HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Max antal meter energifanger
Bauta
Hej med jer.

Jeg har før skrevet herinde og spurgt om L/V kontra V/V kun med energifanger.
Her fik jeg gode og brugbare svar, men jeg er som følge heraf kommet på andre spørgsmål.

Det var tydeligt af de svar der kom, at det ikke var muligt kun at have energifanger på en V/V VP.
Typisk oplyser producenterne af energifangere, at man kan spare 150 m jordvarmeslange og dermed stadig få jordvarme, hvis man ikke har have nok.
Men det kan jo ikke blive ved i det uendelige, altså koble 3 fangere sammen og dermed slippe for slanger i jorden. Spørgsmålet er så om der er en tommelfingerregel der siger max xx meter energifanger ift. xx meter jordvarme slanger. Det er sikkert ikke lige til at svare på da mange ting sikkert spiller ind, men nu prøver jeg alligevel.

Mvh. Hans
 
tb
Har du overvejet en lodret boring eller helix spiral sonder?
Bygningsklasse 2020 hus på224m2 hus i et plan. CTC 408 Ecoheat Jordvarme med 450m slange i 2 lag. passiv køling til Nilan comfort 450. 20m2 solceller og en 3,06 kwp inverter.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hvis du kun sætter flere energifangere sammen og undlader jordslanger, så laver du i princippet bare en luft/vand varmepumpe og så kan du lige så godt købe en luft/vand varmepumpe. Jeg tror også at alle energifangerene på nogle tidspunkter vil fryse til med is fordi der ikke en ventilator til at flytte luften væk mellem rørene.

Hvis det er mangel på areal til jordslangerne kunne du jo overveje at lægge jordvarmeslange i 2 lag, dvs man graver en rende i 2 meters dybde hvor den nederste slange lægges, derefter lægges der 1 meter jord over og den næste slange lægges og tilsidst lægges jord over denne. Hvis det ikke giver tilstrækkeligt med slange kunne du så supplere med en energifanger.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Kiesbo

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2350&pid=17373#post_17373]Bauta skrev:[/url]

Typisk oplyser producenterne af energifangere, at man kan spare 150 m jordvarmeslange og dermed stadig få jordvarme, hvis man ikke har have nok.
Men det kan jo ikke blive ved i det uendelige, altså koble 3 fangere sammen og dermed slippe for slanger i jorden. Spørgsmålet er så om der er en tommelfingerregel der siger max xx meter energifanger ift. xx meter jordvarme slanger. Det er sikkert ikke lige til at svare på da mange ting sikkert spiller ind, men nu prøver jeg alligevel.

Mvh. Hans


Jeg har tænkt samme tanke.
Jeg får snart monteret en Solarventi energifanger. Da jeg kontaktede Solarventi lavede de en beregning. Men beregningen indeholdt ikke hvor mange meter slange jeg har i jorden, men kun hvor stor min vp er. Men der må da være en tommelfingerregel for hvor meget slange de mener de skal være i jorden.
Vølund F1245 - 8 kW
 
woebbe jordvarme siden 1985
@kiesbo

Fik du HC til at betale for energifangeren???
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Kiesbo

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2350&pid=17385#post_17385]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]

@kiesbo

Fik du HC til at betale for energifangeren???


Det tyder det på... Jeg mangler lige at få bekræftet endeligt, hvordan man tænker sig at den skal dimensioneres, og at der ikke er nogen egenbetaling.
Vølund F1245 - 8 kW
 
LarsMA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2350&pid=17386#post_17386]Kiesbo skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2350&pid=17385#post_17385]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]

@kiesbo

Fik du HC til at betale for energifangeren???


Det tyder det på... Jeg mangler lige at få bekræftet endeligt, hvordan man tænker sig at den skal dimensioneres, og at der ikke er nogen egenbetaling.

Spændende
Nogen ide om hvad det vil koste
Hvad er din indgående brine nu?
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
Kiesbo
[/quote]Spændende
Nogen ide om hvad det vil koste
Hvad er din indgående brine nu?[/quote]

Jeg ved ikke hvad HC skal give for det.

Men jeg har fået et tilbud fra den nærmeste Solarventi installatør på 46k for en tagstruktionsløsning alt inklusiv. Heraf er arbejdslønnen godt og vel 19k

Jeg har også fået et tilbud på DVI's cylinderløsning ligeledes 150 meter på 37k.

Så, det kan vist næppe betale sig at investere i en energifanger, med mindre man selv kan installere skidtet.

