HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarmen ødelægger haven
Helle
Vi har i 2010 overtaget et hus med jordvarme. Jordvarmen er etableret i 2007.
Sagen er, at jordvarmeslangerne ødelægger vores have hvert år. Der kommer store revner i jorden hvor vi tror slangerne ligger (vi ved ikke præcis hvor slangerne i jorden er, for der er aldrig blevet sendt tegninger ind til kommunen, ud over dem ved godkendelsen) og jorden løfter sig i høje bakker.

Med "høje bakker" mener vi, at niveauforskellen i bræmmerne mere end 40 cm og "revnerne" er mere end 15 cm brede og 50 cm dybe!

Vi ved at pumpen efter al sandsynlighed er underdimensioneret, da forrige ejer "lovede" montøren at der nok skulle blive isoleret og blive sat nye vinduer i, osv hvilket ikke skete.
Vi har efterfølgende fået isoleret grundigt, og sidste år installerede vi en brændeovn, fordi anlægget alene, ikke kunne holde en indendørstemperatur på mere end 18-19 grader! (selv med flittig hjælp fra el-patronen!)
Vi fik af jordvarmefirmaet at vide, at brændeovnen ville hjælpe på problemet, så vi vovede at reetablere græsplænen og bygge terrasse.
Men igen her i vinter, er der kommet revner i vores nye græsplæne og terrassen er revnet!.... Hvad pokker gør vi herfra!
 
hamselv
Man kunne starte med at kortlægge installationen og så bagefter regne lidt. Hvis det så er muligt/nødvendigt kunne man lægge lidt ekstra slange og så lade jorden komme sig. Og slutteligt fikse plænen. Ved ikke hvor i bor, men vi er flere der kan finde slanger i jorden!
 
hamselv
Hvis problemerne er afstedkommet af at slangen ligger for højt er det noget rigtigt bøvl. Men har ved temmelig mange lejligheder eftervist placering +/- få centimeter. Anvender hokus pokus tricket med to stykker ståltråd. Hvorfor det duer ved jeg ikke. Men nogen kan og andre ikke. Har oplevet en 10 års pigen der skulle prøve og hun kunne også (faren kunne ikke). Det flippede hun noget over. Man kan også nogen gange være heldig at finde at brugbart Ortofoto. Det har vi også sommetider brugt til eftervisning.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hmm... Jeg tænkte på om der ikke er en ejerskifteforsikring der skal dække hvis ting ikke er i orden, ellers vil jeg tro at sælgeren er ansvarlig for at alle installationer er i orden og udført korrekt.

Hvis det var mig selv ville jeg grave ned til jordvarmeslangen feks 5 forskellige steder for at finde ud af hvor dybt den ligger. Det må være relativt enkelt da i jo blot, med en alm. Spade, kan begynde at grave der hvor plænen hæver sig.
Hvis det viser sig at slangen ikke er lagt korrekt må i kunne gøre krav gældende over for sælgeren og feks forlange at vedkommende betaler for at der lægges en ny slange ned i den korrekte dybde.
Jeg mener også at i burde kunne gøre krav gældende over for sælger som følge af at huset ikke kan varmes ordentlig op med det varmeanlæg der var da i overtog huset.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
LarsMA
Pas på når du graver
Jeg mistænker umiddelbart at de slet ikke ligger dybt nok
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
woebbe jordvarme siden 1985
Ja det er rigtigt, grav forsigtigt ud fra beskrivelsen ligger slangerne nok ikke særlig langt nede.

Sørg for at spaden ikke er meget skarp og træd den roligt ned ved hvert spade stik så mærker man tydeligt når man rammer jordslangen.

Det er iøvrigt ret let at se om man er på rette spor idet jorden i renden, hvor jordslangen ligger, vil være blandet og blød, mens jorden uden for renden er ensartet i struktur og udseende og fast.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
woebbe, det er kun hvis den er gravet du kan se hvor den er. Er den pløjet er det langt sværere, for ikke at sige umuligt. Jeg vil nu foreslå man starter med at lokalisere slangen. Vi har da kendskab til nogle stykker der anvendte en noget anderledes regnemaskine, end vi andre, når de dimensionerede slanger.

Spaden ville jeg være ked af man brugte. En gammeldaws skovl og forsigtig stikke først.....Og netop derfor, få den påvist først. Det er vi flere der kan....
 
Daffy
Der er vel store chancer for at slangerne ligger over revnerne. Mon ikke at bulerne skyldes en kraftig frysning omkring slangerne. En forsigtig gravning kan hurtigt afsløre hvor slangerne ligger. Er man rigtig uheldig ligger slangerne lige over en ler-banke, dette kan godt give så dybe revner opad.
Nu kender vi jo ikke anlæggets dimensioner fra trådopretter, men i min verden er der noget kraftigt galt med anlægget.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Helle
Det er så herligt, at vi ikke har nogen tegninger over slangernes placering. der er tegninger fra ansøgningen til kommune, men de stemmer ikke overens med virkeligheden, da der med garanti ikke er gravet dér hvor der er tegnet slanger. Installatøren har ikke sendt tegninger, hverken til forrige ejer eller kommunen, og nu hvor jeg rykker for dem, er de destrueret , da de er mere end 5 år gamle.
Så i tilfælde af, at der skal tjekkes hvor slanger er placeret, og i hvilken dybde, er der så bud på hvad sådan noget kan koste? (bare ca-pris)
Og hvis der er for lidt slange nedgravet, kan man så på en eller anden måde forlænge den eksisterende slange, eller skal hele molevitten graves op igen?
Redigeret af hamselv d. 04-03-2015 19:04
 
hamselv
Det tager vel et par timer on site, hvis du selv hjælper med en ordentlig stak pinde til at slå i jorden. Et gæt hedder godt en time i haven og en lille time med en blok og en mållineal + selvfølgelig kørsel. Så ved vi med ret stor sikkerhed hvor slangen er. Dybden kan i selv finde med en skovl.

Meget bekymrende at kommunen ikke gemmer. Det forstår jeg ikke. Jeg har rekvireret 30 år gamle tegninger og datablade fra f. eks Horsens Kommune. Men har også oplevet at tegning var "forsvundet" fra det gamle Juelsminde Kommune. En adresse og en søgning på tilgængelige Ortofoto har hjulpet mig to steder i Juelsminde og et sted i Skanderborg, så det er også en mulighed. Bor vi for langt væk, er det tænkelig at det lokale vandværk, kender en med varme hænder, der kan finde vandledninger. Har rettet dit indlæg, da vi ikke hænger navngivne firmaer ud her.
 
hamselv
Hvis i har pladsen, kender jeg i hvertilfælde to pløjere der kan håndtere at nedgrave til eksisterende slange og svejse et eller andet antal ekstra meter på. Har faktisk selv overvejet dette hos mig selv, idet jeg har pladsen, og de 600 meter jeg troede var rigeligt i Søvind Ler viste sig at være lidt til den ringe side. En mindskelse af belastningen har hjulpet (efterisolering), men når de sidste kvm kommer på er mine småproblemer måske tilbage igen. Mine problemer er begrænset til tendens til skælfrysning på slangen. Ikke opbuling. Dette kan være afstedkommet af for højt placeret slange. Har installatøren også forestået nedgravningen, eller har tidligere ejer selv gravet?? Det har jo også været kotyme her og der.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,332,797 Unikke besøg
XHTML CSS