HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ny indkøbt hus med Jordvarme anlæg. Hjæælp..=D
LarsMA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2342&pid=17240#post_17240]LarsMA skrev:[/url]

q94; q94;Iq94;deq94;flesteq94;gulvvarmeanlægq94;anvendesq94;enq94;ALPHA2q94;15-60q94;ellerq94;25-60q94;pumpe.q94;
•q94; q94;Vedq94;etq94;samletq94;arealq94;overq94;ca.q94;200q94;m²q94;anbefalesq94;enq94;MAGNA-pumpe.
•q94; q94;Korrektq94;indstillingq94;erq94;konstantq94;differenstryk.q94;

På dansk
Iq94;deq94;flesteq94;gulvvarmeanlægq94;anvendesq94;enq94;ALPHA2q94;15-60q94;ellerq94;25-60q94;pumpe.q94;
Vedq94;etq94;samletq94;arealq94;overq94;ca.q94;200q94;m²q94;anbefalesq94;enq94;MAGNA-pumpe.
Korrektq94;indstillingq94;erq94;konstantq94;differenstryk.q94;

Tror din pumpe måske er for lille
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
LarsMA
I de fleste gulvvarmeanlæg anvendes en ALPHA2 15-60 eller 25-60 pumpe.
Ved et samlet areal over ca. 200 m² anbefales en MAGNA-pumpe.
Korrekt indstilling er konstant differenstryk.
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
lars-jacobsen
En alpha pumpe skulle nok kunne trække 12 kredse. Har selv 230m2 og 14 kredse med en alpha pumpe og det går fint.

Blandekredsen er som Chr. Siger unødvendig når der ikke er solvarme eller anden højtemperatur der føder kredsen. Men uanset om shunten kun bliver født med 35 gr. Varmt vand så skal det kunne fungere. Så frem med en tegning huset og rummene så du kan få beregnet, kontrolleret og justeret indstillingerne på manifolden. Det er 1. opgave - altså at få jævn varme i hele huset.
Efterfølgende kommer opgaven med at trimme driftsøkonomien.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
LarsMA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2342&pid=17244#post_17244]lars-jacobsen skrev:[/url]

En alpha pumpe skulle nok kunne trække 12 kredse. Har selv 230m2 og 14 kredse med en alpha pumpe og det går fint.

Blandekredsen er som Chr. Siger unødvendig når der ikke er solvarme eller anden højtemperatur der føder kredsen. Men uanset om shunten kun bliver født med 35 gr. Varmt vand så skal det kunne fungere. Så frem med en tegning huset og rummene så du kan få beregnet, kontrolleret og justeret indstillingerne på manifolden. Det er 1. opgave - altså at få jævn varme i hele huset.
Efterfølgende kommer opgaven med at trimme driftsøkonomien.


Det afhænger vel i høj grad af den konkrete installation, men er det ikke den sorte pumpe her der "trækker" gulvvarmen her?
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
lars-jacobsen
Ja naturligvis afhænger det af den konkrete installation. Det er derfor smart af få lavet en tryktabs og flow beregning på basis af rummene varmebehovs og få checket forudsætningerne.
Og jo det er den sorte UPS pumpe der driver gulvarmen her. Hvor i installationen alpha pumpen sidder kan jeg ikke lige se ud fra billederne, men går ud fra den sidder mellem gulvarmeshunten og så akumulerings/buffertanken. Men UPS pumpen er ligeså kraftig/svag som alpha pumpen så det burde ikke være den som er problemet.
Derfor ville det også være rart med en lille tegning over sammenhængen mellem de installerede enheder, så vi ikke skal gætte. Tegningen kan muligvis laves ud fra billederne hvis der bliver taget nok fra alle vinkler så man kan se sammenhængen mellem rørføringen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Ricki
Hej alle sammen jeg har snakket med CHR. igår aftes og har konstateret at den radiator regulator som sidder ved den sorte pumpe var skruet ned. Efter jeg har åbnet helt for den fik jeg 35* varmt vand i fremløb og nu har jeg så ca 20 25* retur . =D Nu kom varmen i huset og mine telestater åbner og forbliver åbne ved en 23* indstilling på rumfølere. Men syntes nu at min VP køre konstant. og laaaaaaang tid af gangen skal den dette.?

Har også haft afmonteret mine telestater igår og kan simpelhen ikke se hvordan jeg skal regulere flow på de forskellige kredse. har sået en tegning over huset som jeg lige ligger op . =D Samtidigt er jeg i tvivl om hvilken type manifold her er tale om. =D Mine rumfølere er i mærket pantex. Smile

OG igen vil jeg sige tak til CHR for snakken igår....

