HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
For stor pumpe?
Fuglmail
Hej.
Har drømt om vp i mange år og nu er vi ved at være der.
Vi har for nogle år siden fået tilbud hjem. (tiden går)
Vølund 12 kw. med 100l buffer, 600m slange
Itw 14kw 600m slange.
Vaillant 14 kw med 300l bufer, 750m slange
Husdata: 128m2 stuehus fra 1890, renoveret gennem de sidste 20 år.
Mellem 100-250 sundolit i gulv, Indervægge isoleret mellem 50-100mm indefra. 250 i etageadskillelse.
88m2 1.sal med skråvægge. 250mm i nyere tagkonstuktion.
Det gamle hønsehus er fjernet og nyt 58m2 bryggers opføres( her skal vp stå)
300mm sundulit i gulv, 190mm i fuldmuret vægge, 300mm på loft.
Vi opfører også 92m2 garage samme krav som bryggers. Kan bruges som gildesal ca. 1 gang om året. Alt er med gulvarme med blandesløjfer (også 1.sal)
Min VVS makker(har opsat ca 300 vp anlæg) foreslå vølund 1255 4-16kw (frekvensstyrret) da han mener den kan tage det variable behov, som f.eks gildesal laver.(med 100l buffer)
Selv om jeg er en gadget fyr, så vil jeg helst have anlægget så simpelt som muligt.(ikke frekvensstyrret). Han holder fast, men alternativt en vølund 12kw med 300l buffer.
Er lidt af en bonderøv, så har bla prøvet eget raps presse anlæg. Raps olie brænderen, virkede ikke for godt. At brænde raps piller i en pellex virkede heller ej for godt. og fast brændsel i den gamle halm kedel var svær i vinter tiden, når man har lange arbejdsdage.(læs: konen går fra mig hvis ikke det næste varme anlæg virker :-) og synes det er lidt pjat at have så mange m2 når man bor selv)( Vi er 4 i husstanden, 2 voksne og 2 børn, ingen badekar el lign.)
Pellex som stod i uisoleret furrum, med uisolerede rør har vist brugt max 1,5 t på en kold md. ellers ca 1t pr vintermd.( kun brugt ca 4 mdr pr år.) Derudover afaldstræ i gl halm keddel. (ikke overblik over hvor mange m) (synes pellex brugte 1 t selvom de var sommer, så derfor kørte den ikke om sommeren)
Ang frekvesstyring. Er ikke vild med de evt høje reservedelspriser, hvis(når) skitet gåt itu(intet holder evigt), men kan godt se ideen i at kunne tilfredsstille variabelt behov.
Måske vølund har fundet gode frekvesformere der kan holde i mange år(helst 20), så jeg ikke behøve at bekymre mig?
Ang slange. 50m til samlebrønd(50mm). (ca 16m issoleret pga bygninger og andet) 3 kredse a 240m(40mm). Er etableret.(kan godt være det er lidt overilet uden at kende det eksakte anlæg, men bondemanden skulle pløje, så var nød til at slå til inden...) Ler jord, tæt på grund vand, og med moser nær ved.
Er selv lidt i tvivl om 12kw er nok eller om man skal finde et fabrikat der kan levere 14kw on/off. WinkEvt en 500l buffer?(kan stadig nå at flytte mure, så der er plads til det) Måske hoppe på 4-16kw?
Synes at have hørt at det er skidt at vælge et for lille anlæg(og for stort)(VVS makker er ikke mærke afhængig og vil gerne opsætte andet end vølund)
Kommentarer og ideer modtages med kys hånd, fra den vidensbegærlige bonderøv. http://heatpump.dk/includes/bbcodes/images/smiley.png
 
tagestavsdal
@fuglmail

Jeg har startet med VP her i efteråret, havde tidligere træpiller
Brugte ca 10-11 tons piller pr år.
Har et gammelt stuehus på landet, samt en større tilbygning.
Stuehus er ca 110kvm i grundplan og med udnyttet loft etage - ingen gulvvarme, men fornuftigt isoleret
Tilbygning er ca 150kvm i grundplan også med udnyttet førstesal, i stueetagen er der gulvvarme der.

Vi er 2 personer i husstanden, og har siden 20 oktober 2014 holdt det varmt med et forbrug på 7270kWt.
Jeg førte omhyggeligt regnskab, med træpilleforbruget ved at nedskrive dato og mængden jeg fyldte på. Dette kunne jeg i en 3-4 års periode, sammenligne med graddage og pille forbrug.
Derfor har jeg en god model for, hvad jeg har brugt pr graddag.
I samme periode ville jeg have brugt 8625kg piller,
Så med prisen på piller og prisen på strøm til opvarmning, så har det været en fin forrretning, og jeg har samtidig sparet mig selv for meget arbejde!

Jeg har en Vølund 1255-16, altså en frekvensstyret VP.
Fik den monteret med 100L buffertank, og bibeholdt de 2 eksterne pumper, mit tidligere system var udstyret med. I løbet af november 14 erstattede jeg de eksterne pumper med et rørstykke,
Jeg tænkte at den interne pumpe (varmebærerpumpen) kunne klare det hele.
Det har vist sig at være tilfældet.
Nu løber radiator vandet ind i toppen af buffer og ud igen i toppen,
Oprindelig kunne vandet også løbe direkte tilbage til VP, nemlig fra bunden af buffertanken, der sidder en hane og den har jeg lukket.
Så i øjeblikket har buffertanken ingen funktion.

