HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft/vand el. jordvarme, nyt hus
stenkrog
Hej Alle
Jeg går stadig i overvejelserne om det skal være en luft/vand el. jordvarme vi skal anvende som energikilde i vort nye hus.

Huset bliver lavenergi (BR15), og vi forventer et årsforbrug på maksimalt 9000 kwh varme (dvs. vi har lagt lidt til energirammen). Jeg har kigget på enten Danfoss DHP-H eller DHP-AQ. Prisen for jordvarmen bliver ca. 10% højere pga. nedgravning af slanger mv.

Jeg har snakket med flere VE-installatører, men vil rigtig gerne høre jeres meninger/erfaringer også??

Jeg har måske lidt sådan, at der ved jordvarme, er mange parametre som kan gå galt. utætheder på selve slangerne eller fordeleren. osv.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2409&pid=17944#post_17944]stenkrog skrev:[/url]

Hej Alle
Jeg går stadig i overvejelserne om det skal være en luft/vand el. jordvarme vi skal anvende som energikilde i vort nye hus.

Huset bliver lavenergi (BR15), og vi forventer et årsforbrug på maksimalt 9000 kwh varme (dvs. vi har lagt lidt til energirammen). Jeg har kigget på enten Danfoss DHP-H eller DHP-AQ. Prisen for jordvarmen bliver ca. 10% højere pga. nedgravning af slanger mv.

Jeg har snakket med flere VE-installatører, men vil rigtig gerne høre jeres meninger/erfaringer også??

Jeg har måske lidt sådan, at der ved jordvarme, er mange parametre som kan gå galt. utætheder på selve slangerne eller fordeleren. osv.


Tja ekspert er jeg ikke,
har selv valgt jordvarme fremfor LV
Mine overvejelser var bla følgende.
Jeg forventer den nedgravede slange holder 30-50år,
jeg forventede at ude delen måske har en leve tid på 10år

Ved jordvarme har jeg kun svag støj fra indedelen, ingen støj fra en ude del.
Jeg har ingen problemer (ved heller ikke om det reelt findes) med tilisning af udedel.

Så hvis du har jorden, så ville jeg vælge jordvarme.

Men det er da relevant/interessant at høre andres meninger.
Men umiddelbart så jordvarme, hvis det er realistisk med nedgravning og kun LV varmepumpe, hvis jorden ikke er der, eller at det vil ødelægge for meget.

Tage
 
Kiesbo
Hvor stor en grund har du?
Vølund F1245 - 8 kW
 
hamselv
Hmmmm det er skægt, jeg ser en masse ting der kan gå galt ved valg af luft/vand. Pt er støj et uhyrligt stort problem for hovedparten af aktører. Dernæst sloges nogle med vand i udedelene, der så kan medføre frostsprængninger og lignende kedeligheder. Levetiden må forventes kortere og over år koster Luft/vand også mere at vedligeholde. Dertil kommer så 20 - 25% højere driftomkostning.

Har utroligt svært ved at se hvorfor det skal være så vanskelligt at lave jordvarme. Læg sparebrillerne til side og gør tingene ordentligt og anlægget er nærmest fortryllende simpelt med ingenting, som moder natur kan ødelægge, vha vind sol og vejrlig.

Men problemerne tårner sig op når husbyggefirmaer køber billigt ind, og det ligegyldigt hvilken løsningsmetodik der anvendes.

I den forbindelse er det jo morsomt når man kan få lov til at sælge anlæg til husbyggefirmaernes egne huse. Altså når man bygger til sig selv.
 
Ladegaard
Hej stenkrog

Under forudsætning af begge varmepumper er dimensioneret korrekt, vil der ikke være den store forskel på forbruget ved at vælge luft/vand frem for jordvarme.

Fordelen ved luft vand er helt åbentlyst at man ikke skal grave, hvilket som oftest er et issue ved eksisterende haver. Ved nybyggeri giver det normalt ikke anledning til udfordringer. Derudover er "støjen" flyttet ud idet kompressoren sidder udenfor, og derfor skal man naturligvis have afstand til skel der gør man kan overholde kommunens krav.
Frostspringninger er i min optik kun et problem ved fejlbestykkede installationer uden el-patron eller ved decideret strømafbrydelser. Hvor tit er det lige vi har strømafbrydelser i DK i længere tid, hvor det samtidigt er frostvejr? Jeg mener ikke dette er et problem.

Hvis det er muligt at etablere jordvarme ville jeg vælge dette, ene og alene af den årsag at der ikke er nogen udedel der er udsat for vejr og vind, og afstandskrav til skel at tage højde for.
Utætheder på brinekredsen bør ikke være en bekymring hvis din installatør afleverer en trykprøvet installation som det er et krav han gør, og du ikke graver slangerne over efterfølgendeSmile

Det gør imidlertid ikke luft/vand til nogen dårlig løsning, men bare 2. bedst når jordvarme også er en mulighed.

Mvh. Ladegaard
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,145,370 Unikke besøg
XHTML CSS