HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
nyt jordvarmeanlæg
Nebrot
Hej jordvarmeeksperter , jeg får installeret et Danfoss DHP-H opti pro+ med 350-400 m jordslange om et par uger. Jeg har planer om at installere 8 stk 250kw solpaneler som skal sættes direkte til en elvandvarmer , som er monteret på udedelen/slangerne ( til at hjælpe med at opvarme jorden). Spørgsmålet er om det er en god ide og hvilken størrelse vandvarmer det vil være mest optimal? Det skal siges at jeg har alle stumperne på nær vandvarmeren .
Mit hus er 167 m2 ,næsten nye vinduer og 400 mm isolering - blandet gulvvarme og radiatorer
 
hamselv
Hvorfor lave strøm, lave varme af det, hælde det i jorden, hente det igen, lave varme af det. Det lyder lidt som en helvedes til omvej. skulle jeg varme brine, ville jeg gøre det direkte med en solfanger. Hvor smider du ikke strømmen på nettet, og programmerer VP sådan den kører mest når der er sol, og evt kombinerer med lidt større buffer og/eller VV tank? Jorden er alligevel en elendig akkumolator.
 
Nebrot
Jeg har et anlæg på nettoordning og det må der ikke ændres ved ifølge loven. Da jeg har solpaneler , monteringsskinner og konsoller til paptag liggende var tanken den at udnytte det ved at koble dem direkte til en vandvarmer !Vil i mene at det nævnte anlæg behøver en buffertank( min vvs installatør gør ikke)
 
hamselv
Betyder +'et den er trinløs?

Der er meget delte meninger om fornuften i buffere, men kører du on/off, har radiatorer eller gulvvarme med telestater giver det mening. Muligt at Danfoss ikke finder det nødvendigt, men alle mine får en buffer for at mindske start/stop og sikre at vandflowet på varmesiden af VP bliver som VP'en helst vil have det. Bruger det endda også på L/V invertere for ikke at få kludder på hydromodulets vandflow.
 
Nebrot
ved det ikke ,se her (http://dk.varme.danfoss.com/PCMFiles/14/Heat%20Pumps/VDIFC101_datablad_DHP-H_OptiPro_plus.pdf)
har købt det Danfoss kalder living connect ,monterer nye termostater og de skulle så kunne styres trådløst.
Vil du mene at det er totalt virkningsløst med paneler direkte på en elvandvarmer??
 
hamselv
Den vil gerne have lov til at bestemme vandflowet, så sådan en ville JEG altid give en buffer. Men jeg er ikke installatøren.

Ved ikke rigtig hvad jeg skal synes om ideen med at smide varme ned i jorden. Pkt. 1: Du skal have lov ved kommunen. Pkt 2: Sprit er ikke klogt som frostsikring ved brine >+20°. Ethylen glykol er giftigt for naturen og for dig. Propylenglykol er trægt at pumpe. Pkt 3: Jorden er ikke specielt god til at akkumolere, men vil søge at tilpasse sig normalen. Dvs du kan ikke som sådan "spare" en masse op, men du kan fremskynde tempstigningen i foråret og udskyde sænkningen i efteråret. Om sommeren kan jeg få øje på for varm brine, der kunne udtørre jorden og/eller kvæle varmepumpen.

Der findes forskellige opfindelser der laver noget der ligner. IVT's compactcollectorløsning, lader sig optø af varmen fra ventilationsluft. Sunwell der tillader frysning af jordsmonet'et for efterfølgende at lade solen optø isklumpen. Sidstnævnte opfindelse er temmelig gammel, men aldrig slået igennem. Nu prøver man til igen. Men at gå over el->varme->jord og tilbage igen er ny. Men nu har du jo delene, så man kan sige det er ret omkostningsnetutralt. Har ikke sige en forrygende løsningsmetodik liggende, idet du froft vil overproducere energi, når du ikke har noget at bruge det til, og jorden er ikke specielt egnet til at gemme særlig længe.
 
Nebrot
så vidt jeg kan læse mig til så er et mini-anlæg der ikke er koblet elnettet at betegne som "privat ejendom" og lovligt .
Det var en energiberegner som vi bruger i vores firma (til beregning af solcelleløsninger) der kom med rådet da han mente det ville forbedre årsvirkningsgraden på pumpen , men det kan da godt være det er spildt arbejde
 
hamselv
Det du skal spørge kommunen om, er om du må lagre varme i jorden. Natur & Miljø er nemlig ikke begejstrede for at der varmes på jordsmonet'et. Der kan nemt være en masse bøvl der. Og du kan ikke ukritisk bare varme op lige foran varmepumpen. Der risikerer du at kvæle den.
 