Så det i siger er jeg bør udskifte den sorte pumpe til en alpha 2 25-60 eller.?
 
Ricki
Den alpha 2 pumpe for en rør fra toppen af varmtvand beholderen og videre over til fremløb på manifolden. Så ved faktisk ikke hvad den sorte pumpe er til for.?
 
Ricki
Her er lidt flere af rør. =D
Ricki tilknyttede følgende billede:billeder:
20141129_211523.jpg 20141129_211437.jpg 20141129_211418.jpg
 
Ricki
Tegning over huset og sidste rør. =D
Ricki tilknyttede følgende billede:billeder:
hus_tegning.jpg 20141129_211631.jpg 20141129_211549.jpg
 
LarsMA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2342&pid=17248#post_17248]Ricki skrev:[/url]

Hej alle sammen jeg har snakket med CHR. igår aftes og har konstateret at den radiator regulator som sidder ved den sorte pumpe var skruet ned. Efter jeg har åbnet helt for den fik jeg 35* varmt vand i fremløb og nu har jeg så ca 20 25* retur . =D Nu kom varmen i huset og mine telestater åbner og forbliver åbne ved en 23* indstilling på rumfølere. Men syntes nu at min VP køre konstant. og laaaaaaang tid af gangen skal den dette.?

Har også haft afmonteret mine telestater igår og kan simpelhen ikke se hvordan jeg skal regulere flow på de forskellige kredse. har sået en tegning over huset som jeg lige ligger op . =D Samtidigt er jeg i tvivl om hvilken type manifold her er tale om. =D Mine rumfølere er i mærket pantex. Smile

OG igen vil jeg sige tak til CHR for snakken igår....

Så det i siger er jeg bør udskifte den sorte pumpe til en alpha 2 25-60 eller.?

Nu virker det hele måske?
Pumpen behøver ikke at være et problem, men kunne have været det hvis nogle af kredsene var lidt rigeligt lange.
Har du varme overalt nu?
Hvor meget kører pumpen og hvad bruger den af strøm?
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
Ricki
Ja umiddelbart har jeg varme på i alle rum Jeg ønsker varme i pt. vil dog ikke tænde for gulvvarmen på mere end frost fri i garage, og i min udestue har jeg utæt tag som skal laves nu her så der ønsker jeg heller ikke varme. =D..........

Men vp har kørt i 4 timer lide nu hvor jeg måler en cyklus på den. =/ ønsker en kunne forklare mig omkring det her setup og hvad er til hvad og hvorfor og sådan. =D Da jeg ikke selv kan se logikken i den sorte pumpe når den røde pumpe føder fremløb . =/

Også er jeg meget i tvivl om mine kurver osv om det står rigtigt også. Pt har vi et elforbrug i huset uden vaskemaskine osv på 19 kilowatt timer dagligt. nogle dage rammer vi 25 -30 som for mig virker voldsomt. ?? hvad syntes i/du LARSMA
 
Ricki
Hov i gennemsnit 19-20 kilowatt timer. a86; ville gerne kunne justere flow på kredse men kan ikke se hvor det skal gøres som sagt og ville gerne være sikker på de telestater forbliver åbne og vp sørger for varmen. Evt frasortere rumfølerne ? Hvis dette er nødvendigt?
 
Chr
Så vidt jeg kan se står der Taconova på dine telestater. Det kunne pege på, at det er fabrikatet på manifolden. Måske kan du finde noget brugbart på
http://www.taconova.com/en/products/?no_cache=1

Når jeg kigger på dit billede af manifolden og sammenholder med de rumstørrelser du gav mig i går, så ser det underligt ud. Så vidt som jeg fik noteret, så er kredsene med tilhørende rum:
1) Værelse 12 kvm
2) Garage N
3) Garage S Samlet garageareal 63 kvm
4) Stue 30 Kvm
5) Køkken + grovkøkken 22 kvm
6) Entre og teknikrum 30 kvm
7) lille bad 7 kvm
8) Udestue S
9) Udestue N Samlet areal udestue 47 kvm
10) Soveværelse 12 kvm
11) Værelse 9 kvm
12 Stort bad 8 kvm.

Som jeg lige kan se det, så er det ikke flowmålere, blot en indikator for justeringsskruens stilling, der sidder oven på manifolden. Som jeg se det, så er stuen sat noget lavere end værelset osv. Så er der ikke noget at sige til, at du ikke får varme i stuen, for alt vandet fiser ud i de kortere kredse.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
LarsMA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2342&pid=17253#post_17253]Ricki skrev:[/url]

Ja umiddelbart har jeg varme på i alle rum Jeg ønsker varme i pt. vil dog ikke tænde for gulvvarmen på mere end frost fri i garage, og i min udestue har jeg utæt tag som skal laves nu her så der ønsker jeg heller ikke varme. =D..........

