HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaring med spiralformet jordvarmekollektor
Bauta
Hej med jer

I et andet indlæg var der en der anbefalde spiralformet jordvarmekollektor, men er der nogen der har erfaringer med denne type? Virker det efter hensigten og kan de leve op til producentens data?

Og hvordan er løsningen ift. alm. jordvarmeslanger i to lag? Er installationen af spiralformede jordvarmekollektore mere skånsomt end i to lag?

Mvh. Hans

PS. Kan maskinen som pløjer i 1m dybde også pløje i 2m dybde?
 
Kiesbo
Er det den her?:
http://www.rehau.com/download/1020062/anybinary-8a60yt0oj9kuc8dk-vl2wg--.pdf
Vølund F1245 - 8 kW
 
hamselv
Mon ikke det er gået spiralerne, som det er gået alle de andre collectorer? Vi ser ingen smarte reklamer for dem mere. Huske at Solar var meget varme på ideen, men måske døde de gode ideer, samtidig med at man fyrede alle dem der havde med VP'er at gøre. Fysikken siger du skal få problemer, men derfor vil jeg ikke afvise man kan sy noget sammen der duer. Har bare ikke hørt om noget endnu. Kender collectorerne og det virker i og for sig, men den oprindelige intension er ikke længere anvendlig og jeg kan dårligt overskue hvor meget man forrringer driftsituationen for sin varmepumpe. Ville nok vælge L/V i stedet for at forsøge at genopfinde dybe tallerkener. Var det uovertruffen, var det nok blevet offentliggjort.

Og nej, umiddelbart kan du ikke pløje i to meters dybde. Der skal bruges langt større kræfter end der kan præsteres. Og prøv at tænke i den almindelige statik. Det vil være enorme vrid maskinen skal håndere, med et to meter sværd. Normalen er man graver 1,8 - 2 meter ned. Dækker det hele og pløjer øverste lag.
 
Bauta
Hejsa

Jeg har i dag talt med et borefirma som installere disse spiral jordvarmekollektorer og de skal have 2500 kr. + moms pr. enhed (ca. 0,5 kW). Dvs. at jeg i mit tilfælde skal bruge ca. 18 stk. til i alt 56.250 kr. Hertil kommer installation mellem enhederne og en samlebrønd samt VP og øvrig installation som jeg dog ikke har en pris på. Hvordan lyder prisen på spiralerne ift. at få lang 400 m alm. rør i to lag?

Mvh. Hans

PS. har regnet mig frem til jeg ca. skal bruge en 9kW VP.
 
woebbe jordvarme siden 1985
56000kr lyder voldsomt.

det vil være væsentlig billigere at få lagt 2 kredse a 200 meter i 2 lag lagt i samme rende. jordens sammen sætning også i 2 meters dybde bør bruges som en del af grundlaget når den samlede slangelængde beregnes.

der skal bruges en minigraver til arbejdet, og den skal ikke være alt for "mini"Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Daffy
Vedrørende jordvarmspiraler, så prøv at spørge på VIA Campus Horsens - Jeg mener at huske at en del af deres jordvarme er lavet med spiraler i fundamentet
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,202,707 Unikke besøg
XHTML CSS