HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme til nybyggeri
rkristensen
Hej

Emnet er ikke nyt, men håber på lidt hjælp alligevel.

Vi er i gang med planlægningen af et nybyggeri BR2015:
155 m2
Gulvvarme over alt
4 personer

Huset skal forsynes med jordvarme og byggefirmaet har givet tilbud på standard modellen Vølund 1245 6kw m. 300 meter slange. Såvidt jeg kan se i tilbuddet er det uden buffertank.

Hvad skal jeg gå videre med i sagen?

1. beholde anlægget som det er.
2. bede om en buffertank - i så fald hvor stor?
3. gå op i 8kw med buffer.
4. vælge 1255 og undvære buffer.

Sidste spørgsmål; jordbundsprøven siger fed ler, men grundvand ca. 0,7 m UT. Hvad betyder det for slangelængden?
Redigeret af Admin d. 04-04-2015 22:12
 
lars-jacobsen
Nej emnet er ikke nyt. Du har læst nogle af de andre indlæg herinde ? Specielt dem om byggefirma og slangelængder ? Fed lerjord =længere slange, høj vandstand = kortere slange. Men vandstanden kan snyde, alt efter hvornår på året prøven er taget.
Her ikke regnet efter men umiddelbart burde 6kw være stort nok, så ingen grund til at gå op i størrelse med mindre i har spa og 2 teenagere.
Selvom der måske er tale om ren gulvvarme i beton og deraf følgende buffer (varmekapacitet), så vil varmepumpen have godt af mere vand at arbejde med i form af en rigtig buffertank, minimum 100L og gerne det dobbelte. Den skader ikke.
Redigeret af Admin d. 04-04-2015 22:13
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
rkristensen
Tak for svaret!

Findes der en online beregner der kan give et bud på slagelængden udfra jordtypen og anlægsstørrelsen.

Mht brugerne så har vi ingen planer om spa mv og børne er små lige nu, men om 10 år er de teenagere, eller ved at være tæt på. Kan det ændre på kW?

Skal jeg helt glemme VP med frekvensomformer, jeg tænker om der er driftbesparelser på den type. Eller er den blot dyrere når den skiftes/repareres?

Hvordan er erfaringerne med at lave længere serviceaftaler på et nyt vølund anlæg købt gennem byggefirma
Redigeret af Admin d. 04-04-2015 22:14
 
lars-jacobsen
Kender kun 1 online beregner og den er ikke særlig "videnskabelig", men derfor kan de 200m til en 5kw´r som den kommer frem med jo godt være korrekt:
http://www.jordvarme.dk/erhverv/varmeberegning/beregn-selv.html

Vølunds beregnerværktøj siger også ca. 201m og med fed jord ca. 242m med en 6 kw´r og varmtvandsbehov på 3.000kwh

Så umiddelbart virker 300m som OK og på den sikre side.

Til et nyt BR2015 hus er der nok ikke nogen særlig gevinst med en frekvensstyret pumpe. Det er variationen i behovet for lille til. Enten så skal der laves varme (eller Vand) og så er det med fuld knald eller også så "tærrer" man på husets gode akkumulerede varmekapasitet. Så ingen grund til frekvensstyret i mine øjne. Det var noget andet i et ældre hus med blandet gulvvarme og radiatorer, hvor behovet måske svinger mere.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
En 6 kWh lyder som helt ok til det hus du er ved at bygge, hvis det var mig selv ville jeg dog alligevel vælge en 8 kWh frem for en 6 kwh. 8 kwh eren er lyn hurtig til at lave varmt brugsvand hvilket bla betyder noget når man er flere der skal i bad lige efter hinanden, det betyder også at man kan tillade sig at køre med den lavest mulige brugsvandstemperatur i varmebeholderen da man ved at man meget hurtigt kan få brugsvandstemperaturen op igen efter et " stort brugsvandsforbrug " som feks 2 teenagere der lige skal stå og varme sig i badet lige efter hinanden. Selv om børnene er små nu så lærer de hurtigt hvor dejligt det er at stå og varme sig under bruseren.

Vær opmærksom på ar der er større krav til slangelængde på en 8 kWh i forhold til en 6 kwh.

Vedr frekvensstyret varmepumpevil jeg sige ligesom Lars - Jacobsen. Jeg tror ikke du vil få særlig meget glæde af en frekvensstyret varmepumpe fordi det hus du bygger vil ha et meget lille varmebehov med relativt lave fremløbstemperaturer. Jeg tror en frekvensstyret varmepumpe i dit hus vil komme til at virke som en alm on/ OFF varmepumpe det meste af tiden og det sammenholdt med det faktum at der på frekvensstyret varmepumper kan komme meget meget dyre reparationer vil det gøre at det nok ikke er værd at overveje.

vedr bufferbeholdet så mrner jeg at du bør ha minimum en 100 liter bufferbeholdet på, så sikre du at varmepumpen altid har nok vand at arbejde med og at den dermed kan komme af med varmen, det kan feks ha betydning hvis telestaterne på mange gulvkredse lukker ned mens få små kredse gerne vil ha varme.

