HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Nyt anlæg, forskellige beregninger. Forvirret!
Palantas
Hej

Jeg står i den situation at skulle have installeret jordvarmeænlæg i et eksisterende hus fra 1998. Vi har modtaget 3 tilbud og alle med forskellig dimensionering af dels varmepumpens størrelse og af hvor mange meter slange der skal graves ned. Da tilbudene varierer meget, så vil jeg lige høre om der er nogen herinde der har en holdning (!) til det.

Vores hus er opført i 1998 (140 kvm) og der er bygget 113 kvm til i 2007. Alt i alt 253 kvm i eet plan. Eet at husets rum er stort - der er 70 kvm med 6 meter til loftet (op i kip, 300 mm isolering i loftet). Det originale hus har 400 mm isolering på loftet, der er 250 mm i væggene. Vinduerne har alle steder 3 lags energiglas. Det er et træhus og der er gulvvarme overalt. Af energimærkning fremstår huset som klasse B.

Nuværende opvarmning er olie. Der er anvendt 2650 liter olie om året - men det 70 kvm store rum anvendes kun sporadisk så det har ikke været opvarmet konstant til 22 grader men kun ca 17-18. Vi påtænker at bruge det dagligt og vil have 20-22 grader.

Vi har fået tilbud på anlæg fra Gastech der mener en CTC Ecoheat 412 på 12 KW og 600 m jordslange er behovet. Fra DVI har vi fået beregnet et anlæg til 9 kw med 400 m jordslange. Fra Vølund/Nibe et anlæg på 17kw (!) og 500 m slange,

Der er prisforskel mellem tilbudene, der er forskel i hvor mange meter slange der skal nedgraves og endelig er der næsten 100% i forskel på effekten mellem største og mindste varmepumpe der skal bruges.

Vi er forvirrede her i huset.

Er der nogen med forstand på energiberegning der kan hjælpe i dette forum? Supplerende oplysninger: vi er 2 personer i husholdningen og det bliver vi ved med at være. Vi har jævnligt gæster boende og derfor skal indtil 4 personer kunne tage bad på kort tid. Vi har ingen pool/spa. Der er jord nok på grunden - den er knap 6000 kvm stor og heraf står de 1000 kvm med græs uden anden beplantning. Det er dette jordstykke vi tænker skal bruges til slanger.
 
hamselv
Dit olieforbrug peger på 8-9 kW ville være fint, men man bør nok gætte på at oliekedlen er ret ny, og dermed fornuftig effektiv. Beskrivelsen af huset peger på meget veludført og velisoleret og godt. Det kan så få mig til stadig at sige 8-9 kW. Afhængig af jordtypen kunne jeg så finde på at pege på omkring de 500 meter. Nu er der så en art gildesal rodet ind i det, der ikke har været varmet op hele tiden. Det får mig til at tænke 10 -11 kW, ikke mindst fordi styrken på brugsvandet er ret uovertruffen med den størrelse VP. Og VP'en vil så have overarme til at gøre noget ved de 70 m² uden at skulle have hjælp af el-patron. Nødvendig slangelængde afhænger så stadig groft af jordsmonet'et. Men et godt gæt hedder 2x300 meter. For ikke varmepumpen skal generes af om gildesalen bruges eller ej, viller jeg give den 300 liter buffer.

CTS's bud ser rigtigst ud for mig. DVI er sådan lige strammet vel nok, men kan dog antagelig gå.. Vølund's VP er vildt for stor, og alt for kort slange til sådan en VP, med mindre slangen ligger i en mose.

Har ikke checket hvad anlægget faktisk yder. "Vølund kW" er jo normalt lidt mindre end andres. Men om den faktuel er 14 -15 eller 16 er stadig for meget, især til så kort en slange.
 
LarsMA
Synes faktisk 2650 liter olie lyder af meget i forhold til isoleringsgraden.
Er Vølund pumpen frekvensreguleret? Ellers lyder 17kwh helt gak.
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
Palantas
Hamselv dine kommentarer er jeg virkelig tilfreds med. Du har i og for sig ret mht gildesal - man kan fint holde gilde i salen. Vi bruger den som musiksal.

