HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
skal anlægge ny have, i nybyggeri med jordvarme
nymedjordvarme
Håber på lidt gode råd...
Er ved at bygger nyt hus med jordvarme, så hvad skalmed huske/ikke gøre nu når vi anlægger ny have, er der træ osv vi ikke skal plante, hvad sker der hvis en flisegang krydser en jordslange, osv
kom bare med erfaringer og gode råd Smile
 
Kiesbo
Jeg var gennem de samme overvejelser som dig sidste år. Både før der blev bygget og efter da jeg rendte ind i nogle udfordringer med med noget byggesjusk. Det eneste jeg kunne konkluderer efter at have søgt viden om emnet vidt og bredt var, at der ikke er konsensus blandt fagfolk! De fleste er overvejende enige om, at belægning og byggeri oven på slangerne ikke er det bedste. Man hvor skidt det er, er der stor uenighed om. Det samme med planter og træer. Nogle mener, at det eneste der dur en stor sydvendt græsplane uden skygge, andre mener godt der må være begrænset antal planter, mens enkelte er overbevist om, at man kan plante lige så tosset man vil. Mener at der her i forum var en som fortalte om et stort anlæg, hvor der var plantet skov oven på, uden det påvirkede anlægget synderligt. Personligt har jeg nu valgt ikke at lade mig begrænse så meget i mit valg af haveanlæg. Jeg har fået plantet træer, buske, hække og anlagt store bede. Og en mindre del af slangerne ligger under indkørslen (dog mod min vilje). Prøv at snuse lidt rundt i her i forum (evt. via en Google søgning). Emnet har været en del oppe at vende.
Vølund F1245 - 8 kW
 
lars-jacobsen
Det er under 14 dage siden Poul Hening stillede samme spørgsmål på sin blog på ingeniøren:
http://ing.dk/blog/planter-over-jordvarmeanlaeg-175354
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
På Skydebanegård har man en særdeles udførlig dokumentation mht placeringen af slanger. Du kan ikke efter de +30år de 13 km slanger har kørt se spor, hverken i parken, i skoven, på ridebanen. Anlægget var jeg med til at skylle og trykprøve for 3-4 år siden og der var ingen utætheder dengang overhovedet - men det var 28 år gammelt dengang. Og vi snakker 3 hovedledninger, en frygtelig masse delledning og slutteligt 66 slænger. Ikke én samling eller slange havde svigtet. Til gengæld var anlægget fuldt af sand, luft og zinkafkog og en tredjedel havde aldrig være rigtig været aktiv pga masser af luft. Der blev efterfyld hen ved et tons glykol, for at få frostsikringen på plads. Dette havde så manglet fra starten og man havde bare efterfyld med almindelig vand i årevis, hvilket bragte frostsikringen noget i fare. Den var så smuttet lidt med materialevalget, da der var sneget en del galvaniseret ind i brinekredsen, hvilket er særdeles uheldigt sammen med glykol.

Har set mange haver, og har kun ved lidt for korte slanger og nedgravede anlæg set sætninger. På de pløjede aldrig. Retablerer vi, vil vi normalt bare fræse efter pløjningen. Køre en gammeldags stenrive igennem, tromle så og gøde. Træer og buske planter man bare lystigt. Duede det ikke, havde Skydebaregård ikke deres Jungle på den ene side af bygningskomplexet. Var trærødderne et problem, havde de opdaget det.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,332,229 Unikke besøg
XHTML CSS