HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Frem temperratur svinger meget
johnb
Hejsa.

Jeg har lige netop fået installeret et Vølund jordvarme anlæg det hedder F1255. Det kom i drift d. 12/12-14. og Vølund har endnu ikke været her og indregulere det. så det kører som VVS montøren efterlod anlægget..

Jeg har læst en del i indlæg herinde på forummet, og det har været rigtigt godt at læse lidt om hvordan i andre får jeres anlæg til at kører bedst, jeg har en hel del at lærer kan jeg se. Smile

Jeg undre mig først og fremmest over fremløbstempereturen, den svinger imellem 39 og 31 grader stort set hele tiden. kan man få den til at ligge lidt mere jævnt. ?

Idag kører anlægget med en drift på ca. 27kw pr. døgn siden jeg har fået det. og jeg bruger varmekurve 10. vores hus er ikke godt isoleret, og det er et gammelt hus fra 1847.

Derudover min ude temperatur viser ca. 3-4 grader for højt. så den kan man ikke helt regne med. kan man justere den manuelt et sted. ? så derfor er varmekurven jeg bruger nok 1-2 trin højere end hvis den havde passet.

Gradminutter. nogen der kan anbefale noget der. ? jeg har læst lidt om det herinde. men det giver slet ikke mening for mig hvad den skal stå på.. den står på -160 nu.

jeg kan evnt. give jer mit log in til Nibe Uplink hvis der er nogen der er en haj til at kigge på de data der.

pt kørt 250 starter
drift 502 T
heraf VV 24 T

Ser frem til at hører fra jer..
god aften. Smile
Jordvarme, Vølund F1255, 800m slange.
189m2 hus, fra 1842, stråtag og tynde vægge. Smile
alm. 250cm radiatorer i hele huset.
 
johnb
i må åbenbart lige leve med div. stavefejl troede man kunne rette efter man havde postet… beklager.Angry
Jordvarme, Vølund F1255, 800m slange.
189m2 hus, fra 1842, stråtag og tynde vægge. Smile
alm. 250cm radiatorer i hele huset.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2366&pid=17537#post_17537]johnb skrev:[/url]

Hejsa.

Jeg har lige netop fået installeret et Vølund jordvarme anlæg det hedder F1255. Det kom i drift d. 12/12-14. og Vølund har endnu ikke været her og indregulere det. så det kører som VVS montøren efterlod anlægget..

...
jeg kan evnt. give jer mit log in til Nibe Uplink hvis der er nogen der er en haj til at kigge på de data der.

pt kørt 250 starter
drift 502 T
heraf VV 24 T

Ser frem til at hører fra jer..
god aften. Smile


Hej
Jeg har selv en Vølund 1255, som er på Nibeup link
Jeg er ikke nogen meget dygtig haj til at aflæse, men har gjort mig selv mange overvejelser omkring drift af mit anlæg.
Du må gerne invitere mig til at se på mit anlæg,
mail adresse Tage@stavsdal.dk

Så kan jeg invitere dig til at se på mit.

Nu du er helt/næsten helt ny, så overvej lige med hvilket navn dit anlæg præsenterer sig.
Hvis du ikke aktivt har ændret navnet, så hedder det bare F1255 16E (hvis det er en 16kW)
Du skal ændre navn inden du inviterer andre, ellers skal de geninviteres når navnet er ændret.

Jeg kigger på et anlægt magen til mit og et anlæg 1245 (pumpen er ikke frekvensstyret)
Derfor er det godt at anlæggene hedder andet end standard navnene.

Så inviter mig, og jeg kan kommentere efter de evner jeg nu engang har.
og du kan sammenligne med mit anlæg, når jeg inviterer dig.

Hilsen Tage
 
BAT
Hej
Har du en ok temperatur i dit hus, eller synes du det er for varmt?
Hvis for varmt, må du skifte varmekurve til en 9 eller 8 - og så se hvad der så sker med temperaturen.
Udetemperaturføleren er som den er - så det er varmekurven du skal forskyde, hvis du har det for varmt eller for koldt i huset.