Jeg har prøvet forskellige tast-selv hjemmesider til at finde ud af en dimensionering. Ender også på omkring 9-10 KW. Tilbudene fra Gastech og DVI ligger op ad det tal. Jeg har skrevet til Vølund angående dimensionering, og jeg afventer stadig svar - det skal retfærdigvis siges omkring deres dimensionering at den kom fra husets energimærkerapport og derfor nok skrevet af en uden særlig forudsætning for det.

Angående buffertank: jeg har læst for og imod og har snart fået den opfattelse at det er et halv-religiøst emne. Jeg tror vi i huset hælder mest til at skulle have det fordi det giver mening i den kolde årstid. Men hvad skal man bruge alle de mange liter varmt vand til i sommeråret? Lukker man ned for bufferen eller hvordan? Vi tager da godt nok brusebad dagligt, men næppe 300 liter :-)
 
Palantas
Hov lige en ting til: skal man have en vvb til brugsvand når man har en buffer? Skal den være samme størrelse som "normalt" altså ca 180 liter eller hvordan?
 
hamselv
Næ hov. Bufferen sidder på din radiatorkreds og har udelukkende til formål at sørge for at varmepumpen får lidt drifttid, når du ikke bruger megen varme - med selvfølgelig efterfølgende stor stilstandstid. Altså i almindelig facon - hamsterpuder på opvarmningen. Altså samle meget - have til lang tid = få starter. Brugsvandet skal du ikke tænke på. En almindelig beholder der passer til en 10 - 11 kW VP yder meget pænt rigeligt til en almindelig husholdning. Den verden jeg færdes i, anvender en 185 liters beholder, med 40 liter radiatorvand i svøbet på både 6 -8 og 10 (11) kW vp'er. Og har aldrig hørt om nogen, for hvem det er lykkedes at tømme en 10(11)'er. Heller ikke selv om man har de mest initiativ unge mennesker boende. Ved at DVI laver en version (eller har lavet) hvor man kombinerer tingene lidt. Har nu ikke rigtigt kunnet få det til at du, men det er så også noget ældre noget jeg har været involveret i.

Så spørger du mig, gør jeg som altid: 10 (11) kW VP med indbygget tank (den vil være tæt på urørlig på forsyningen), 300 liter buffer for ikke at drille VPéns vandflow og sikre mig en vis minimums drifttid og rigeligt med slange (afhænger af jorden - skal gerne checke det ud for dig - men et meget godt gæt ligger på 600 meter +/-).
 
hamselv
Så du får to kasser (hvis jeg designer). En VP med indbygget tank og en buffer til radiatorvandet. Den sidste er det rarest ikke er for lille til sådan en VP. Ellers hjælper den nærmest ikke. Og straks vil jeg medgive, alle der er lige så gale som mig selv, at du kan sagtens trimme til drift uden buffer - og ja, det er bare ikke så simpelt og brugervenligt (og ikke så godt til at overholde BR) som når du har bufferen med. Og bruger man en ordentlig buffer og denne er placeret inde bag ens klimaskærm har man ingen blanding og intet varmetab man ikke kan udnytte i bygningen. Altså ren win win.
 
Palantas
I dag fik jeg et mere specificeret regnestykke fra Vølund. De har regnet sig frem til 10 KW f1245 anlæg. De laver dog en justering i husets areal i deres beregning som jeg ikke helt forstår mig på. De skelner mellem brutto og nettoareal. Brutto 253 kvm og så trækkes der 15% fra pr automatik til et netto på 215 kvm. Jeg går ud fra det har noget med vægge at gøre?

Så hvor energikonsulenten i sin tid fik de 17 KW fra er mig en gåde. Men nu er alle tre tilbud på mellem 9-12 KW. Jeg er tilfreds. Overvejer om frekvensreguleret er noget at gå efter, virker som en sikker løsning. Men koster så lige 15-20 klik mere.
 
hamselv
Frekvensreguleret koster et andet HFI relæ til kr mange. Efterfølgende service og vedligholdelsesomkostninger = grimme. Fordele = Få, for ikke at sige ingen, hvis du er oppe mod en velspillende on/off'er med en passende buffer. Vil til enhver tid udfordre en frekvensreguleret på en kamp på økonomien, ikke mindst når vedligehold tages in mente.

Jeg vil påstå, at når vi er færdig med at trimme en on/off'er spiller den bedre end 90% af de leverede trinløse. Med al respekt for heatpumperne, findes der her på sitet, brugere der trimmer bedre end leverandørernes bedste eksperter, og disse er jeg ikke sikker på jeg kan slå!
 
allankj1
Vi trimmer da ikke og jagter 25 øre her og der.

