HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brine ud: - 3,2
Fighter 1145
Hej
Jeg er godt klar over, at min anlæg er dimensioneret uhensigtsmæssigt 15KW og 2x300 meter slange. Dog er jeg forundret over, at brinetemperaturen er så lav som den er i øjeblikket. Jeg sammenligner jo med øvrige målinger som fremgår på dette Site.

Efter 1,5 timers kørsel (varme):

Brine ind 0,3
Brine ud - 3,2

Jeg begynder at tænke, at der måske er noget helt galt med flowet. Brinepumpen kører på 100% så måske der er andre årsager. Har nogen et bud ?
 
woebbe jordvarme siden 1985
2 x300 meter er nok lige i underkanten til en 15 kWh, men meget afhænger også af jordbundsforholdene.

Dine brine temperatur er dog ikke alarmerende, du har jo stadig + grader på din indgående brine hvilket vil sige at du endnu ikke er har frosset jorden om slangerne.

Din brine vil nok ligge nogenlunde stabilt på det den er nu et godt stykke tid, ja måske resten af vinteren hvis den fortsætter så mild.

Husk at der kan hentes meget store mængder energi fra jorden i den fase hvor man fryser jorden rundt om slangerne og der er du ikke endnu.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
LarsMA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2372&pid=17648#post_17648]Fighter 1145 skrev:[/url]

Hej
Jeg er godt klar over, at min anlæg er dimensioneret uhensigtsmæssigt 15KW og 2x300 meter slange. Dog er jeg forundret over, at brinetemperaturen er så lav som den er i øjeblikket. Jeg sammenligner jo med øvrige målinger som fremgår på dette Site.

Efter 1,5 timers kørsel (varme):

Brine ind 0,3
Brine ud - 3,2

Jeg begynder at tænke, at der måske er noget helt galt med flowet. Brinepumpen kører på 100% så måske der er andre årsager. Har nogen et bud ?


Jeg har brint ind på 0 grader og -4 grader ud og er ikke bekymret. (Temperturen på brinen har været den samme de sidste 3 uger)
Mange brugere på dette site ligger uden tvivl på den sikre side (og lidt til) når det kommer til slangelængde, og derfor er deres brine også varmere end vores hvor dimensioneringen er knapt så gavmild.
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
hamselv
Mit ser bedre ud end ellers, men jeg har også fået fikset en skunk mere. Efter laaaaamg tids drift, sagde den 1,2° ind og -1 ud (ved brugsvand). Falder sikkert lidt når den klikker tilbage på gulvet. Bjarne jeg var forbi den anden dag kan lige holde den på plus på dem begge med en ny 8'er og 500 meter slange i et slag.

En 15 kW (som så er en 14'er) og 600 meter lyder lidt stramt dimensioneret. Men kender ikke jorden, så det er lidt svært at bedømme. Delta T er i og for sig tåleligt, men når jorden bliver varmere kommer man til at ligge lidt unødvendig højt. Har du flowstillere på? Så skal den ringeste streng være HELT åben og den anden skal stilles så den giver det samme. Man må ikke lukke på begge to.
 
pmp
Når Fighter 1145 får opdateret sin software, stiller han bare brinepumpen på auto. Så holder den fint delta både sommer og vinter.
Vi med Nibe får jo "ny" varmepumpe en gang eller to om året.

Alt over 0 ind her slut januar er bare fint. Ingen grund til panik, selvom det klart er bedre med over 5.
Vi er mange på -1,5, og med fin økonomi endda.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
En anden softvare opdaterer ikke min gamle kuldebærer pumpe til at lade sig regulere - desværre. Det havde ellers være ganske fortryllende nemt. Den er bare et par generationer for gammel - den jeg har.
 
hamselv
Men man tænker da. På den samme strøminstallation og med nogenlunde samme her og nu forbrug kan jeg køre to numre større i dag. Så meget er det blevet bedre de seneste år. Så uden at skulle ændre en skid, sætter jeg bare en sand 13 kW'er ind. Og ændrer kun antallet af drifttimer (og forbruget). Meeeeen øger belastningen på mine i forvejen plagede slanger. Har oplevet en vinter, hvor jeg måtte sande at elpatron hjælp var nødvendig. Det er jeg ude over hvis jeg skifter til noget større. Og om det er 11 eller 13 kW er ligegyldigt med de nye VP'er. Hopper jeg på den ide, vil jeg så lægge yderligere 2 x 300 meter i, da jeg har pladsen (og ler er noget bras at hente for meget energi fra). Men sådan bliver man så klog med tiden.