Den friske indgående brine er i underkanten af 4 grader. Når den bunder efter en kørsel på ca en time roder den rundt omkring eller lige under frysepunktet.
Vølund F1245 - 8 kW
 
LarsMA
Kan du få det placeret så det ikke bliver en "øjenbæ"?
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
Kiesbo

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2350&pid=17390#post_17390]LarsMA skrev:[/url]

Kan du få det placeret så det ikke bliver en "øjenbæ"?


Det vil tiden viseSmile

Jeg smider måske nogle billeder op når der er kommet en afslutning på sagen
Vølund F1245 - 8 kW
 
woebbe jordvarme siden 1985
Ja gør endelig det, det bliver meget spændende at følge dit anlæg og særlig din brinetemperatur nu hvor du får energifanger på.Smile
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Bauta
@Kiesbo

Hvor lang er den kommende Solarventi fangeren?
 
Kiesbo

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2350&pid=17397#post_17397]Bauta skrev:[/url]

@Kiesbo

Hvor lang er den kommende Solarventi fangeren?


Det ved jeg faktisk ikke endnu. Solarventi siger 1 fag a 2 x 1 meter pr. 2 kW VP. Så det burde være 3-4 fag. Fagene kan på taget stykkes sammen på forskellige mådeR.
Vølund F1245 - 8 kW
 
Kiesbo
1 fag = 50 meter

Hmmm....hvordan redigerer man i sine tidligere indlæg, så man slipper for at oprette et nyt indlæg?
Vølund F1245 - 8 kW
 
Bauta
Jeg har kigget lidt på somventi's hjemmeside vedr. deres energifanger og de skriver at man mindst kan spare 50%. Det passer jo fint med hvad de har oplyst dig (Kiesbo) om et fag a 50m pr. 2kW VP.
Jeg er meget ny og er kun i det små ved at forstå jordvarmeanlæg, men ud fra hvad jeg kan læse mig til vil en reduktion af slangelængden på 50% blot ved at opsætte energifanger være et sats. I fald det forholdt sig sådan kunne jeg slippe for at lave et anlæg med slager i to lag og jeg ville endda have overskyden areal til rådighed. (skal bruge ca. 300-400 m og har kun plads til 200m)
Personligt tænker jeg mere i retning af 25-30% reduktion, men det er dog blot en mave fornemmelse og helt udokumenteret.
 
Kiesbo
Følgende fremgår af materialet jeg har modtaget:

Dimensionering sammen med jordslanger:
Tommelfingerregel:
Installer 1 element pr 2 kW afgivet effekt på varmepumpen.
Dvs. at en 6 kW varmepumpe kræver 3 elementer á 2 meter
Afhænger desuden af dimensionering af jordslangerne. Jo mindre
jordslange, jo mere energifanger tilrådes. Det samme gælder, hvis
jorden er meget sandholdig.
Eksakte tal kan ikke gives, da forholdene varierer meget.
Hvad yder en energifanger:
Under typiske vejrforhold med lidt blæst og fugt i luften, vil rørene
på 1 element (= 2 m2) kunne afgive ca. 2 kW til anlægget.
Dette medfører at der tilføres jorden så meget varme at temperaturen
holdes oppe på et væsentlig højere niveau end ellers.
Derved øges effektfaktor og selve effekten i kW som varmepumpen
kan præstere, således at der skal bruges mindre hjælpeenergi
fx fra en elpatron.
1 meter rør i energifanger svarer ca. til 1 meter rør i jorden - i gennemsnit.
På kolde frostdage mindre og på andre dage mere. Så det
er fint at man kan lagre varme fra gode dage i jorden.
Vølund F1245 - 8 kW
 
hamselv
Bare til OR og ikke for at skabe ufred, skår i glæden eller andet. Energifangere monterede man lystigt i firserne sammen med de dengang orange/røde varmepumper. Tror egentlig det var rigtig ok dengang, men holdbarheden var lidt øv. Plastik tåler meget dårligt sollyset, og jeg tror kun der sidder ganske få at de Wawin energifangere tilbage på hustagene. Men husker konstruktionen og tror ideen var fremragende. Men dengang var alt analogt og klik-klak, hvorfor man ikke havde alle de muligheder man besidder i dag, for at gøre tingene intelligente. Og nutidens pumper bruger jo ingen energi i forhold til dengang.