Jeg har også gradminutter omkring -150. Hvis du synes der bliver for koldt inden anlægget starter med at varme - altså at du har en ujævn temperatur i huset , så kan du nærme dig et mindre tal.
Hvis temperaturen er ok, så kan det være at du kan nærme dig -200 uden at det ændre husets temperatur - men det må komme an på en prøve. Kan være du kan skære et par starter væk ved en lidt nærmere -200.
Vølund F1245, 10 kw, 450 meter slange, gl. hus fra 1870, nyt gulvvarme i hele underetagen udført 2019, ok isolering.
Deltager i Styrminvarmepumpe.
 
LarsMA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2366&pid=17537#post_17537]johnb skrev:[/url]

Hejsa.

Jeg har lige netop fået installeret et Vølund jordvarme anlæg det hedder F1255. Det kom i drift d. 12/12-14. og Vølund har endnu ikke været her og indregulere det. så det kører som VVS montøren efterlod anlægget..

Jeg har læst en del i indlæg herinde på forummet, og det har været rigtigt godt at læse lidt om hvordan i andre får jeres anlæg til at kører bedst, jeg har en hel del at lærer kan jeg se. Smile

Jeg undre mig først og fremmest over fremløbstempereturen, den svinger imellem 39 og 31 grader stort set hele tiden. kan man få den til at ligge lidt mere jævnt. ?

Idag kører anlægget med en drift på ca. 27kw pr. døgn siden jeg har fået det. og jeg bruger varmekurve 10. vores hus er ikke godt isoleret, og det er et gammelt hus fra 1847.

Derudover min ude temperatur viser ca. 3-4 grader for højt. så den kan man ikke helt regne med. kan man justere den manuelt et sted. ? så derfor er varmekurven jeg bruger nok 1-2 trin højere end hvis den havde passet.

Gradminutter. nogen der kan anbefale noget der. ? jeg har læst lidt om det herinde. men det giver slet ikke mening for mig hvad den skal stå på.. den står på -160 nu.

jeg kan evnt. give jer mit log in til Nibe Uplink hvis der er nogen der er en haj til at kigge på de data der.

pt kørt 250 starter
drift 502 T
heraf VV 24 T

Ser frem til at hører fra jer..
god aften. Smile


Hvis du sætter gradminutter meget lavt så vil fremløbstemperaturen ikke komme så langt ned. Til gengæld vil antallet af start/stop stige.
Prøv at sæt den til -50 og se hvad der sker
Nu er din pumpe frekvensreguleret, så den burde køre hele tiden og derfor burde fremløb egentlægge mere stabilt i forhold til en on/off pumpe.

Hvor meget strøm har du brugt i december?
27 kwh per dag lyder ikke helt skidt for et ældre hus.
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
pmp
@ BAT og LarsMA
Det her er altså en F1255 !
En frekvensstyret vp - og ikke en on/off
I har helt misforstået systemet med GM, på sådan en vp - det gælder ikke start og stop her i januar. VP skal gerne være i drift 24/7 på denne årstid.

@ johnb
Fremløbstemperaturen skal ændre sig iht varmebehovet og ikke være konstant.
Læs installatørhåndbogen - den kan man blive rigtig klog af.
Jeg har sendt dig en PM
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
johnb
Hej Alle..

Tak for jeres input.. - super med lidt feedback..

BAT. ja jeg har faktisk en udemærket temperatur i huset., og jeg har lejet med varmekurven. den står pt. på 10+0 og det virker til at det passer til os. (da min ude temperatur viser lidt for høj til forhold til det faktiske, ca 2-3 grader, er min kurve nok også 1-2 stk højere end den burde, men økonomien er jo nok den samme)

Tage: jeg har inviteret dig til at overvåge, og jeg har ændret navnet inden .. det er sku smart man kan det.. - fik uplink til at virke igår. Smile

min kompressor kører det meste af tiden på ca. 20% og holder en pause ca. hvert. 4 time på ca 45min og starter igen. i den time falder temperaturen selvfølgelig, og det kan faktisk mærkes lidt. så GM skal sikkert justeres lidt tænker jeg.. hvad er op og ned. ? det er jo -160 nu.. skal den så på -200 eller -100 ?
Jordvarme, Vølund F1255, 800m slange.
189m2 hus, fra 1842, stråtag og tynde vægge. Smile
alm. 250cm radiatorer i hele huset.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2366&pid=17548#post_17548]johnb skrev:[/url]


min kompressor kører det meste af tiden på ca. 20% og holder en pause ca. hvert. 4 time på ca 45min og starter igen. i den time falder temperaturen selvfølgelig, og det kan faktisk mærkes lidt. så GM skal sikkert justeres lidt tænker jeg.. hvad er op og ned. ? det er jo -160 nu.. skal den så på -200 eller -100 ?


