HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vibe/Vølund FLM 40 kan kun køre fuld speed med ny ventilator.
multi
Jeg fik i 2009 installeret en Nibe/Vølund Fighter 1240 og en FLM 40. Anlægget har kørt omtrent upåklageligt i sine første ca. fire år men har på det seneste givet lidt problemer:
For godt et år siden stopper varmepumpen pludselig. Jeg tilkalder montøren som efter længere tids søgen finder frem til at det er printet der er tæret. Der bliver monteret et nyt og så kører anlægget igen. Pris for denne reparation ca. 7.500,- kr.
For et par måneder siden var den så gal igen. Denne gang var det FLMén der gik ned. Jeg kendte indtil da ikke ret meget til min FLMér da jeg ved første service (udført af Vølund) blot fik at vide at jeg skulle rense luft-filteret en gang om måneden. Jeg fandt en brugsvejledning på Vølunds hjemmeside og erfarede her at der, foruden luftfilteret også skal renses et afløb til kondensvand. Jeg skilte herefter min FLM ad og så til min skræk at der stod ca. 4 cm. vand i det " inderste luftkammer". Afløbet var stoppet og vandet kunne derfor kun komme ud ved at rende tilbage gennem ventilatoren og ud oven på VPén. Og, rigtigt gættet, ned ad indersiden på frontpladen og ind i printet!
Jeg tilkaldte montøren som bad Vølund om at komme og se på anlægget/reklamationen. Min installatør mente at Vølund burde udskifte FLMén uden beregning. Vølund valgte at sende en forholdsvis nyansat sælger som, efter eget udsagn, ikke kendte ret meget til FLMén. Han mente at det var nok at skifte ventilatoren og kunne sende en ny til en nedsat pris. Efter nogle uger modtog min montør så den nye ventilator. Prisen var 4200,- + moms (uden fortjeneste til montøren). Jeg hentede ventilatoren og glædede mig til at slippe af med de duggede ruder men blev igen skuffet. Der var ændret på tingene så ventilatoren skulle monteres sammen med et print. Ledninger skulle flyttes og der skulle indstilles nogle modstande for at få ventilatoren til at køre med korrekt hastighed i de tre trin. Lidt mere end jeg magter så jeg tilkaldte en elinstallatør som i dag har tilsluttet printet som beskrevet i den medfølgende montageanvisning. Da vi så skal starte anlægget op viser det sig at FLM'en kører med fuld styrke på alle tre trin. Alt er målt igennem og kontrolleret, montagevejledningen er terpet 3-4 gange osv. men lige lidt hjælper det. Elinstallatøren havde en mistanke om at noget var galt i ledningsdiagrammet i montageanvisningen. Han prøvede derfor at opstarte anlægget uden frontkontakten monteret hvilket ikke ændrede på ventilatorens adfærd. Den kørte stadig bare med fuld speed...

Lidt bonusinfo: Da anlægget var omtrent et par år gammelt satte Vølund prisen op på det årlige service. Prisen steg fra ca. 1850,- til små 2500,-. For 45 min arbejde. Selvfølgelig skal der også beregnes lidt kørsel men det er mit indtryk at deres kunder ligger rimelig tæt og de bestemmer selv hvornår de kommer. Min montør kunne udføre et tilsvarende service for omtrent halv pris hvilket jeg sagde ja tak til. Men han kender ikke anlægget lige så godt som Vølunds service-folk så han rensede ikke kondensafløbet…
 
woebbe jordvarme siden 1985
Øv øv rigtig trist historie -Sad

Kondensslanger skal checkes og rengøres med jævne mellemrum, det samme gælder filtre på indsugning og udsugning. Da det IKKE altid er tilstrækkeligt kun at få disse 2 ting checket/ rengjort ved et tilfældigt årligt service mener jeg at det er en fejl at du ikke er blevet grundigt informeret om det ved aflevering af jordvarmeanlægget i 2009, især da manglende rensning af kondensslangen jo tilsyneladende kan ha meget alvorlige og dyre konsekvenser. Jeg checketr altid filtre og kondensslangen ved " fyringsæconnens opstart på mit ventilationsanlæg.

Det er iøvrigt ikke særlig genialt konstrueret når et stoppet kondensafløb kan få sådanne konsekvenser.

Til gengæld er det ikke sikkert at dine problemer var opstået hvis du havde fortsat med at benytte vølunds Montørerer, da de jo kender hele anlægget og derfor også ville ha sikret dig at kondensafløbet blev renset ved hvert årligt service. Du kunne nok også ha presset Vølund til at yde en god kulance hvis det var deres folk der var blevet benyttet til det årlige service.

Det er lidt som når man vælger at køre bilen til service hos en uautoriserede mekaniker, man sparer ofte nogle kroner her og nu, men nogle gange koster det meget dyrt på den lange bane fordi fordi den uautoriserede overså noget eller ikke fik serviceret alt det der skulle, fordi han ikke havde den samme viden og uddannelse i lige netop den specifikke bil.

Umiddelbart vil jeg mene at Din "uautoriserede" montør bærer en stor del eller hele ansvaret for det hele hvis han blot har lovet at servicere dit jordvarmeanlæg.

Vi kan hurtigt blive enige om at vølunds pris for service er høj, til gengæld plejer det også at være iorden og hvis noget går galt alligevel har jeg erfaring for at deres villighed til kulance er noget større.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,332,006 Unikke besøg
XHTML CSS