I øvrigt - hvis man har delta T 4 ved 0° brine og 100% på pumpe, hvordan fikser man så det ved at opdatere software? Pumpen kan da ikke bringes til at yde mere, når jorden bliver varm, COP stiger og energiudtrækket bliver højere?
Redigeret af hamselv d. 26-01-2015 01:37
 
pmp
Du får nok ikke økonomi i sådan en udskiftning.
Heller ikke selvom du har en bedre pris på udstyret end os andre.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
pmp
Klart - 100% er max
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Det ved jeg.......Men derfor kan man godt ærgre sig lidt over at en moderne 13 kW'er forbruger som ens egen og yder langt bedre, eller læs: bare har en bedre COP. Men det fortæller mig da, at udvider jeg kvm'erne og skal bruge lidt mere, skifter jeg sgu da pumpen og plager lidt mere af jorden.

Kiggede på mine brinetemp da knægten havde badet (16 år) og skidtet var hoppet på gulvet igen. +1.4 ind og - 1,1 ud (den havde så taget en pause inden drengens bad). Ret fint for januar hos mig, synes jeg.
 
Fighter 1145
Hej
Mange tak for Jeres svar. Jeg har nu opdateret software og kan konstatere, at indstillingen "Auto" sætter brinepumpen på 100% og ved varme sættes varmebærerpumpen til 100%, hvilket giver end diff. på ca. 5 grader ved varmeproduktion. Ved varmtvandsproduktion kører varmebærerpumpen på 70%.

Ved seneste kontrolbesøg står der i rapporten at der er luft i anlægget. Dette er min mistanke, men hvordan teknikeren har konstateret dette er jeg ikke klar over. Fra min berygtede brinebrønd er der svag stigning op i marken, hvilket betyder at højeste punkt på kredsene er hvor de i buen, hvor slangerne føres tilbage mod huset. Jeg har desværre ikke flowmåler på kredsene, men der er i brønden haner, så jeg kan lukke hver kreds.

Jeg har ikke flowmåler på kredsene, men jeg overvejer følgende, men er ikke klar over om det vil virke:

1) Jeg lukker den ene kreds.
2) Åbner for brine- automatudlufteren, som er placeret højt på anlægget i huset.
3) Sikrer mig at brinen kører på 100% uden at kompresseren starter (og suger luft ind).
4) Lader brinepumpen udlufte i nogle timer for efterfølgende at gøre det samme på den anden kreds.

Håbet er at evt. luft for enden af slangerne (på et højeste punkt på kredsene) bliver presset ned til automatudlufteren, hvor det lukkes ud. Jeg ved at Hamselv har oplyst, at der skal en meget kraftig pumpe til, og spørgsmålet er blot om pumpen i mit 15kw. anlæg er stærk nok til at klare opgaven.

Hamselv: Du skriver, at mit anlæg reelt kun er et 14kw. anlæg selv om det sælges som et 15 kw. og at dette også fremgår af displayet. Kan du evt. uddybe lidt ?

Brine efter softwareopdatering: -0,3 og -4,1
 
hamselv
Arhhh nu er din ikke den værste. Den er oplyst til 14,86 kW ydelse, så den er i og for sig nydeligt tæt på. Men sekseren yder 5,2 og burde have heddet en Femmer. Otteren yder 7,07 og skulle klart have været en syver. Tieren yder 8,55 og skulle meget klart have været en Nier som max. Tolveren yder 10,86 og burde have heddet 11. Navnet og nummeret er i og for sig ligegyldigt, indtil man sætter kW bagefter tallet. Så er det pludselig tangerende til vildledende markedsføring. Specielt for "10 kW" eren.

