HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brugt jordvare, kan det betale sig
agreen
Jeg er blevet tilbudt et brugt jordvarme anlæg, men er lidt i tvivl om det kan betale sig frem for at købe et nyt, med garanti og ny teknologi.

Efter hvad jeg ved ind til nu er det det der svare til en Vølund 1220 8KW i Danmark, det er så en Svensk model hvilken skulle være en smugle anderledes (Nogen der kan bekræfte det ?). Anlægget er fra 2003 og fuldt serviceret. Der medfølger en buffertank.

Men ville det være kunne betale sig at gi 12-25 kkr for et brugt, frem for at købe et nyt og sikkert mere effektivt anlæg ?

Håber der er nogen der kan give et godt råd, jeg er meget i tvivl.

/Grønne
 
Admin
Hej Agreen

Første betingelse er jo at et 8 kw jordvarme anlæg er den størelse du skal bruge til dit hus samt din husstands forbrugs mønster.

Nedgravling af slanger og andre installations omkostninger vil jo nok blive de samme som et nyt.

Ved ikke eksakt hvad det er for en model du mener.

men det sker da at folk der har jordvarme hvor det meste af anlæget er iorden, får lavet en opgradering af rammen med kompressor,kondensator,fordamper,cp pumper samt styringer.

Men det økonomiske i det skal du selv regne lidt på
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
PeterKunz
Hvis den svarer til en Vølund og den er svensk, må det være en Nibe, der har solgt deres pumper i Danmark under navnet Vølund. Nogle af nummer-betegnelserne kan vist nok være lidt anderledes.

Find ud af det nøjagtige navn på pumpen, og hvorfor den skal skiftes.

Hvem tager den ned? Hvem transporterer den? (Skal foregå forsigtigt, varmepumper er følsomme overfor transport). Hvis der var monteret transportskruer eller -plader, så spørg om sælger stadig har dem.

Kan du komme til at se og høre den køre?

Her er Nibes hjemmeside med deres produkter: [url]http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/mvp.htm[/url]
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ojacobsen
Hvad er anledninge til at de sælger?, det er noget usædvanligt at skubbe den slags teknologi ud igen....
Modellerne hedder forskelligt i Danmark og Sverige. F.eks. hedder den 1210 i Danmark og 1215 i Sverige. Jeg har ikke hørt at indmaden skulle være forskellig, men i Sverige får man yderligere en tryghedsforsikring der skulle dække ting som den almindelige forsikring ikke dækker. Det er nok derfor at de har andre typebetegnelser.
Virker det fornuftigt (en god idé at lytte/bese den), så er det vel bare at springe til, forudsat at den kan klare behovet.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
kla
Tja.. du sparer ca 25 -30.000,- på en 4 år gammel model. ville du købe en "ny" bil med en motor som havde kørt ca 12.000 timer?personligt ville jeg ikke spare de penge hvis COP er bare 0,2 bedre betyder det ca 600 kWh om året eller ca 1.000,- kr.

teknologien har udviklet sig hurtigt de sidste 5 -10 år

kla
 
agreen

Citer

PeterKunz skrev:
Hvem tager den ned? Hvem transporterer den? (Skal foregå forsigtigt, varmepumper er følsomme overfor transport). Hvis der var monteret transportskruer eller -plader, så spørg om sælger stadig har dem.

Kan du komme til at se og høre den køre?


Sælgers VVS mand nedtager det og står for transport. Men efter hvad du skriver kan det da godt være jeg skal hente det selv og få fat i nogen transport beslag.

Købet bliver formidlet gennem det firma der har serviceret det og de siger der ikke har været noget med det (kender dem personligt). Det kunne være jeg skulle få dem ind og hente den, de må vide hvordan det skal transporteres og de har måske transport beslag fra et andet anlæg.

/Grønne
 
agreen

Citer

ojacobsen skrev:
Hvad er anledninge til at de sælger?, det er noget usædvanligt at skubbe den slags teknologi ud igen....

Virker det fornuftigt (en god idé at lytte/bese den), så er det vel bare at springe til, forudsat at den kan klare behovet.


Grunde til at det udskiftes er at der skal bygges der hvor slangerne ligger og der er ikke andre muligheder for at grave slanger ned.

Om det er fornuftigt, det er jo netop det spørgsmål jeg går og bokser med.

Størrelsen passer fint til mit behov, det skulle måske være en smugle større, men vi har brændeovne og solvarme ved siden af. Så installatøren mener at det passer meget godt. Vores behov er lidt svært at vurdere, da vi har lavet en del ombygninger de sidste år som ikke er færdige endnu, så der er ikke noget tidligere forbrug at ta udgangspunkt i.

/Grønne
 
agreen

Citer

kla skrev:
Tja.. du sparer ca 25 -30.000,- på en 4 år gammel model. ville du købe en "ny" bil med en motor som havde kørt ca 12.000 timer?personligt ville jeg ikke spare de penge hvis COP er bare 0,2 bedre betyder det ca 600 kWh om året eller ca 1.000,- kr.

teknologien har udviklet sig hurtigt de sidste 5 -10 år

kla


Er det ikke mere jeg spare ? Hvad koster et nyt anlæg inkl. buffer tank ? Vi kan godt snakke netto/netto priser hos forhandler, har forbindelser til at købe det gennem VVS firma.

Hvad er der sket af udvikling på jordvarme anlæg siden 2003 ?

/Grønne
 
PeterKunz
Du kan se Nibes priser i det link, jeg lagde længere oppe i debatten.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
Alt efter hvor gammelt dit solvarmeanlæg er, ville jeg vælge jordvarme, der dækker hele husets behov. Mit solvarmeanlæg er 12 år gammelt, og jeg har lavet installationen sådan, at jeg uden videre kan koble solvarmen fra og smide solanlægget ud, når det ikke kan mere.

Og tænk på, at det nemmere at sælge et hus, hvor man ikke TVUNGET til skulle fyre med brændeovn fordi jordvarmeanlægget er for lille.

Desuden er det vigtigt at varmepumpen har den rigtige størrelse for at effektiviteten bliver bedst mulig.

Jeg ville få lavet en beregning af husets energiforbrug for at kunne finde den bedst mulige løsning.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
kla
En ny ubrugt varmepumpe koster i udsalg ca 50.000 kr inkl. moms, slanger, montage, sprit, nedgravning koster det samme uanset det er en ny eller brugt varmepumpe, for de 25.000 kr får du hvis f.eks. køber en IVT 5 års 100% garanti, flere andre giver længere garanti, men desværre kun på kompressor, hvis du er uheldig kan det være meget dyrt at spare 25.000 kr.

I må aldrig dimensionere en varmepumpe ud fra de tillægsvarmekilder man bruger og da slet ikke en brændeovn, hvad hvis i bliver syge og ikke kan fodre brændeovnen med mad, skal i så fryse eller sidde i soveposer??? mærkelig tanke !!!

kla
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,276,846 Unikke besøg
XHTML CSS