HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Rør til centralvarmen.............dimension ??
eichmeier
Jeg kan se min VVS'er har brugt noget rør der hedder 15x2,5 Unipex

Er det godt nok til Jordvarme ??? eller er derfor lille diameter ?

Harn har fået at vide det er til jordvarmeanlæg, hvis det er for lille bør han vel lave det om uden beregning.

Kan man bare trække et større inderrør igennem ?

Det er til at føre rundt til radiatorer.

/eichmeier
Redigeret af eichmeier d. 02-05-2007 13:32
 
ojacobsen

Citer

eichmeier skrev:
Jeg kan se min VVS'er har brugt noget rør der hedder 15x2,5 Unipex

Er det godt nok til Jordvarme ??? eller er derfor lille diameter ?

Harn har fået at vide det er til jordvarmeanlæg, hvis det er for lille bør han vel lave det om uden beregning.

Kan man bare trække et større inderrør igennem ?

Det er til at føre rundt til radiatorer.

/eichmeier

Ved ikke noget om at dimensionere rør....
Men til radiatorer kan jeg ikke forestille mig at der er noget problem med 15x2,5.... slet ikke hvis der er ført ud til alle radiatorer. Selv kører jeg f.eks. 2 radiatorer på et tilsvarende, og 4 på et 20x2. Husk at der skal være iltspærre (hvis der er rødt yderrør, så er det formentlig korrekt).
Hvad jordvarme angår, så kan jeg ikke se at der skulle være behov for andre rør eller dimensionering...

I har vel købt ekstra store radiatorer så i kan holde fremløbstemperaturen nede?
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
eichmeier
det er rør som er hvide og der er ført frem til en manifold og fra manifolden videre, og derfra er der 1 sæt til 2 radiatorer, 1 sæt til 3-4 radiatorer og 1 sæt til en stor håndklædevarmer.

Har bare læst der skal være større flow på varmestengene ved jordvarme, grundet lavtemp frem. og derfor skal rørene også være større.......

NOGEN DER VED NOGET MED SIKKERHED.

/eichmeier
 
kla
Ja det ved man med sikkerhed, de rør du bruger har en invendig diameter på 15 mm. og grænsen for transport uden lydgener (cirkulationshastigheden er højere med jordvarme) er på 12 mm. det er vandmængden i varmesystemet der afgør driften af varmepumpen, og husk ved radiator = 20 liter pr kW, med de rør VVSeren sætter op hos dig giver ikke problemer. du skal derimod være meget opmærksom på radiatorstørrelser, jo større jo bedre.

kla
 
eichmeier
Er du sikker på indvendig er 15mm og ikke kun 10 mm når de hedder 15x2,5 det er vel 15 i udvendig og så 2,5mm godt, så altså kun 10mm i diameter.
Jeg har målt med en tommestok lige og det ser ud til kun er være tværsnit på 10mm................jeg skal have nogle tykkere skal jeg ikke ??

VIL meget gerne ahve svar fra PROFFER, da jeg skal retur til min VVS mand, da jeg vil have dem til at lave det om UB.


20liter pr. kw, er det flowet i radiatoren ?? og hvilken hastighed ?

Ved godt jeg skal have KÆMPE radiatorer.

/eichmeier
Redigeret af eichmeier d. 02-05-2007 22:17
 
eichmeier
INGEN der kan komme med et svar ???

/eichmeier
 
ojacobsen

Citer

VIL meget gerne ahve svar fra PROFFER, da jeg skal retur til min VVS mand, da jeg vil have dem til at lave det om UB

Er kun en glad amatør Sad
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
eichmeier
Ja, men så erfaringer info en eller anden der kan fortælle mig hvad der er korrekt og hvilke str. rør der skal bruges ??

/eichmeier
 
Admin
Hej

Her kan du læse om unipex
[url]http://www.produktfakta.no/16/resourcefile/20/82/45/Unipex.pdf[/url]

Du kunne jo evt måle yder diameter på dine rør, hvis du er i tvivl
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
eichmeier
har jeg gjot og som skrevet der den 15mm og indvendig er 10mm,er det nok til Jordvarme ?? til radiatorer ?

/eichmeier
 
PeterKunz
Tilslutningerne fra loft og til mine radiatorer er med 1/2" jernrør, som har en indvendig diameter på ca 18mm.

Med hensyn til flow, kan man gå længere ned med pex, fordi materialet har en anden modstand.

Således svarer et 22 mm kobberrør med en indvendig diameter på 20mm til et 22 mm pexrør med en indvendig diameter på 16 mm. Altså i flow. Vandmængden er jo mindre.

Og det er godt for en varmepumpe at have stor vandmængde, fordi det giver færre start og stop.

Derfor vælger nogen at sætte en buffertank op, så vandmængden øges.

Din indvendige diameter på 10 mm giver 0,078 liter pr meter rør.
Mit rør på indv 18 mm har 0,254 liter pr meter.

Jeg har ca 42 meter 1/2" rør, hvilket giver 10,7 liter vand. (Det er kun tilslutningerne til radiatorerne, jeg har yderligere 1" rør liggende på loftet, dem regner jeg ikke med).
Havde jeg haft dine rør ville det være 3,3 liter vand.
Det er selvfølgelig en forskel, men ikke meget i forhold til en 500 liters buffertank.