Nebrot
ok,jeg regnede med at det var minimalt hvad en vandvarmer kunne bidrage med i jorden , men jeg kan høre at jeg må droppe det Sad Hvad størrelse buffer vil være ideel? hvad måler såden en l*b*h
 
Nebrot

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2354&pid=17447#post_17447]Nebrot skrev:[/url]

ok,jeg regnede med at det var minimalt hvad en vandvarmer kunne bidrage med i jorden , men jeg kan høre at jeg må droppe det :( Hvad størrelse buffer vil være ideel? hvad måler såden en l*b*h
 
Ladegaard
Minimum tilgængelig vandvolumen for en varmepumpe er 10L/kW, hvorfor NETOP nye varmeinstallationer med termostater på alt, i lange perioder kan have afskåret alt det vand der er i varmeinstallationen fra varmepumpen= for ringe flow og utilstrækkelig vandmængde. Uanset hvordan man vender og drejer det vil en buffertank indeholdene 10L/kW (og gerne mere), være godt for komforten og ikke mindst varmepumpens levetid. En 100l buffer fås i mange udformninger, men behøver ikke fylde mere end ø50 og 1,6m i højden.
 
Nebrot
super svar,har en arbejdskammerat der har fået installeret en Danfoss dhp-h opti for 1 mdr. siden , der blev der ikke monteret buffer fra start men det blev nødvendig efter 14dg. ( nok prgr.det du forklarer) . Jeg vil have en monteret fra start Smile, tak for svar
 
Chr
Jeg har en 300 liters buffer, og den fylder 60 x 60 x ca 160 cm.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Ladegaard
Rigtig god idé :-) Og med hensyn til varmeakkumulering i jorden, så kan man jo lege og eksperimentere alt det man har lyst og mod til. Når investeringen samtidigt er så begrænset, at det hele ikke står og falder på en nøjagtig udregnet tilbagebetalings kalkyle, så bliver det sjovt at have energi og opvarmning som ens hobby :-)
 
Nebrot
det er også derfor jeg har lyst til at lave forsøget . har lidt svært ved at se hvad forskel der på at hjælpe varmen i jorden med en energifanger og en elvandvarmer .
 
Ladegaard
Der er såmænd heller ikke noget galt med det, men som der ganske rigtigt siges, så vil en del af de kWh der via elvarmelegemet sendes ud i jorden forsvinde. Det vil sige at hvis der sendes 100kWh jorden, så skal man ikke forvente at kunne hente alle 100kWh igen. Men sådan er det jo også hvis der etableres en traditionel energifanger. En ting er sikkert, anlægget er ikke ringere med "solvarme", spørgsmålet er blot om det kan svare sig økonomisk set.
 
Finn DK
Hej Nebrot
Det er en rigtig dårlig ide, at tilslutte solceller direkte til en eller anden form for varmelegeme eller dyppekoger.
I en alm. solcelleinstallation bruges inverteren ikke kun til at lave DC fra panelerne om til AC, der leveres til forbrug og/eller net. Den maksimerer samtidig produktionen med at tilpasse den momentane effekt fra panelerne til nettet.
Uden inverter eller anden tilpasning vil du kun få måske 20-30 % udbytte fra panelerne.
Du kan dog ikke bruge en alm. inverter til at forsyne dit varmelegeme, inverteren kræver at være tilsluttet en elnet for at fungere. Metro laver en (dyr) inverter der kan bruges, evt. med et varmelegeme i buffertank eller vandvarmer.
Det er et spørgsmål, om du ikke ikke vil være bedre stillet ved at sælge panelerne og købe ekstra jordslange for pengene.
Link til Metros inverter: http://www.metrotherm.dk/Produkter/Solvarme1/Solceller/
En helt tredje mulighed er, at installere et hybridanlæg, se f. eks. på Viva Energis hjemmeside.
Det kræver dog, foruden paneler, også en speciel inverter og et batterilager, men kan, svjv, bruges sammen med dit eksisterende anlæg.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
Rhsin
+ modellen har såvidt jeg husker HGW teknikken som forskel hvilket gør den har et højere output af varmt forbrugsvand, dette skulle give en fordel ved bedre cop på selve varmtvandsproduktionen i vintermånederne hvor varmeproduktionen kører mere.
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
Rhsin
glemte lige det der på papiret en fuldstændig samme udgave som Thermia Diplomat G3 som jeg har.. og da jeg købte var prisen bedst på Thermia´s.. blot til info Wink
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
Nebrot
Hej igen , rhsin er du tilfreds med din pumpe ? , jeg kan max. få lagt 400 m i jorden
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,203,922 Unikke besøg
XHTML CSS