HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IVT Greenline C6 - kompressor kører 24 timer i døgnet!
Cast
Hej

Jeg tænker, at der måske er nogen her, som kan be-/afkræfte om mit anlæg fungerer normalt.

Jeg købte en murermestervilla i 2010 hvor der var installeret ovennævnte jordvarmeanlæg i 2006. Der er radiatorer overalt og gulvvarme på et lille badeværelse. Vi har en indetemp på 21-22 grader. Altså ikke overdrevet varmt!

De første år jeg/vi boede i huset kørte anlægget problemfrit, med et årligt forbrug på ca 7.500 kWh.

I 2013 gik først cirkulationspumpen til varmedelen i stykker samt 3-vejs ventilen (7.000kr). Begge blev skiftet af firmaet som har installeret anlægget.

I januar i år gik termoventilen så i stykker og blev skiftet. (8000kr)

Så tænkte jeg, at nu må anlægget kunne køre i årevis uden problemer!!!

Her i december, hvor det jo overvejende har været +grader udenfor har anlægget umådelig svært ved at få temperaturen op på det ønskede niveau. Kompressoren bliver relativt hurtig varm, 85-90 grader. Men GT9(VP IND) kravler ekstremt langsomt op. Den kan køre i timevis uden at nå op på det fastsatte niveau. Inden den når derop bliver det varme vand i den indbyggede tank nedkølet og skal varmes op (til 53,5 grader) Så slår anlægget over og varmer vandet op. Det går faktisk hurtigt, 8-10 min. Herefter prøver anlægget atter at generere varme til huset.... Og sådan fortsætter det døgnet rundt!

Jeg er ikke på nogen måde ekspert så undskyld hvis nogle udtryk/værdier lyder underlige :-)

Er der noget jeg kan undersøge ved anlægget for at se om alt er ok, eller vil I have flere oplysninger for at kunne identificere synderen i mit anlæg?

Mvh
Carsten
 
lars-jacobsen
Umiddelbart lyder det ikke helt tosset, selvom der er elementer der virker underlig.
7500kwh til en gammelt hus på XXX m2 med radiatorer er vel OK.
En defekt cirkulationspumpe, ja det er da set men ikke det mest almindelige.
Defekt 3-vejsventil, typisk fejl.
Defekt termoventil, tjaa....

Drift i timevis uden stop. Det kan være OK og skyldes en forholdsvis lav varme kurve.
En højere giver mere varme og kortere driftstider, men formentlig også en dårligere økonomi sammenlagt da varmen så ikke produceres ligeså optimalt. Hellere en lav jævn varme en en høj og pulserende.

Men flere oplysninger om indstillinger, huset og anlæget samt sensor/føler aflæsninger er nødvendig.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Arhhhh Lars, der røgen kæden lidt af. At en højere kurve giver mere varme og kortere drifttid, svare vist lidt til at få radiobilen til at køre hurtigere ved at træde hårdere på "speederen".

En 6 kW'er der bruger 7500 kWh om året er lyder til at være grovpresset. 53,5° Brugsvand lyder meget unødvendig højt. De nævnte udskiftningspriser er svære at kommentere, uden at have set regningen. Men efter Bosch har overtaget reservedelene er det ikke ligefrem blevet billigere, tværtimod har reservedelene fået en ordentlig en på lampen.

Det er ret interessant at kende temperaturerne udlæst under programpunkt 4, når den er i drift.

Kende brugsvandstemp og hysterese
Kende varmekurve og finindstilling heraf + hysterese
Kende tidsforsinkelse af tilskud.
 
hamselv
Hvad siger dit skueglas i øvrigt? Og ret interessant - gad vide om termoventilen er ordentlig trimmet, og anlægget har tilstrækkelig fyldning. Hvis du har separat elmåler på VP'en og den kan vise øjebliksforbrug, er det meget interessant sammen med udlæsningen af aktuelle temperaturer. Ligeledes fejl-loggen.

De gamle Wilo pumper var ikke de ubetinget bedste og mest holdbare. Har skiftet nogle få stykker (og rigtig mange brinepumper på Bosch anlæg, når brinen ikke var ordentlig filtreret, hvilket vil sige nogenlunde på alle). Tre-vejs ventilen - hvis det var en ESBE - er en klassiker. Underligt den ikke er kommet tidligere. Men det er den måske også. Der gik et års tid med udskiftning til det samme skrammel, inden man sandede at en kugleventil ville være mere egnet. Termoventilerne har der været nogle få af. Problemet var noget værre på Luft/vand hvor ventilerne skulle operere over et langt større område.
 
