HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Styringsproblemer på en F1245
Nils Overgaard
Hejsa.
Jeg er den glade ejer af en VØLUND F1245. Har haft varmepumpe som eneste varmekilde i mit daværende nyopførte hus siden 1975, hvor jeg fik opsat en VØLUND Q700 m. 2 moduler. Den valgte vi at skifte d2/11-2011. Jordslangerne forblev fortsat 2 x 145m Ø40 slange 1,5-1,75 m nede i vandholdigt ler/sandlag. Huset er på 212 m2 med 90% radiatorer og ca. 10 % betongulvvarme. Radiatorer er alle 2-eller 3-lags med konvektorer.
I 2012 opsatte jeg 10,2 kWp solceller på 45g sydvendt tag med en DANFOSS inverter TLX 6 kW(8), som leverer 10020 kWh/år. Husets elforbrug og VP´s forbrug kan lige dækkes. ;-)
Resultat af VP’udskiftning fra Q700 til F1245: Varmeregning reduceret med 35 %. Styringen på en Q700 var jo MEGET enkel , men det er den jo (efter min mening) ikke på 1245.
Jeg har en del udfordringer som jeg beder om hjælp til at forstå her i dette forum. De får lidt numre, så vi ved hvad vi taler om.
1) Jeg mangler en grundlæggende forklaring på hvordan beregningsgrundlaget med gradminutter foregår i VP styringen. Det er ikke beskrevet særligt meget. Findes der en bog om emnet? Der står bare lidt i menu 4.9.3 men ikke en egentlig forklaring.
2) Jeg har svært ved at finde ud af hvilke ting, der ”overstyrer” tidligere beslutninger i programmeringen. Jeg syntes at jeg ofte mangler drift af VP til husopvarmning. Så kan jeg i status se, at kompressor er blokeret, men ikke af hvilket programpunkt det er.
3) Jeg har prøvet at aktivere tidsstyringen af varmen i menu 1.3.1 alle dage fra 20:00 – 05:00. Det synes jeg bare ikke rigtigt fungerer. (Jeg går ud fra at man IKKE skal dele den viste stopperiode op i 20:00 – 00:00 den første dag og så 00:01 – 05:00 efterfølgende dag)
4) Jeg har også lidt spørgsmål til software-opdatering samt udtræk LØBENDE af data, som jeg kan fra min solcelleinverter.
Det var lidt af spørgsmålene, så dem prøver vi lige først. Håber der er et par kloge hoveder, der kan hjælpe lidt på vej.
Hilsen Nils, Kalundborg
 
pmp
Jeg vil anbefale du læser installatørhåndbogen. Der vil du finde svar på de fleste spørgsmål.

Gradminut-systemet virker sådan:
Ud fra valgt varmekurve og udetemperatur (m.m.) udregnes "beregnet fremløb" BF.
Hvert minut reguleres "gradminut" GM. Fremløbstemperatur lægges til og BF trækkes fra.

VP starter ved et valgt antal GM, f. eks. ved -100GM
VP stopper ved 0 GM

Så enkelt er princippet.
Du kan læse i installatørhåndbogen om alle de muligheder der er for at tilpasse dette system til netop dit hus.
Er du i tvivl om noget skriver du bare igen.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Nils Overgaard
Hej PMP. Tak for svaret.
Jeg mangler måske lige at opgive et par oplysninger.
Jeg anvender kun en 40 l buffer på varmekredsen, kører kurve 5, +2 i forskydning.
Afventer lige at se hvordan aftenens (fredag) sænkning og morgenens opvågning går før jeg svarer.
Hilsen Nils

ps: Jeg fik fejlagtigt startet en ny tråd i aftes. Den sletter jeg nu.
VØLUND F1245 m. 2 x 145m, 212 m2 hus, 10,3kWp solceller m. DANFOSS TLX+PRO 6k. Totalt selvforsynende med 10021 kWh i 2014.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,327,546 Unikke besøg
XHTML CSS