Og nej, brinepumpen har sjældent kræfter til ordentlig udluftning. Skal det være effektivt skal du have et skylleanlæg som vores sat på.
 
Fighter 1145
Hej

Ja, det tyder da på at de almindelige afrundingsprincipper ikke benyttes.

Jeg har faktisk talt med Jeres servicemand om muligheden for at få skyllet hele anlægget igennem med Jeres udstyr, som er udviklet til formålet. Jeg vil dog først finde en løsning på, hvordan jeg får fikset min brinebrønd, så den er til at holde ud at se på. Ved samme lejlighed overvejer jeg at grave yderligere 300 meter slange ned, så jeg får 3x300 meter (har selv rendegraver).

Jeg har været i dialog med Dansk Håndværk, og jeg kan godt rejse en sag mod VVS'eren for groft sjusk. Syn og skøn kan dog ende i hvad som helst, så jeg orker næsten ikke selv om jeg føler mig snydt på det groveste.
Fighter 1145 tilknyttede følgende billede:billede:
jordvarmesamlinger_udfrt_af_niels_srensen_aps_odder.jpg
 
hamselv
Nåehhhh det er dig Claus har været ude hos! Han har faktisk "kun" prøvet at bruge det til gulvvarme indtil videre. Men lad os bare sig....Han var noget overrasket over med hvilken power der kunne skylles. Det er et rigtigt godt anlæg.
 
pmp
@fighter1145
Hvis du i menu 5.1.11 har valgt auto ved varme, og har en forskel mellem fremløb og retur på 5 grader ved varme, så vil jeg gerne vide hvad du har valgt i menu 5.1.14 ?
Har du valgt forindst. - radiatorer, vil delta blive ca 10
Har du valgt forindst. - gulvarme, vil delta blive ca. 7
Har du valgt egen indst. - kommer du normalt ikke under ca.7
Men du er på 5 gr. - det vil jeg gerne vide hvordan du gør.
Jeg har ikke kunne vride min under 6,5 grader
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Fighter 1145
Hej PMP

Jeg har lige tjekket: 5.1.11 "Auto" ved både varme og varmt vand.

5.1.14 har jeg sat til "Forudinstilling": Gulvarme

Jeg har udelukkende gulvarme i stuetagen og på 1. sal. så det giver vel ikke mening for mig at vælge andet.

I installatørhåndbogen er der oplyst, at delta skal være mellem 5-10 ved varme, så 7 burde jo være mere rigtigt. Gade vide om mit anlæg kompenserer i forhold til andre tal, som måske ikke er optimale ?

Det skal lige oplyses, at jeg kan se at min væremebærepumpe kører på 100% ved varme, hvilket jeg finder yderst underligt. Med det gamle software var jeg vist helt nede på 55% for at opnå delta 7.
 
pmp
Det kan jeg ikke finde nogen forklaring på.
Min vp sætter hastigheden på varmebærepumpen ned, så delta er 6,5 gr. ved den indstilling i menu 5.1.11 og 5.1.14.

Når man starter op med ny software sker der en kalibrering af både kulde -og varmebærepumpe. Det tager 5-10 minutter.
Måske er der gået noget galt i den fase. Ellers vil jeg mene, at varmebærepumpen villle gå ned på de 55%, og delta blive ca. 7.

Hvad sker der hvis du vælger fast hastighed på 55% - er delta så som tidligere ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Fighter 1145
Hej PMP
Jeg har nu ændret til manuelt og 55%. så bliver delta 6,6.

Det er vel den indstilling jeg bør anvende frem for auto. Jeg tænker blot på, om der er andre forhold, som spilder ind, så 100% i den konkrete opstilling/dimensionering giver mening.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,333,248 Unikke besøg
XHTML CSS