Iøvrigt vil jeg ønske dig held og lykke med projektet, det er altid spændende at bygge nyt hus........
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
155m² nyt har ikke meget varmetab, og hvis ellers ventilationsanlægget er lavet ordentligt og ikke mindst indreguleret korrekt burde en 6'er være fint. At jeg tager ventilationsanlægget med i betragtningen, er at ventilationstabet formentligt er den største post og hvis denne del ikke er lavet som den skal, har man derfra et vægtigt varmetab. Med en 6'er og indstøbt gulvvarme kan anvendes et ret lavt fremløb, der sammen med lerjorden vil øge kravet til slangelængde, Til sådan en opgave ville vi formentlig anvende 350 meter slange +/-. Vi ville undlade shunten på gulvet og lade manifolden direkte vha en Pico-pumpe, og så anvende en god egnet buffer der har indbyggede diffusorer eller indløbsbøjninger. 100 - 120 liter lader sig normalt ret nemt indbygge over gulvvarmen. Kraftig trægning af elpatronen vil være nødvendig. Indføringsrør ville være Plastline ø90 med overgange til 1". Alle kølerør ville få armaflex isolering og man ville bruge isolerede rørholdere. Rest isoleres med alm caiflex. Gulvkreds ville blive skyllet og behandlet vand påfyldt. Brinekreds ville blive skyllet og brinen filtreret. Trinløs varmepumpe kan jeg ikke se nogen fornuftig grund til at anvende. Vedligeholdelses omkostningerne er vildt store, og der kan ikke rigtigt gives nogen fordel.
 
rkristensen
Jeg takker mange gange for jeres input. Godt at komme lidt nærmere en løsning!

Jeg vil kraftigt overveje en 8kW udfra at vi på et tidspunkt vil være 4, der går i bad lige efter hinanden. Plus at de to voksene allerede godt kan lide at "varme sig", som der blev bemærket :-)
 
hamselv
Njaaaa selv en sekser skal man være hård ved for at tømme. Men teenage-bade på 30-45 minutter kan ordne dem. Kan man klare sige med et standard gasfyr, har varmepumpen ikke just mindre kapacitet - tvært om. Læs


Lagt på d. 13-04-2011 12:23

Brugers avatar

Ved meget



Antal indlæg: 2622
Tilmeldt: 09/02/2009 14:50



Nu ligger min ekspertise mere på jordvarmen. Der siger min erfaring med at kun ved regulære drabsforsøg, kan man tømme en varmepumpe. Eksempler:

En 7 kW'er lykkedes det husets unge datter på 15 år at tømme.

En 9 kW'er klarede næsten 8 personers brusebad i rap fra det lokale chaufførlaug. Den sidste kunne melde det ikke var helt så varmt - vandet altså.

En 9 kW'er på søvarme ordne et stort spa + 4-5 personers efterfølgende brus. Så stoppede festen.

11'ere har vi ikke hørt om at nogen har tømt. Og selvfølgelig ikke større.

På en 14 kW luft/vand udførte vi inden aflevering styrttaptest. 6 vandhaner på fuld drøn i 30 minutter, uden mærkbar temperatur fald. Det var så med en 302 slingtank.

Så normalt vil jeg sige. 6-7 kW kan sagtens tømmes, hvis man har badekar (eller teenagere). 9 kW skal man virkelig lægge sig i selen for at ordne. Jeg har ikke kendskab til nogen for hvem det er lykkedes at kvæle større varmepumper. I Vores VP'er anvender vi 185 liter tanke med min. 40 liter radiatorvand i svøbet. Med slukket varmepumpe loves 250 liter vand inden temperaturen går under 40°. Dertil skal så lægges hvad den når at varme op medens der tappes.
 
rkristensen
Er der nogen som har er forsigtigt bud på hvad omkostningerne på 50 m ekstra slange vil være?
 
hamselv
ca 2500,- til 3000,-
 
Taichou
Du bygger med HC, ikke Cool

Selvom der står 6kW og 300m slanger i kontrakten, kan Vølund komme med en beregning, som siger <300m. Har selv oplevet det og forklaringen var dårlig. Derfor har jeg fratrukket jordvarme ud af entreprisekontrakten.

Vi får nu en 8kW pumpe med 340m slanger for næsten samme pris. Det eneste ulempe er, at jeg skal afklare med HC, hvornår slangerne kan lægges ned.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,249,158 Unikke besøg
XHTML CSS