Jeg synes du skal spørge din varmepumpe-installatør om dine rør er store nok til den varmepumpe du skal have, og så derefter rette henvendelse til din vvs'er.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
jeg har ikke besluttet hvilken pumpe endnu, men det bliver nok en X15.

/eichmeier
 
eichmeier
nu har jeg for høj varmebærerdelta og har de tynde rør mistænkt for at være synderen, men kan jeg bevise noget over for den vvs der har installeret det.

Skal ejg måle mogen steder eller noget

 
PeterKunz
Den sikre måde at måle flow på, er med en flowmåler.

Som jeg skriver tidligere i denne tråd, går jeg ud fra pumpen med 28 mm kobberrør, som går videre til 1" hoved-rør, og sidestreng til hver radiator er 1/2", og jeg har faktisk problemer med for stort flow.

Så vidt jeg husker, så er de rør, der går ud af din x15 kun 15 mm?

Men det er klart, at det første du skal vide, er, om følerne viser rigtigt.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
og hvordan finder jeg ud af om følerne viser rigtigt ??
 
eichmeier
og hvordan finder jeg ud af om følerne viser rigtigt ??

kan jo bare konstatere at den pt. kører med 47 hertz for at holde 21 grader i huset
 
eichmeier
måske skulle jeg få sat en ekstra pumpe til at cirkulere vandet rundt i radiatorerne....mit gulv ved gulvvarmen er 28 grader.......

Hvad ville det koste i strøm med en ekstra pumpe på.. ?
/eichmeier
 
PeterKunz

Citer

og hvordan finder jeg ud af om følerne viser rigtigt ??

1. Hvis du håndkører vb-pumpen 1/2 time, så bør de vise det samme.
2. Følerne bør vise nogenlunde det samme som man kan måle på rørene lige uden for varmepumpen.

Er selve gulvet 28 grader? Eller er det fremløbstemperaturen i gulvslangen? Har du ikke et termometer på din gulvvarmefordeler, der viser fremløbstemperaturen? Hvor meget er den? Sammenlign den med T1, - de skal ligge meget tæt på hinanden. Det samme med det rør, der forsyner dine radiatorer. På det sted, hvor det endnu ikke har passeret en radiator, bør røret været næsten lige så varmt som T1, ellers taber du varme et sted i systemet.


Citer

måske skulle jeg få sat en ekstra pumpe til at cirkulere vandet rundt i radiatorerne

Det er ikke en god idé at begynde og sætte ekstra pumper på, når det ikke burde være nødvendigt. Det ville være meget bedre at få lokaliseret problemet. Jeg synes, du skal få din vvs'er til at forklare hvorfor radiatorerne ikke kan blive varme over hele fladen. I det mindste bør det kunne være muligt - ved fuld åben ventil - at have et delta på 5-6 på de største radiatorer.

Genrelt er det bedst for varmepumper, at der god varme over hele fladen på radiatorerne. Det bør han vide, og han bør lave dit system sådan, at radiatorerne kan blive varme over det hele, og så derfra kommer justeringen med at dæmpe flow, ved hjælp af reguleringsventiler.
Redigeret af PeterKunz d. 23-03-2008 10:04
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
Da der er så mange muligheder for justeringer på en varmepumpe, kan jeg kun anbefale, at man har energimålere på. De gør, at man hele tider kender udnyttelsesgraden af systemet, og man kan se, om de ændringer, man laver, skaber forbedringer. Så skal du til at have en varmepumpe, så få din vvs'er til at skaffe brugte målere, så de kommer på under installationen. Så ved du altid, hvor "langt din bil kører på literen"..

Jeg vil gerne hermed som forbruger opfordre fabrikanterne til at indbygge energimålere i deres varmepumper, og indbygge aflæsningen i softwaren.

Når vi nu er gået ind i de frekvensstyrede tidsalder, så kunne en vision jo være, at kompressor, koldbærer- og varmebærerpumpe var frekvensstyrede, at der var indbyggede el- og energimålere, og at softwaren ud fra disse oplysninger fik varmepumpen til at eksperimentere med hastighed på kompressor og flow i kb og vb og gennem cop lærte sig selv at køre mest optimalt under alle forhold i alle huse.

Dette ville ikke være svært at lave, det drejer sig blot om målinger og beregninger. Naturlig vis bør varmepumpen sende alle disse oplysninger trådløst til husets pc'ere, hvorefter det ville være helt naturligt at fabrikanten på opfordring kan logge sig ind på husets computer og læse med, så man hurtigt kan registrere og rette fejl.
Redigeret af PeterKunz d. 23-03-2008 10:47
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
ok, men grunden til de ikke er så jævnt varme, er fordi der ikke er FLOW nok ikke...........og det hænger vel godt sammen med at det første rør til varmen er dimensioneret for små ??alså 15 gang 2,5

hvordan måler jeg flowet og hvor meget skal det være.

Det hjælper vel også hvsi jeg smider en radiator eller 2 mere op
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,289,708 Unikke besøg
XHTML CSS