HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Størrelse på på VP
Bauta
Hej med jer

Jeg overvejer at anskaffe mig et anlæg, men er meget i tvivl om størrelsen på anlægget og dermed også indikativt, hvor mange meter slange der skal ned.

Det jeg med sikkerhed ved er, at vi bruger omkring 17830 kWh pr. år på varme inkl. varmt vand til 2 voksne og 2 børn. Yderemere har vi en solfanger på taget som yder 1850 kWh pr. år. (De er dog ikke lagt til eller trukket fra i års forbruget)

Er der nogen der har et bud på, hvor stort anlægget skal være? (har prøvet div. online beregnere, men synes ikke at kunne gennemskue dem og hvordan de kommer frem til deres resultater.

Mvh. Hans
 
hamselv
Husstørrelse?
Varmebærer?
Jordens beskaffenhed i en meters dybde?
Badekar eller spa?
Nuværende varmekilde? Alder hvis det er en kedel?
De 17830 kWh, hvordan fremkommer de?
Hvad har du plads til?
Skal solfangeren på igen?
Duer beholderen til denne?

Hvorfor beder du ikke et par leverandører om et forslag og så tager den derfra?
 
Bauta
Hej Hamselv

1)268 m2

2)Gulvvarme (139m2) og store radiatorer (øvrige arealer)

3)fugtig lerjord (ligger mange moser og søer i området)

4)kun bruser, dog plastbadekar til børnene

5)træpiller - kedlens virkningsgrad 89% (gider ikke træpiller mere)

6)træpilleforbrug x kWh/kg x virkningsgrad = 4200 kg x 4,77 x 0,89 = 17830 kWh

7)Ja den kan bare blive stående

8)300L solfanger beholder

9)har hør et par stykker, men har først møde i næste uge. Og vil gerne vide lidt selv på forhånd.

Mvh. Hans
 
hamselv
4,2 tons piller, ja det var ikke meget. Det pillefyr må være ret godt.

Pilleforbruget peger i retning af de små. 6 kW er klart for lille men 8'eren skulle kunne ordne det. Hvis leren er nogenlunde permaabel er du rigtig godt kørende med 1 slænge på 500 meter (groft overslag).

Vender vi den så på hovedet og glemmer pillerne og kigger rent på husstørrelsen, ville jeg måske overveje om 10 kW var det rigtige. Under alle omstændigheder er der fornuft i en buffer, når du har både gulvvarme og radiatorer. 10 kW med lerjord ville så nok hedde 2 x 300 meter fra min side. Har du masser af plads måske 2 x 350 meter.

Uden at have set hus og lokation er det mit gæt ud fra mavefornemmelsen. Sammenkoblingen med sol ville jeg lure lidt på. "Mine" varmepumper kan ikke lide spiralvandvarmere, med mindre spiralerne er meget store. Har øvet mig og det er ikke optimalt. Men man kunne også vælge bare at seriekoble den indbyggede og solfanger tanken, om end det giver en urimelig stor brugsvandsvolumen. At skifte til en (for mig) egnet brugsvandstank, hænger ret dårligt sammen økonomisk. Så den skal jeg lige nærtænke lidt og se om der kommer en vision fra oven.
 
heine
jeg havde et forbrug på 6.5 ton piller på en scotte 16 kw sælger sagde 12.5 kw+ jeg købte en 10 kw fra vaillant (det er godt nok en 10.8 kw) har nu kørt et år med den og kan nu se jeg skulle nok ha haft en 8-9 kw pumpe.
har brugt 6199 kwt el og lavet 22328 kwt varme så en års cop på 3.6
og jeg har kun radiator som ikke er for store Sad
(har Kamstrup elmåler og enegi måler på)
men har haft 6000 !!! start og stop.
jeg har ler som dig og har 4X200 meter har ikke været under +2 ind og -1 ud.
hvis jeg var dig ville jeg nok få en 8 kw og få alt det slange ned du kan.
er det et gør det selv anlæg eller køber du dig til det ???
vil sig man kan godt selv gøre det. det tag en del timer at sætte sig ind i det. og en del folk her inde er til meget hjælp.
har lavet det hele selv for 75000 kr og kunne godt har gjort det for 65000 kr hvis det hele ikke skulle være rustfri og uden Kamstrup målerne og hele anlæg er der nuset med og den vvs mand der satte hans navn på anlæget, sagde det så ud som et svende stykke (nu komme der nok en internet troll og skriver om mig Smile...)
men jeg er super glad for mit anlæg. og hvis du skal har det hjælp til at lave det kan du få mange svar her inde og hvis du vil har hjælp over telefon kan du få mit nr så vil jeg hjælpe det jeg kan.
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.
 
hamselv
Det var godt nok mange start stop, især med den størrelse tanke. Lyder til at lidt eksperimenter med følerplaceringer og/eller diffusorer i tankindløb kunne være smart.

Hvem synes du Trollér dig.? Det må du gerne lige sende en mail med. Det accepteres ikke. Mindes ikke at have set andet end du har modtaget endog megen hjælp her på sitet.
 
lars-jacobsen
Til orientering er jeg efterhånden nede på 2.700 start/år i 2014 eller 7,4/døgn.

