ipad og USB stick dutter jo ikke rigtigt sammen. Men nu har jeg fået adgang til en gammeldaws laptop. Så nu laver jeg en ny 48 timers log med 1 minuts interval i det nuværende setup. Vil du stadig se på den, hvis jeg lover ikke at pille i VP'ens indstillingerne i mellemtiden?Grin
Vølund F1245 - 8 kW
 
pmp
@kiesbo

Ha ha.
Ja, det er spændende med nyt legetøj, så jeg forstår godt du ikke kan vente.
Det vil bare være surt hvis du kommer frem til nogle forkerte konklusioner p.g.a. en simpel fodfejl, og så efterfølgende mister en mulighed for bedre cop.

Kniber det med tålmodigheden, så sender du den bare efter 24 timer.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@kiesbo
husk nu at afslutte logningen INDEN du piller usb stikket ud, ellers er der intet på usb stikket.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Kiesbo
@pmp
Lige for at vende tilbage til telestater ctr. solindfald
I de sidste par 24 timers logfiler du har set har telestaterne været sat til 25 grader, og der har været solindfald der har lukket 4 kredse ned i et par timer midt på eftermiddagen. Kan det ses ud af logfilerne, at der ikke er blevet på varme i et mindre tidsrum i blot 4 kredse?
Vølund F1245 - 8 kW
 
woebbe jordvarme siden 1985
Min erfaring gennem årene er at man godt kan bruge telestater samtidig med at varmepumpen styre fremløbstemperaturen ved hjælp af udeføler/udekompensering.

Men skal blot sørge for at telestaterne på de fleste og største kredse er sat til en rum temperatur nogle grader højere en den varmepumpen laver. På den måde vil det være varmepumpensstyring der i langt den største del af tiden vil bestemme temperaturen, men kommer der solindfald eller mange mennesker i et enkelt rum så temperaturen bliver for høj, vil telestaten lukke ned.
Den komfortmæssige virkning ved telestater og tung gulvvarme er dog meget meget begrænset da betongulvet jo fortsætter med at afgive varme i flere timer efter telestaten har slukket.

Personligt foretrækker jeg korrekt indregulering af alle kredse, kun telestater på de få rum hvor der ønskes en lavere temperatur end i resten af huset feks soveværelse, og varmepumpen styrer fremløbstemperaturen efter udeføler og evt rumføler (indstillet til lille påvirkning).
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Kiesbo

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2340&pid=17258#post_17258]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/
Den komfortmæssige virkning ved telestater og tung gulvvarme er dog meget meget begrænset da betongulvet jo fortsætter med at afgive varme i flere timer efter telestaten har slukket.


Med hvad med den driftsøkonomiske virkning? Hvad sker reelt i mit anlæg når der bliver lukket ned for 4 kredse i et par timer?
Vølund F1245 - 8 kW
 
woebbe jordvarme siden 1985
Der sker jo blot det at varmepumpen ikke kan afgive varme til de kredse der er lukket. Men hvis telestaterne på defleste og største kredse er nød til at lukke med jævne mellemrum kunne det tyde på at varmekurven på varmepumpen et sat for højt og dermed kunne der opnås bedre driftøkonmi med en lavere varmekurven.

Det snedige ved sådan en varmepumpe som din (og flere andre) er at man, med et korrekt indreguleret gulvvarmeanlæg, kan lade varmepumpens udefølerstyring justere fremløbstemperaturen til gulvvarmen i forhold til udetemperaturen, på den måde sikres korrekt rumtemperatur med lavest mulige fremløbstemperatur og dermed laveste elforbrug til varmepumpen.
Hvis du har fået rumføleren, som følger med til din varmepumpe, installeret kan du indstille den til den rumtemperatur du ønsker, hvis der feks kommer solindfald så rumpempersturen stiger over det ønskede (rumfølerindstillingen), vil varmepumpen sænke fremløbstemperaturen.
Jeg bruger selv rumføleren sammen med udeføleren og det virker perfekt. Min varmepumpe har i år til dato kun brugt godt 3700 kWh, vi er 6 personer hvoraf de 3 er teenager med er mega stort forbrug af varmt vand.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Kiesbo

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2340&pid=17263#post_17263]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]

Der sker jo blot det at varmepumpen ikke kan afgive varme til de kredse der er lukket. Men hvis telestaterne på defleste og største kredse er nød til at lukke med jævne mellemrum kunne det tyde på at varmekurven på varmepumpen et sat for højt og dermed kunne der opnås bedre driftøkonmi med en lavere varmekurven.

