HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
frekvensstyret VP uden buffertank?
tagestavsdal
Nedenstående argumenterer for at man ved en frekvensstyret VP kan forenkle installationen og undvære en buffertank samt eksterne pumper.

Lidt grund information.
Oktober 14 skiftede jeg fra træpiller til jordvarme, en Vølund F1255-16, med 800m jordslange.
Træpillefyret havde en kedelkreds med egen cirkulations pumpe, den forsynede dels varmtvandsbeholder og dels 2 pumper til hver af mine radiator kredse.
2 kredse med 2 pumper, fordi en tilbygning på et tidspunkt også skulle forsynes med varme.

Jeg fik en VP installation, som stort set bare erstattede mit træpillefyr, dog brugte vi den indbyggede VV beholder i VP. Den gamle kedelkreds blev erstattet med en bufferbeholder på 100L, funktionen er på en måde det samme som med pillefyret. VP cirkulerer gennem buffer og samtidig henter jeg varme med de eksterne pumper.

Da jeg fik tilbud på VP, vidste jeg ikke så meget om emnet, men spurgte dog om jeg nu også skulle bruge de 2 eksterne pumper, om man ikke bare kunne benytte den interne varmebærerpumpe. Svaret var nej, det var ikke muligt. Det affandt jeg mig så med.
Men det er nu bøvlet med 2 eksterne pumper, som suger på samme kreds, de kan let modarbejde hinanden og nedsætte flow.

Min VP er en frekvensstyrret VP, det vil sige at kompressor frekvensen reguleres i forhold til varmebehov, og varmepumpen kører konstant, og regulerer varmeproduktionen ved at regulere frekvensen på kompressor. Hvordan det bliver sidste på foråret med et lille varmebehov, det ved jeg endnu ikke.

Jeg læste meget på heatpump.dk og fik gode råd af især PMP (endnu engang tak).
Så i første omgang lukkede jeg af for cirkulation i buffertank, jeg mener ikke den er nødvendig som en varmebuffer, der skal forhindre de mange start og stop af kompressor.

Siden har jeg fjernet de 2 eksterne pumper og erstattet dem med et gennemgangs rør.
Jeg købte 2stk 1½” propper med et ¾” hul i midten, fik en kollega til at dreje anlægsfladen jævnt, så den trådte pænt på gummipakningen, som i forvejen bruges til cirkulationspumpen.

Den eneste forbedring jeg lige mangler at få lavet, er at erstatte det ene stykke rør med en skyde ventil, således at jeg lidt mere fint kan regulere flow i de 2 kredse. I øjeblikket regulerer jeg med kuglehaner, hvilket ikke er helt let.

Min konklusion er følgende: (og jeg vil gerne have Jer med mere erfaring til at kommentere)

Hvis man har en frekvens reguleret VP, så kan man undvære en buffertank, og kan nøjes med den interne varmebærer pumpe.
Derved bliver installationen enklere og mindre energikrævende, fordi jeg nøjes med en cirkulations pumpe til radiatorvandet, frem for de 3 jeg kørte med.

Min installation er håndværksmæssigt fint udført, men det virker som om, at VVS installatøren ikke har tilstrækkelig forståelse for VP drift og virke måde.

En bekendt har af samme installatør fået en tilsvarende VP som min.
Han skiftede også træpiller med VP. han havde tidligere en VV med elpatron til brug om sommeren.
Her udskiftede man bare pillefyret med en VP inklusive buffertank og beholdt de 2 eksterne cirklulations pumper, og endnu værre, man beholdte den el opvarmede VV og fødte denne med varmt vand fra VP.
Så indimellem tvivler jeg på om vores VVS’er egentlig har sat sig godt nok ind i driften af en VP.

Nå det blev et langt indlæg, men lad mig høre jeres mening omkring mine tanker.

Data fra min VP kan for øvrigt ses på www.Nibeuplink.com
jeg har lavet en dummy mailadresse til dette brug:
vp snabelA stavsdal.dk
med koden VP1234vp

Det tager måske lidt tid at blive fortrolig med mulighederne, men det er fantastisk godt at kunne se tidslige udviklinger over alle de data som VP registrer.

Hilsen Tage

Jeg vedhæfter lige et billede af min cirkulations pumpe erstatning.
tagestavsdal tilknyttede følgende billede:billede:
pumpe_erstatning.jpg
 
RSB
Har også valgt et frekvensstyret anlæg uden buffer. fungere fint.
Anlægget kører konstant fra +5 gr. og ned (JVP bruges kun til opvarmning).
vil tro jeg i værste fald ligger på ca. 20 starter om dagen i overgangsperioderne.
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,331,125 Unikke besøg
XHTML CSS