Ironi kan forekomme i dette indlæg :-)
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Arhhhh Allan......lidt måske!!!!!!!!!!!
 
Palantas
Fik det gennemgået i dag med en mand fra Gastech og en VVSer. Det føltes trygt og med forskellige overvejelser om den optimale løsning.

Indføringen i huset vil jeg ikke gå i detaljer med. Anlægsstørrelsen bliver CTC Ecoheat 412 som har en 223 liter kedel. 600 meter slange i een streng uden brønd. Gulvvarmeinstallationen i huset ændres fra blandesløjfe til eet hvor varmepumpen styrer fremløbstemperaturen og hvor der sættes en Tmax ind. Der vil blive lavet en balanceret fordeling gennem systemet så al det varme vand ikke løber eet sted hen i huset. Vores cirkulation på varmt brugsvand ændres fra det nuværende tidsstyrede system (vortex pumpe) til eet med temperaturstyring. Vi får rumføler og føler til udetemperatur så anlæggets varmekurve blive optimal. Endvidere SMS modul og modul til fjernstyring via app og internet.

Jeg synes mødet var godt - og var især tilfreds med at VVS firmaet var opdelt i undergrupper og vores VVS mand ikke lavede meget andet end jordvarme. Den endelige projektering og pris får vi formentlig i næste uge.
 
hamselv
Det lyder serisøt. Måske lidt langt med 600 meter i et løb, men ved ikke hvilke pumper der er i Gastech. Men umiddelbart lyder det til en seriøs god indstilling til tingene. Rigtig dejligt.

Man kaldte mig "analog" i dag (modsat digital), pga min forkærlighed for gammeldaws blyantstegninger og puslen med tingene. Efter at have fintænkt lidt over det, tror jeg det skal ses som positivt. De der Gastech drenge lyder også ret "analoge", som om de har set hvad der rammer dem, og allerede nu har regnet med at noget skal løses. Håber du får den allerfedeste varmepumpe-løsning.
 
tb
Gastech bruget ctc en svensk vp. Jeg har selv en med 550m i et løb. Gastech kommer og laver fin tuning og regulering. For at optimere driften.

Du kan tilkøbe 15års total garenti, men kræver at gastech laver det årlige service. Mener de tager 1500 for et service besøg, ved ikke om det er dyrt.
Bygningsklasse 2020 hus på224m2 hus i et plan. CTC 408 Ecoheat Jordvarme med 450m slange i 2 lag. passiv køling til Nilan comfort 450. 20m2 solceller og en 3,06 kwp inverter.
 
Palantas
TB har du været tilfreds med CTC Ecoheat?
 
tb
Jeg har først lige fået den, så har ikke så meget erfaring med den endnu. Men den virker fint indtil nu. Den siger ikke meget. Til ctc er der kun en boks, så den fylder det halve.

Til ctc kunne man købe en køle enhed ved endnu ikke hvor godt det virker, men nu er det sat op.

Tror endelig ikke der er den store forskel på varmepumper. Forskellen ligget i måden installationen er udført.








Valget stod mellem den eller en vølund.
Bygningsklasse 2020 hus på224m2 hus i et plan. CTC 408 Ecoheat Jordvarme med 450m slange i 2 lag. passiv køling til Nilan comfort 450. 20m2 solceller og en 3,06 kwp inverter.
 
Palantas
Det lyder godt TB. Og jeg tror du har ret mht installation. Hvilket firma (VVS) installerede for dig?
 
tb
Vi må vist ikke lave reklame her, men send mig en pm.
Bygningsklasse 2020 hus på224m2 hus i et plan. CTC 408 Ecoheat Jordvarme med 450m slange i 2 lag. passiv køling til Nilan comfort 450. 20m2 solceller og en 3,06 kwp inverter.
 
Taichou

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2345&pid=17382#post_17382]tb skrev:[/url]

Vi må vist ikke lave reklame her, men send mig en pm.


Hej tb

du har en pm.
 
Taichou
Hej palantas og tb

kunne I venligst sende mig en pm om firmaet, der har installeret eller skal installere jeres anlæg.

Jeg er også i kontakt med Gastech om deres VP.

Mvh
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,198,640 Unikke besøg
XHTML CSS