HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmebærepumpehastighed
Jenses
Jeg er igang med at optimere driften af mit Vølund F1145 jorvarmeanlæg.
Huset er nyt og velisoleret, men anlæget har haft mange starter - nu er jeg kommet ned på ca 6 om dagen, bl.a. ved at sætte gradminutter til -350.

Jeg har pillet de fleste telestater af - til jer der bare skruer højt op: husk 1w bliver til 8,7kWh om året. Mine telesteter står til at bruge 2w - og der er 11 af dem.

Nu noget jeg undrer mig over - Varmebærepumpehastigheden: min står på Auto, maxhastighed 100% og (5.1.11) hastighed i venteposition 60% (oprindeligt 70%).
Jeg mener at have læst, at når der produceres varme skal varmebærehastigheden være så høj som mulig - men når der produceres varme starter den med 40% og slutter omkring 20%.Er det fornuftigt?

Hvad sker der hvis man sætter hastigheden i venteposition endnu længere ned?
Nu kører jeg med relativ lav fremløbstemperatur og der er gulvvarme alle steder - så jeg tror ikke der vil opstå ujævn temperatur på gulvet

Jeg har vedhæftet mine indstillinger og en logfil.
Nilan, type Comfort 300
Vølund Fighter 1145 Jordvarmeanlæg, 60l buffer, 250m brine, varmtvandsbeholder på 280 liter.
158 m² (1½-plan) + kælder 46 m²
Årgang: 2011
Sidste års el-forbrug: 2300kWh
 
pmp
Du kan roligt gå ned på 1% i venteposition.

Afgørende for optimal antal starter/drift tider, er primært stigning i returtemperaturen og fald i brinetemperatur fra start til stop.

Du fik ikke vedhæftet indstillinger eller logfil,
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Jenses
Nu har jeg vedhæftet Varmepumpe.zip
Jeg overså at filformaterne fra log og indstillinger ikke er tilladt at uploade.
Så hvis du har andre gode råd er du mere end velkommen :-)

Og så skal jeg ned i kælderen til anlægget og sætte hastigheden ned - det giver da også nogle kWh om året....
Jenses tilknyttede følgende billede:fil:
varmepumpe.zip [26.48kB / 888 Downloads]

Nilan, type Comfort 300
Vølund Fighter 1145 Jordvarmeanlæg, 60l buffer, 250m brine, varmtvandsbeholder på 280 liter.
158 m² (1½-plan) + kælder 46 m²
Årgang: 2011
Sidste års el-forbrug: 2300kWh
 
pmp
Jeg ville vælge lidt kortere driftstid, og dermed et par starter mere pr. døgn.
Stigning i retur er op til ca. 4 gr, og fald i brine ind er op til ca. 5 gr. Det er for meget og koster på cop.
Din slange er bare for kort til så lange driftstider.

Måske kan du hente en smule på returstigningen med bedre flow, men jeg kender ikke din installation og ved ikke hvordan din buffer er tilsluttet.

Når vp afslutter en driftsperiode med varmtvandskørsel tæller den fortsat gm, og kommer derfor hurtigt op på 100 gm. På en 1245 er opdatering af gm stoppet ved varmevandskørsel, så måske er der noget der ikke er forbundet korrekt.

Du bør ved lejlighed skifte software til version 6629R3
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Jenses
Så har jeg lavet nogle billeder omkring bufferen. Jeg kan ikke se de helt ligner de eksempler der står i installationshåndbogen.
Billed 1901: viser bufferen. Venstre røde er expansionsbeholder til gulvvarmen. Højre er expansionsbeholder til brine. Det midterste rør kommer fra bufferens bund og ender i en DUCO DN20 ventil der er stillet på 2
Billed 1903: nærbilled af Duco ventilen
Billed 1904 billed at buffer top. Bufferens top er kun forbundet til varmepumpens XL1 (varmebærer frem). Røret med 'varme RETUR' er forbundet til expansionsbeholder og varmepumpens XL2 (varmebærer retur).
Billed 1900 Viser den ene af to gulvvarmefordelinger (der er en til på 1.sal). Blå med telestater er forbundet med venstre rør på billed 1901 mærket 'varme retur'
Den røde side er forbundet med bufferens bund.
Billed 1905 viser rørene over til varmepumpen (den lille) og varmtvandsbeholderen helt til højre (VPBS300 - nej jeg har ikke solvarme endnu).

Som jeg ser det: varmepumpen sender varmt vand til toppen af bufferen. Fra bunden sendes vand ud til gulvvarmen (rød) - men kan også komme retur til varmepumpen via Duco ventilen - jeg formoder det er en ventil der skal sende vand retur hvis ALLE gulvkredse er lukkede????. Er 2 så en fornuftig indstilling.

El lille spørgsmål - er det ligegyldigt hvilken side telestaterne sidder? - f.eks hvis de sidder omvendt på 1. salen?
Jenses tilknyttede følgende billede:billeder:
dsc_1905.jpg dsc_1904.jpg dsc_1903.jpg dsc_1901.jpg dsc_1900.jpg

Nilan, type Comfort 300
Vølund Fighter 1145 Jordvarmeanlæg, 60l buffer, 250m brine, varmtvandsbeholder på 280 liter.
158 m² (1½-plan) + kælder 46 m²
Årgang: 2011
Sidste års el-forbrug: 2300kWh
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,327,839 Unikke besøg
XHTML CSS