LarsMA
Hvis han har kunnet holde varmen indtil denne milde vinter så må noget være ændret med varmepumpen i forhold til tidligere.
Hvor stort og gammelt er huset og er de 7500 kwh det samlede elforbrug eller har du bimåler på?
Hvis de 7500 kwh er for pumpen alene, så har man måske fået slået elpatron fra, da den er ellers vil være svært for en så lille pumpe at brug 7500 kwh på et år alene med varmepumpen.
Kun godt forestille mig at pumpen reelt er for lille og varmepatronen i de tidligere har hjulpet varmepumpen lidt en gang imellem.
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
lars-jacobsen
Det med varmekurven kan selvfølgelig misforståes, men var ment sådan at uanset hvor stor/lille pumpe du har så vil den køre uafbrudt hvis varmekurven er stillet (for)lavt i denne tid. Det skyldes jo at der altid vil være så meget afkøling i varmesystemet (der skriger på varme) at returen ikke kommer så højt op at pumpen siger stop.
Med en højere varmekurve, vil radiator termostatern formentlig sige stop en gang imellem, og afkølingen i varmeanlæget blive mindre og returen vil lige så stille stige så pumpen kan tage et hvil en gang i mellem.
Men som sagt det bliver det ikke mere driftsøkonomisk af, men det ved vi begge.
Det var mere en mulig forklaring på den konstante drift.
En anden kan selvfølgelig være der ikke kan presses mere ud af pumpen, men det ved vi ikke før vi får lidt mere info om hus betingelserne.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Lars J. Der er altså nogle ting du har fået helt galt i halsen. Hvis varmekurven er lav eller VP kører hele tiden kan ingen af de to ting generere en stor afkøling på varmekredsen. Stilles varmekurven op sker der intet ved det udover at du yderligere forsinker et stop på varmepumpen. Når varmepumpen ikke kan følge med ved en lav varmekurve kan den slet ikke følge med til en høj kurve. Og oveni dette vil COP falde som du så korrekt er inde på.

Men lad os nu lige få de data fra bruger Cast, som vi har bedt om, så tager det et sekund at komme med et meget kvalificeres gæt.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Et hurtigt bud ud fra de givende oplysninger vil være at varmepumpen mangler freon.

Det kunne godt passe med at den kører og kører uden at kunne gi varme nok til huset. Varmepumpens afgivne effekt kunne, feks som følge af freon mangel, nu være så lav at den ikke kan overvinde afkølingen på radiatorerne.

Det der kunne tale lidt imod freon mangel er at den tilsyneladende varmer det varme brugsvand relativt hurtigt op , men igen afhænger opvarmningstiden jo af varmtvandsbeholderens størrelse.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Måske Woebbe, men temperaturer skueglas og hvis forbruget kan oplyses kan fortælle rigtig meget. Vi aner jo heller intet om termoventilens justering. Så man sidder og gætter lidt ud i det blå. Men kølemiddelmangel eller dårlig justeret termoventil er mit første gæt.
Redigeret af hamselv d. 31-12-2014 15:13
 
Cast
Skueglas ok, ingen bobler.

Den autoriserede installatør er efter sigende en af de mest kompetente når det drejer sig om IVT anlæg. Så jeg er overbevist om, at termoventilen er indstillet korrekt.

Efter det atter er blevet + grader udenfor, varmer anlægget hurtigt radiatorerne op når det er aktivt OG det holder jævnlige pauser:-)

Jeg vender tilbage med data, når/hvis det bliver frostvejr.

Jeg undrer mig over at trykket i slangerne er faldet siden marts sidste år, hvor anlægget blev serviceret. Ikke alarmerende men 0,4 bar! Er det ikke et lukket kredsløb?

Når man taler om levetid på sådan et anlæg, er det så primært cirkulationspumpen til brinen man mener, kan holde i ca 20 år?

Er slangerne i jorden og tilslutningerne universelle ? Kan man på et tidspunkt anskaffe en ny jordvarmepumpe fra et andet mærke og tilslutte uden at skulle grave nye slanger ned?

Mvh
Carsten
 
hamselv
Ja så lugter det jo henad lidt klejn dimensionering.

Det var interessant at kende:
Husstørrelse
Udlæsninger af temperaturer når den er i drift.
Driftider og fordeling på kompressor og elpatron
Forsinkelse af tilskudsvarme
Hvor kommer de 7500 kWh fra? Er det en bimåler? Hvis ja aflæsning af øjebliksforbrug når den er i drift, både ved VV og opvarmning.
Varmekurve
Tilpasning af varmekurve
VV temp
Differens på de to ting

Så er det lidt nemmere at gætte!
 
hamselv
og jo slangekredsen er lukket og skal være tæt. Du kan dog have en lille bitte utæthed der ikke lige kan findes. Udluftere, sikkerhedspressostaten og expansionen plejer at være synderen (kan ikke forestille mig du har samlinger ude i jorden, med så lille en VP).
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,453 Unikke besøg
XHTML CSS