Hej John
Den del er forholdsvis let at forstå, når gradminut står på -160
så betyder det at fremløbstemperaturen har været en grad under det ønskede i 160minutter
eller 4 grader under det ønskede i 40minutter

eller 16 grader under det ønskede i 10 minutter (ikke realistisk)

Hvis du vil have pumpen til at starte hurtigere, så skal gradminut tallet være tættere på nul, f.eks -100, men så starter og stopper pumpen også flere gange (Indtil den finder den konstante gang, som jeg 2 gange har set først kommer efter en måneds tid)

Jeg ville beholde gradminut på -160 og så hæve temperaturen enten ved +1 eller +2 på den kurve du bruger eller ved at bruge en andeb varme kurve.

Jeg har i øvrigt bemærket at når det blæser og er et par plus grader, så kniber det at varmen er høj nok, mens når det er mere vindstille og 2-3 graders frost, så har jeg det rigeligt varmt.

Forklaringen må være den at varme pumpens fremlø alene styres af udetemperatur, uden at tage hensyn til hvor meget det blæser.

Så indtil videre når det blæser meget, så sætter jeg varme pumpen til +2 og regulerer tilbage i stille vejr.

Da jeg fyrede med træpiller, så blev rum temperaturen styret af radiator termostaterne, og mit fremløb var ganske højt hele tiden, derfor lukkede termostaten bare mere op når det blæste.

Med VP så styres inde temperaturen af fremløbs temperaturen fra VP, lav fremløb ved høj udendørs temperatur og omvendt.
Den måde at varmen reguleres på skal vi lige lære at kende.

På længere sigt, så vil man nok styre VP fremløbstemperatur med en kombination af udetemperatur og vindhastighed, således at man automatisk kan holde en ensartet komfort.

og til sidst
Ja Nibe uplink er godt og smart til at få overblik ved hjælp af grafer og de parametre som man sætter på. Læg mærke til at du uden besvær kan zoome ind på det ønskede udsnit af grafen.
Hvis du vi se på starten af min, vælger du 3mdr, og zoomer ind på starten af kurven,
du kan zoome helt ned på timebasis eller tættere

Hvis andre læsere af tråden vil se hvordan det virker,
så er brugernavnet vp@stavsdal.dk med koden VP1234vp
en "dummy" bruger til at se på min varmepumpe.
på siden www.nibeuplink.dk


Hilsen Tage
 
pmp
Rigtigt Tage !

Blæst og solindfald kan styringen desværre ikke direkte tage hensyn til, men man kan komme langt ved at tilslutte den medfølgende indeføler (BT50).
Man kan så indstille hvor meget den beregnede fremløbstemperatur skal ændres (+/-) i forhold til afvigelse mellem aktuel -og ønsket indetemperatur.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg har også Indeføleren installeret og selv om jeg har gulvvarme i beton, så sikre Indeføleren at der altid er 23 grader, også når det blæser.

Hvis der i forårs månederne kommer kraftigt solindfald sænker Indeføleren straks fremløbstemperaturen så der ikke produceres varme, men gulvkonstruktionens træghed bevirker at indetemperaturen alligevel ofte når at stige til over 25 grader.

Desværre kan Indeføleren jo ikke forudsige solindfald, ellers havde der nok været lidt at spare her.....Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
VB
Jeg har indstillet indefølerens faktor på max - nemlig 6.

Det betyder, at hvis indeføleren registrerer en rumtemperatur f.eks. 0,1 grad højere end de 22,5 grader som jeg har indstillet varmepumpen til at levere, så sænkes fremløbstemperaturen automatisk med 6x0,1 = 0,6 grad.

Omvendt stiger fremløbstemperaturen, hvis indeføleren registrerer en lavere rumtemperatur end den ønskede. Disse dages frostkolde kuling sendte en overgang rumtemperaturen ned på 21,5 grader.

Dette er et ekstremt temperaturfald i vort hus. Men det rettede varmepumpen selv op på, helt uden indgriben fra min side. Nemlig ved automatisk at hæve fremløbstemperaturen med 6x1 = 6 grader.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,244,962 Unikke besøg
XHTML CSS