HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indstilling af Danfoss DHP-H 6kW ??
jkl
Hej folkens

Har kørt med et Danfoss DHP-H 6kW Opti i et års tid efterhånden og har fået lidt tid til at kigge nærmere på sagerne. Tingene kører ok og bruger ikke svimlende mængder af strøm. Men jeg synes systemer har ret mange opstarter i løbet af en dag. Og eftersom det selv burde kunne regulere hastigheder på de forskellige pumper, gad jeg godt have det til at køre lidt mere kontinuert.

Jeg har prøvet at lege lidt med varmekurven og rum temperaturen, men jeg synes det er svært at få systemet til at køre med meget lav fremløbstemperatur i længere tid af gangen. Er der nogen der har nogle hints til hvordan man får fin indstillet sagerne? Lidt staldtips?

vh

jkl
Varme : Danfoss DHP-H 6kW, 200m2, gulvvarme
Ventilation : Danfoss Air A2
 
LarsMA
Hvor lang tid kører den om dagen i øjeblikket?
Hvor mange starter har du?
Har du buffer?
Hvilken varmekurve kører du med?
Hvilke integral kører du med (gradminutter)?
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
jkl
Jeg tror den laver en start en gang i timen ca. hvor den kører 10-20 minutter (selvfølgelig lidt mere når der er brug for at få varme VVB op).
Der er ingen buffertank. Pumpen leverer ind til gulvarmeshunt der er sat til ca. 45 grader (for at undgå at det var her den pludseligt slukkede)
Ligenu har jeg skruet kurven ned til
Kurve : 23
Min : 20
Max : 40
Kurve -5 : 0
Kurve 0 : 0
Kurve +5 : 0
Varmestop : 17

Og Rum temp på VP er sat til 22.

De fleste rum termostater er sat til 22.5 grader, men VP stopper gerne selvom de forskellige rum stadig har brug for flow.

Integral er sat til -60 , og jeg tænkte at jeg ville prøve bl.a. at skrue den ned til -100 for at se i hvilket omfang det kunne sænke frekvensen af opstarter. Ville dog lige forhøre mig med et par fifs inden jeg prøvede det. Det kunne være der var noget jeg havde misforstået.
Varme : Danfoss DHP-H 6kW, 200m2, gulvvarme
Ventilation : Danfoss Air A2
 
lars-jacobsen
Gulvvarmeshunt ?
Har du kun gulvarme og ingen radiatorer for så er det har den er gal. Systemet skal have noget vand at arbejde med.
Åben evt. Shunten helt. Sæt rumtermostaterne 1-2 grader højere og lad så varmepumpen styrer. Så skulle du gerne få længere kørsler.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
jkl
Jeps, kun gulvvarme.

Jeg har leget lidt med at åbne mere for nogle af gulvvarmekredsene, det kan godt være jeg skulle udforske det lidt mere. Så VP får lov at styre temperaturen lidt mere.

Hvis nu jeg også skruer Integralet ned på -100 eller endnu lavere, så får jeg vel også længere mellem starterne, ikk? Men så vil ulempen vel være at rum temperaturen måske svinger lidt mere? Er det korrekt?

Jeg ved godt det kan være individuelt, men hvor mange starter er det "normalt" at have? Jeg kunne jo i princippet få installeret en buffer, men jeg troede egentlig at VP fint kunne levere en pænt lav fremløbstemp, samt lave effekter.
Varme : Danfoss DHP-H 6kW, 200m2, gulvvarme
Ventilation : Danfoss Air A2
 
Ladegaard
Effekten som varmepumpen leverer er jo ikke variabel. Den producerer altid det den kan når den kører, hvilket er et produkt af brinetemperatur og ønsket fremløbstemperatur.
Af samme grund er en buffertank jo altid en god "elastik" imellem den effekt varmepumpen pt. producerer og det effektbehov som huset har. Du har alt for korte driftstider, hvilket slider unødigt på kompressoren = kort levetid.
I langt den største del af året er varmepumpens effekt jo væsentligt større end husets effektbehov og her giver buffertanken jo noget mere vand at arbejde med. Mere vandvolumen = længere køretid for kompressoren, men samtidig også en længere stilstandsperiode idet den akkumulerede energi jo er større.
Som tommelfingerregel skel varmepumpen have min. 10l tilgængelig vandvolumen pr kW varmepumpeeffekt og meget gerne mere. Jeg vil sige at en 100l buffer er meget passende, 60l er ihvertfald absolut minimum.
Hvis huset er gulvvarme overalt er den shunt fuldstændig overflødig....under alle omstændigheder væk med den!!!! Shunten er en kæmpe bremse i systemet!!
Indregulering af varmekurven gøres nemmest ved at sætte "Rum" værdien på 20, hvilket er nulpunktet for parallelforskydningen.
Jeg ville starte med følgende indstillinger:
Kurve: 30
Min: 25
Max: 40
Skru dine rumtermostater helt op i indreguleringsperioden og vurdér på den rumtemperatur du får i de rum som skal være varmest (oftest badeværelser og bryggers).
Opnår du ikke den ønskede rumtemperatur i disse rum skrues kurven 1 eller 2 grader op (gøres max 1 gang i døgnet).
Bliver der for varmt i rummene er varmekurven jo for høj og denne justeres ned på samme måde.

Vær opmærksom på at solindfald kan påvirke rumtemperaturen, hvorfor der ikke kan indreguleres i dage med stort solindfald.

Mvh Ladegaard
 
LarsMA
Kurve 23 betyder 23 grader ved 0 grader udenfor.
Det virker meget lavt.Kan I holde varmen?
Prøv at sæt den til 30 grader og integralen til 150
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
LarsMA
Rettelse:
Sæt rumtemperaturen til 20 grader og varmekurven til 33 grader
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
jkl
Test igangsat.
Kurve : 30
Min : 25
Max : 40

Integral : -100

Shunt, næsten helt åben
Termostater, 24.5
Varme : Danfoss DHP-H 6kW, 200m2, gulvvarme
Ventilation : Danfoss Air A2
 
Ladegaard
Men vær opmærksom på at, så længe shunten er der vil den fortsat have stor negativ indflydelse på både hvor lav varmekurve du kan komme ned på og antallet af start/stop.
 
jkl
Jeps, det er klart at hvis VP'en ikke kan komme af med varmen, og shunten pludselig lukker, så stopper systemet hurtigt.
Varme : Danfoss DHP-H 6kW, 200m2, gulvvarme
Ventilation : Danfoss Air A2
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,053 Unikke besøg
XHTML CSS