HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmebærerpumpe: Hastighed
Fighter 1145
Hej

Jeg har lige læst lidt om min varmebærepumpe i installatørhåndbogen til mit Vølund 1145 anlæg (15KW). Der stod følgende:

Flowet skal have en for driftstilfældet passende temperaturdifference
(varmedrift: 5 - 10 °C, varmtvandsgenerering:
8 - 10 °C, poolopvarmning: ca. 15 °C) mellem
fremløbstemperaturen (BT2) og returløbstemperaturen
(BT3).

Varmebærerpumpen var indstillet på følgende hastigheder:
Varme 60%
Varmt vand 70%

For at få diff. på BT2 og BT3 på 9 grader på varmtvandsproduktionen måtte jeg stille hastigheden på 30% i stedet for 70%. Det er jo en markant ændring, så jeg vil meget gerne lige hører kommentarer til ændringen. Lyder min nuværende indstilling fornuftig eller bør jeg gå tilbage til Vølunds grundindstilling på 70% ?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2368&pid=17570#post_17570]Fighter 1145 skrev:[/url]

Hej

Jeg har lige læst lidt om min varmebærepumpe i installatørhåndbogen til mit Vølund 1145 anlæg (15KW). Der stod følgende:

Flowet skal have en for driftstilfældet passende temperaturdifference
(varmedrift: 5 - 10 °C, varmtvandsgenerering:
8 - 10 °C, poolopvarmning: ca. 15 °C) mellem
fremløbstemperaturen (BT2) og returløbstemperaturen
(BT3).

Varmebærerpumpen var indstillet på følgende hastigheder:
Varme 60%
Varmt vand 70%

For at få diff. på BT2 og BT3 på 9 grader på varmtvandsproduktionen måtte jeg stille hastigheden på 30% i stedet for 70%. Det er jo en markant ændring, så jeg vil meget gerne lige hører kommentarer til ændringen. Lyder min nuværende indstilling fornuftig eller bør jeg gå tilbage til Vølunds grundindstilling på 70% ?


Hej
på min 1255 er den indstillet til auto, har du ikke den mulighed?
Hilsen Tage
 
Fighter 1145
Hej

Jeg mener, at "Auto" blot er et udtryk for at pumpen selv finder ud af hvornår den bør køre/stoppe. Mener du også at "Auto" selv tager stilling til hastighederne på fremløbet ?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2368&pid=17584#post_17584]Fighter 1145 skrev:[/url]

Hej

Jeg mener, at "Auto" blot er et udtryk for at pumpen selv finder ud af hvornår den bør køre/stoppe. Mener du også at "Auto" selv tager stilling til hastighederne på fremløbet ?


Hej
Jge kan se på min pumpe, at auto betyder at pumpen vælger at køre med variabel hastighed.
og tilpasser hastigheden, således at der er en passende afkøling mellem frem og retur.

mit forslag - vælg auto

Tage
 
pmp
I har sådan set ret begge to.
Tages vp er ny og du har automatisk variabel hastighed.
Fighter 1145 har en ældre software, og ikke denne mulighed.
Men hvis man indlæser den seneste software til F1145, så vil man også få automatisk hastighed, men mindre vp er så gammel, at den er uden elektronisk hastighedsregulering.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Fighter 1145
Hej
Tak for jeres svar.

PMP mit anlæg er ca. 3 år gammelt. Jeg går ud fra at jeg skal indlæses softwareopdateringer via USB-indgangen. Er det korrekt forstået, og ved du hvor man kan downloade den nødvendige software ?
 
Daffy
Spørg hos Vølund i Videbæk ;-)
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
pmp
Ja, du skal bruge USB-indgangen. Det er beskrevet i installatørhåndbogen, afsnit 7.
Jeg har sendt dig en pm.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Fighter 1145
Hej PMP
Tak for dit svar.

Jeg har læst din besked og svaret dig, men jeg får følgende besked når jeg forsøger at sende til dig: "Var ikke i stand til at aflevere den private besked. Brugerens indbakke er fuld."
 
pmp
Jeg tror "Privat besked" er nede pt.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,026 Unikke besøg
XHTML CSS