Tror det er en ok god løsning, specielt hvis det forsynes med automatik, der ligesom smager på tingene og programmeres godt. Personligt ville jeg nok sikre nig, at energifangeren nemt kan skiftes, da det bliver den udsatte del. Men plasten i dag er langt bedre end dengang, og derfor er det nok ikke så kritisk.

Måske skulle man udtænke sådan en dims - bare for at prøve. Jeg har det ondeste Søvind Ler, og har derfor grusom tendens til skælfrysning, selvom jeg på papiret har aldeles rigelig slange.
 
woebbe jordvarme siden 1985
De rød /orange varmepumper fra 1980 rene var vist sådan en jeg havde engang, Vølund var vist også dem der lavede rigtig mange Wavin energifangere. En tekniker fra Vølund fortalte mig for over 10 år siden at de virkede framragende især Som tilskud sammen med normalt dementionerede jordvarmeslanger. Han fortalte også at solens uv stråler med tiden gjorde plasten sprød så den nemt klækkede/revnede.

Med sådant en vinter som vi har i år vil en energifanger uden tvivl være effektiv, jeg ville dog stadig mene at jordvarmeslangerne i et jordvarmesystem SKAL være lange nok til at sikre at anlægget ikke kan fryse sig selv ned hvis vi får en vinter som den i 2010. Jeg har iøvrigt svært ved at forstille mig at en energifanger kan bidrage med noget væsentlig i perioder med feks minus 5 grader eller lavere.

Jeg har tidligere set firmaer der gerne vil sælge energifangere nærmest juble over alt den energi en energifanger kan oplade jorden med i løbet af sommeren, det sjove er at jeg med egne målingerne ved min nederste slange i 2 meters dybde kan konstatere at temperaturen sidst i august måned altid når mindst 16 grader også selv om jorden har været voldtaget gennem en særlig kold vinter. Jeg har derfor svært ved at se at en energifanger kan gi noget gennem sommeren som man ikke alligevel for gratis fra solindstrålingen.

I kiersbo tilfælde, med den korte slange længde, tror jeg at en energifanger vil være en rigtig god ting, fordi den vil bevirke at der i en gennemsnits vinter vil blive trukket væsentlig mindre på jordslangen. Det forudsætter dog at slangelængden er så lang st anlægget ikke kan fryse sig selv ned.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Kiesbo
Mht holdbarheden på slangerne i energifanger skriver Solarventi:

" Materialet er afprøvet gennem mange år både i Danmark og udland.
Forventet levetid over 15 år i sollys.
Faktisk er det muligt fx efter 10-12 år at dreje rørene 180 grader rundt,
så de får UV strålingen på den anden side."


Så er spørgsmålet bare hvad det koster at skifte slangerne alt inklusiv efter de 15-20 år?

og et spørgsmål der også melder sig er, hvor meget elforbrug der er i styresystemet og pumpen der driver energifangeren? Fint nok at brinen bliver dejlig varm med højere COP til følge, men det skal jo helst gerne overstige det forøget elforbrug.
Vølund F1245 - 8 kW
 
no100
Hvor god er en energifanger, Bliver der tid spurt, til dette kan man kun svare hvor dårligt er dit anlæg.
Mit anlæg er så lille og mit forbrug så stort at der inden for en kort år række vil opstå permafrost, på et år har jeg lagt 18 303 kvh./ varme ned i jorden, der til kommer et ikke rigestrert antal kvh. når vp. og energifangeren køre samtidig.
Og jeg brugt ca. 26 300 kvh./ varme i de 9 måneder hvor varmepumpen kørt ,de rasterne 3 måneder af året er med solfanger.
Jeg bruger 7 687 kvh. / el. til varmepumpen + 800 kvh. / el. til energifangeren
I går har vp. kørt 10 t. 35 min. og energifangeren 8 t. For nogle dage siden da det var koldere kørte vp. 12 t. og energifangeren kun 3 t.
Energifangeren i mit anlæg lægger 22,88 kvh. Varme ned i jorden for hver kvh. Styringen/pumpen bruger (års gennemsnit), Men Men Men de 800 kvh.(energifanger styring/pumpr) Der er et ekstra forbrug i forhold til et standart horisontalt anlæg

Min energifanger har et overflade areal på 48 m2 og lavet at kobberrør / alu. Plade, den er overflade behandlet med ovnmaling. og viser ikke nogle tegn på erosion efter 5 år.
Der er ingen tvivl Pfft
Energifanger en rigtig god løsning. HVIS MAN IKKE HAR PLADS til slange i et eller to lag.

no100
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,201,365 Unikke besøg
XHTML CSS