Men vp har kørt i 4 timer lide nu hvor jeg måler en cyklus på den. =/ ønsker en kunne forklare mig omkring det her setup og hvad er til hvad og hvorfor og sådan. =D Da jeg ikke selv kan se logikken i den sorte pumpe når den røde pumpe føder fremløb . =/

Også er jeg meget i tvivl om mine kurver osv om det står rigtigt også. Pt har vi et elforbrug i huset uden vaskemaskine osv på 19 kilowatt timer dagligt. nogle dage rammer vi 25 -30 som for mig virker voldsomt. ?? hvad syntes i/du LARSMA


Min varmepumpe alene bruger 20 kwh om dagen.
23 kwh sidste 24 timer.
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
hamselv
Nu er varmepumpen jo en ældre dame, og må have stået på lager et eller andet sted. Den var ihverttilfælde ikke i handelen i 2012. Og gad vide om man har ordentlig styr på placering af returføleren.

Pumpen på gulvvarmen er klart for lille og det giver slet ingen mening at have denne shunt, med mindre der er radiatorer eller håndklædetørrere. Nu er der brugt en spiraltank til buffer. Er det fordi man skal have solpaneler på oder was.

En gennemgang og kortlægning af systemet er vist ikke spild af tid. Ved samme lejlighed kan man lige få kigget efter om den er med ESBE ventil eller LK (og om der er garanti på apparatet).

Tror såmænd at lidt trim, tweaks og finjusteringer kan gøre rigtig meget. Selvom varmepumpen er en ældre model, er det en god pumpe. Min er magen til bare et nummer større. Og de sidste inden skiftet til HE, plejer at være fuldkommen fejlfri.
 
Ricki
Hej hamselv. Jamen du lyder jo som. Manden som kan rede mig. Anlægget er købt i 2010 og først. Monteret i 12. Ville det være muligt du kunne hjælpe.? Mvh ricki ja det har været meningen med solfangere men er solgt da de ikke var. Monteret og manglede en masse til dette. Så solgte det på baggrund af tekniker som lavede service på anlæg sagde jeg skulle. Og da han pillede her og der virkede det ikke efter med gulvvarme.
 
Ricki
Hov jeg vil gerne undskylde for at have fisket her på forum. Var ikke min mening håber i kan se bort fra mit indlæg.. Var blot intra i hjælp da jeg er desperat for at få det til at fungere. Beklager meget alle sammenFrown
 
hamselv
Skælder nogen ud??? Du er uforvarende kastet ud i noget du kan bruge hjælp til. Denne hjælp kan heatpump.dk generere, idet der herinde er både fagfolk og særdeles vidende og dygtige GDS'ere. Du skal ikke undskylde noget og kan vi hjælpe - gør vi det.
 
Ricki
Er jeg glad for hamselv. Jeg er også noget frustreret og stemningen trykket for om det her kan virke og fungere eller om det bliver dyr missære! Jeg har aftalt med Chr jeg laver en tegning over rør og pumper osv og billeder til jer. I aften. Vh ricki.
 
Chr
Uden at love for meget, så tror jeg, at dit anlæg kan komme til at kører godt, hvis det bliver trimmet, reguleret og måske får skiftet en stump eller to. Indtil det andet er bevist, så tror jeg ikke det kommer til at koste sååååå meget.

Det er flowmålere, der sidder oven på manifolden. Når "kuglen" er i top er der lukket, og jo mere flow desto længere ned kommer kuglen. Det var lige modsat dem jeg havde fundet på nettet.
"Radiatortermostaten" ved siden af shunten ser ud til at lave lidt ravage i det den forhindrer VP'en i at sende varme ud i gulvet, og varmekurven står for højt, så hvis "radiatortermostaten" bliver lukket helt op, så bliver fremløbstemperaturen for høj, ca 40º (var det vist).

Er der en der har et kvalificeret bud på en varmekurve, det passer til et hus som Ricki's.
Så vidt jeg kan se, så vil "radiatortermostaten" kunne åbnes helt -til gavn for flowet, hvis varmekurven bliver rettet til noget mere fornuftigt.

Jeg har kigget på nettet efter en manifold som Ricki's, men kan ikke finde noget der duer. Spørgsmålet er, hvordan man regulerer flowet.
Er der nogen, der har en ide??

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,564 Unikke besøg
XHTML CSS