Jeg har været meget tilfreds med VP generelt og ved kun at benytte den interne varmebærerpumpe.

Min Vølund sender data til Vølund uplink, så her jeg jeg se stortset alle driftsdata,
Jeg kan invitere dig til at se mine data - det kræver at du sender mig din mailadresse,
eller du kan go til www.nibeuplink.com og logge på med denne "dummy bruger" vp@stavsdal.dk med denne kode VP1234vp.

Det interessante er menupunktet som hedder historik.
Her kan du vælge de parametre du vil se på, og du kan vælge den periode du vil se data fra
dag, uge, måned, 3mdr 1år, og total
Du kan få mere detaljeret opløsning ved på grafen at vælge det udsnit du vil se på.

Jeg har 800m jordslange i marken og 2 x 30m til samlebrønden, og har haft varme nok hele denne milde vinter - tror også at det vil fungere i en mere normal vinter.
Hvis du vi se forløbet af temperatur i brine, så vælger du brine ind og brine ud.

Det mest interessante at se på (det gør jeg selv i øjeblikket) er nok kuldebærerpumpehastighed og gradminutter.
Ser du på seneste døgn (og eventuelt mere tilbage), så bemærk når pumpen er "tvunget" til at holde pause, fordi mit varmebehov ikke er stort nok til den laveste frekvens pumpen kan arbejde med.
Jeg har sat gradminut til ca 350 for at få rimeligt lange drifts perioder.
det vil sige at den faktiske fremløbs temperatur kan være under den beregnede,
enten 1 grad under i 350minutter, eller også 2 grader under i 175 minutter eller 3 grader under i ca 120minutter.

Lad mig slutte her:
Umiddelbart synes jeg du roligt kan vælge en frekvensstyrret pumpe - eventuelle børnesygdomme er sikkert udryddet så pumperne er stærkere.
Men jeg vil mene at du skal nøjes med en 12kW pumpe, udfra dine bolig oplysninger og sammenlignet med mine, så er 16kW en for stor pumpe.
Men har du styr på dit træpille forbrug i et helt år, så kan du jo lave en meget grov sammenligning
jeg brugte tidligere 10-11.000kg træpiller på et år og det kan en 16kW pumpe godt klare.

Hilsen Tage

PS efter at have genlæst dit indlæg og set følgende:
"(læs: konen går fra mig hvis ikke det næste varme anlæg virker :-)"
Så tænker jeg følgende, pas nu godt på konen og børnene
En VP er bare sagen, god stabil varme og ganske billigt og fremforalt ikke arbejdskrævende.

PPS
Dit varme system er vel godt nok til at fungere med den lave fremløbstemperatur du har fra VP.
Man skal lige vende sig til at radiatorer altid er fuldt åbne og temperaturen reguleres ved at regulere VP fremløbet, så man kun ikke hurtigt bare skrue mere op for en radiator.
 
Fuglmail
Hej Tagestavsdal

Mange tak for din besked.
Det er rigtigt rart at høre om dit hus og varmepumpe. Det er meget spændende at tjekke data i dit Nibe Uplink. Selv med en mild vinter ser det ud som der er rigelig kraft tilbage til hårde tider.

Det giver mig lidt ro at høre om dine erfaringer. Det ser ikke ud som det er helt skævt det jeg har gang i med, og tænker at en 12kw burde kunne gøre det for vores husstand.

Vi har jo gulvarme i det hele, og blandekredsene står på ca 35, så vi er vandt til langsomme justeringer.

Gad vide om man kan se driften af en 12kw pumpe. Kunne være sjovt at se hvordan den opfører sig på en kold dag og på en mild dag.

Tak for input.Wink
 
tagestavsdal
Hej Fuglmail

Jeg er blevet inviteret til at se på en 1245-8 pumpe
af denne bruger

(private oplysninger er fjernet - undlad venligst dette)

Skriv til ham og spørg om du også må se på hans pumpe også

Hilsen Tage
Redigeret af hamselv d. 28-04-2015 06:10
 
tagestavsdal
@fuglmail

Jeg ser at dele af mit indlæg er fjernet
Jeg prøver at sende en Privat besked med det manglende
se lige om det virker i øjeblikket, ellers vend tilbage
skrive evt til min VP@ adresse, den får jeg også

Tage
 
hamselv
Tage, du havde uden brugerens vidende angivet dennes Navn og emailadresse. Dette bad han om blev fjernet.
 
Kiesbo
Ja, jeg bad administrator fjerne mit rigtige navn og emailadresse (pga mit joCool Kontakt mig via PM hvis man ønsker kontakt.

Mht. at se med på min VP, så giver det næppe mening lige for tiden, idet min nyinstalleret energifanger "forplumrer" billedet fuldstændigt når man ser på NIbe Uplink
Vølund F1245 - 8 kW
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,247,172 Unikke besøg
XHTML CSS