Det snedige ved sådan en varmepumpe som din (og flere andre) er at man, med et korrekt indreguleret gulvvarmeanlæg, kan lade varmepumpens udefølerstyring justere fremløbstemperaturen til gulvvarmen i forhold til udetemperaturen, på den måde sikres korrekt rumtemperatur med lavest mulige fremløbstemperatur og dermed laveste elforbrug til varmepumpen.
Hvis du har fået rumføleren, som følger med til din varmepumpe, installeret kan du indstille den til den rumtemperatur du ønsker, hvis der feks kommer solindfald så rumpempersturen stiger over det ønskede (rumfølerindstillingen), vil varmepumpen sænke fremløbstemperaturen.
Jeg bruger selv rumføleren sammen med udeføleren og det virker perfekt. Min varmepumpe har i år til dato kun brugt godt 3700 kWh, vi er 6 personer hvoraf de 3 er teenager med er mega stort forbrug af varmt vand.


Nu drejer det sig i mit tilfælde om solindfaldssituationerne. Resten af tiden ligger indendørs temperaturen på 21-23 grader ved varmekurve 4. Så den skal der ikke umiddelbart røres ved.

Prøv lige at grave et spadestik dybere ned og forklare mig hvad der sker med den varme der pludselig ikke kan afgives til de kredse der lukkes ned. Og hvordan håndterer varmepumpen det? Bruger den mindre energi i de par timer det står på eller sker der overhovedet nogen som helst ændringen i driften i positiv retning?
Vølund F1245 - 8 kW
 
woebbe jordvarme siden 1985
Din varmepumper er en om/OFF hvilket betyder at den yder det samme mens den kører.
Hvis nogle af dine telestater lukker mens varmepumpen laver varme vil de øvrige kredse aftage den varme som varmepumpen laver og den vil hurtigere blive færdig med at køre, dvs returtemperaturen i gulvsrmeanlægget vil stige hurtigere jo færre kredse der er åbne.
Hvis mange kredse er lukkede når varmepumpen ikke laver varme, vil der gå længere tid inden varmepumpen starter da fremløbstemperaturen jo vil holde sig oppe i længere tid p.g.a den mindre varmeoptagelse til gulvsrmeanlægget.
Varmepumpen vil ligeledes stå stille i længere tid med en rumføler opsat i et rum hvor der er feks solindfald da rumføleren øjeblikkelig vil sænke fremløbstemperaturen.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Kiesbo

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2340&pid=17276#post_17276]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]

Din varmepumper er en om/OFF hvilket betyder at den yder det samme mens den kører.
Hvis nogle af dine telestater lukker mens varmepumpen laver varme vil de øvrige kredse aftage den varme som varmepumpen laver og den vil hurtigere blive færdig med at køre, dvs returtemperaturen i gulvsrmeanlægget vil stige hurtigere jo færre kredse der er åbne.
Hvis mange kredse er lukkede når varmepumpen ikke laver varme, vil der gå længere tid inden varmepumpen starter da fremløbstemperaturen jo vil holde sig oppe i længere tid p.g.a den mindre varmeoptagelse til gulvsrmeanlægget.
Varmepumpen vil ligeledes stå stille i længere tid med en rumføler opsat i et rum hvor der er feks solindfald da rumføleren øjeblikkelig vil sænke fremløbstemperaturen.


Smukt forklaret. Jeg forstår. Smile

Og dermed siger du også, at det i teorien har en (omend nok knap så stor) positiv indflydelse på driftsøkonomien, ik.

Jeg har faktisk en rumføler som ikke monteret. Jeg er dog ikke klar til at skrotte telestaterne endnu og jeg formoder ikke det vil fungere særlig godt med både rumføler og telestater samtidig.
Vølund F1245 - 8 kW
 
woebbe jordvarme siden 1985
Personligt er min erfaring at det giver bedre driftøkonmi at køre uden telestater og lade varmepumpen via udeføler bestemme fremløbstemperaturen.

Men.........i din situation med den meget korte slange og overvejelsen af evt sagsanlæg mod HC, der ville jeg IKKE pille hverken ved telestatstyringen ej heller forsøge at indregulere noget selv.

Du har købt en varer (dit hus) som du må forvente er i orden med henholdsvis korrekt indregulering af gulvvarmekredsene, den aftalte jordslangelængde osv osv.
Hvis du skulle få problemer med manglende varme eller nedfrysning af jordslangerne m.m. Tror jeg det er vigtigt for din sag at du piller så lidt som muligt ved tingene, da HC så blot vil kunne anføre st du selv har en del af skylden for at tingene ikke virker.

Naturligvis må det være ok at indstille telestaterne som du vil og lidt fin trimning af varmepumpen må også være ok, men som udgangspunkt skal det du har modtaget fra HC jo bare virke.

rumføler styring og telestater duer ikke i samme rum.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,104 Unikke besøg
XHTML CSS