Om sommeren og vinteren ligger den på 4-6/døgn, og i overgangsfasen har den været oppe at runde 8-10 stykker, pga. en defekt 3 vejs ventil. Se vedhæftede der tydeligt viser hvordan fremløb "patter" på varmtvandsbeholderen og hvordan varmtvandsopvarmningen slår igennem på varme fremløb. COP lå før og roede nede på sommer niveau (ca. 2,5) her i starten af fyrringssæssonen (sep-okt), men er nu oppe på ca. 4,0 så jeg forventer fremover en års COP på mere end de 3,2 den hidtil har ligget på.
lars-jacobsen tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1
Taler vi antal start og stop igen. :-)

1.211 start og stop på et år. Stik den :-)
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Bauta
@hamselv

Hvor stor siger din erfaring dig, at varmespiralen skal være?
Vandindholdet i den øverste spiral er på 3,8 l, hvilket nok er den du mener er for lille?

Mvh. Hans
 
hamselv
Det essentielle er arealet. En topspiral på 1 m² med et indhold på små 7 liter kører skidt med alt hvad der er over 6 kW. Det er simpelthen for lidt til at du kan afsætte varmen fra varmepumpen. Har set en gammel kollega fumle sig ud i en hel bunke af fidelifut-løsninger og eksperimenter, og slutkonklussionen var ret klar - det due ikke. Har selv lavet en med en Velux tank, netop på den famøse m² og de 7 liter. Den læner sig konstant på af fejl og er nødt til at køre lidt for lavt i temperatur. De skulle lidt følerflytning til for at få det til at spille.
 
Bauta
Hej Hamselv

Top spiralen i den 300L soltank er 0,68 m2. Hvad for en størrelse VVB ville du mene der skule til i serie, hvis et 10kW anlæg vælges som du skrev om tidligere?

Og ved at vælge den lidt større VP på 10kW fremfor 8 kW, hvor stor en buffer ville du mene der skulle til?

Mvh. Hans
 
hamselv
I serie - den der er indbygget i VP'en. Det er langt langt det billigste.
Du får lidt vel stor vandvolumen, men med 4 i husstanden er forbruget nok pænt, så det går nok. Så vil du beholde solfangerne ville jeg gøre sådan. Oveni har jeg et lille trick, hvor du kan bruge den øverste spiral til at flytte varme over i bufferen (den må så godt være en rimelig størrelse) Se senere.

Buffer og radiatorer, jeg ville altid vælge vores 300 liter, selvom de har skruet prisen op på dem. Førhen havde vi samme lave pris på 120 liter og 300 liter (næsten). Var i går aftes ude ved en 8'er, hvor der "kun" var plads til en 120'er. Det kørte OK godt, men 300 er sjovere.

Et meget lig anlæg kører perfekt på 6, år midt på Samsø, og har aldrig meldt en eneste fejl. Har fået skiftet tre-vejs på garantien.
 
Bauta
Ville det kunne være en kombibeholder? Det ville være smart ift. Ikke at skulle have 3 beholdere stående. Jeg kan dog ikke regne ud hvordan det ville fungere med det varme vand om sommeren i en kombibeholder.
 
Bauta
Hej Hanmselv

Hvad siger du ift. nedenstående?

Ville det kunne være en kombibeholder? Det ville være smart ift. Ikke at skulle have 3 beholdere stående. Jeg kan dog ikke regne ud hvordan det ville fungere med det varme vand om sommeren i en kombibeholder.

Mvh. Hans
 
hamselv
Kombibeholderne gider jeg ikke. Dem jeg har set, har alt alt for lille buffer i sig og for dårlige pumper.
 
Bauta
@hamselv

Jeg er ikke helt med. De kombibeholdere jeg har kigget på har mellem 300-1000 L buffer, hvilket virker rimelig stort? Og ingen af dem har pumper så man vælger vel selv pumpen, hvis den da ikke sidder i vp styringen.
 
hamselv
Vi opfatter vist ikke begrebet kombibeholdere ens.
 
Bauta
Hej Hamselv

Jeg har vedhæftet et simpelt diagram over det vi talte om mht. seriekobling af min solfanger beholder. Jeg har indtegnet en bufferbeholder med nedsænket VVB. Ville det virker ok eller er det en skidt løsning? Man kunne også tage en bufferbeholder, hvor der var en lang VVspiral (gennemstrømnings princippet)?
Fælles for begge løsninger er dog jeg ikke helt kan regne ud, hvordan de ville køre om sommeren , hvor man så skal varme hele buffers volumen op for at få varmt vand.
Jeg kan heller ikke helt greje om det er fornuftigt ift. VV prioitering i al almindelighed og om det er en god løsning, hvis man gerne vil køre lav fremløbstemperatur .

Måske kan du kaste lidt lys over det?

PS. Jeg har ikke indteget vintiler, pumper m.m på diagrammet.
Bauta tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
hamselv
Du taler om en buffer med neddykket VV tank...... Det er "DVI" metodikken. Dem jeg har pillet ved har ikke været specielt vellykkede, og det er ikke en metodik jeg har anvendt, og ejheller påtænker at anvende.
 
Bauta
Hej Hamselv

Ok så du ville anbefale en adskilt løsning, hvor min solvarmetank sættes i serie med en egnet VVB med stor hedeflade og en separat buffertank?

Jeg har set at både Vølund, Metro Therm og IVT har en løsning med Buffer og VVB i en, men det var måske en dille der nu har vist sig ikke at være god løsning?

Mvh. Hans
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,138,640 Unikke besøg
XHTML CSS