HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Passiv køling, loft, gulv, ventilation eller kombi?
s-andersen
Hej

Jeg skal til at bygge et nyt hus på 211 m2 efter BR15. Badeværelser, bryggers og viktualierum skal have klinker. Stue køkken/alrum skal have laminat, mens værelser, multirum og walk-in skal have gulvtæppe.

På grunden har jeg fået lavet 2 stk. lodrette boringer på hver 80 meter. De skal først og fremmest bruges til at varme huset op via en varmepumpe, men derudover vil jeg gerne anvende dem til permanent køling af viktualierummet og komfortkøling af hele huset om sommeren.

Jeg forventer at boringerne kan levere ca. 8-10 grader kold brine om sommeren uden at varmepumpen kører. Der er masser af vand i undergrunden, så temperaturen bør ikke stige ret meget.

Som familie har vi i vores nuværende hus typisk en temperatur, der ligger mellem 23-25 grader.

Den løsning jeg drømmer om er et anlæg, der kan sikre at temperaturen holder sig under 26 grader. Nu er spørgsmålet så bare, hvordan man bedst opnår det. Jeg har talt med forskellige firmaer og undersøgt lidt på nettet, her er hvad jeg er kommet frem til indtil videre:

1. Køleflade på ventilationsanlægget.
Her har jeg fået oplyst at luftskiftet er for lavt til at ventilationsanlægget kan bruges til egentlig køling. De løse vurderinger jeg har hørt lyder på at temperaturen sikkert kan sænkes et par grader, men så heller ikke meget mere.

2. Køling i gulvene
Intuitivt er jeg lidt skeptisk overfor den her løsning. Jeg er overhovedet ikke teknisk kyndig, men forestiller mig bare at når kold luft er tungere end varm luft, at temperaturen ikke fordeler sig godt nok. Derudover er jeg i tvivl om hvor godt de nuværende løsninger er sikret mod kondens. Har fået forklaret at de har "dugpunktsmålere", som sørger for korrekt styring, men hvis den måler overfladen på gulvet, giver det så ikke problemer på gulvtæppe?

3. Køling i loftet
I forlængelse af min amatør-tese om at kulden skal komme fra oven, har jeg søgt lidt på loftskøling. Det er nu ikke fordi det tiltaler mig at lægge varmeslanger i loftet, og har da slet ikke lyst til kondensproblemer i tagkonstruktionen.

4. Affugtning
Har læst herinde at affugtning skulle have ret meget at sige, i forhold til hvordan en temperatur føles. Det giver god mening at tør luft er mere behageligt end fugtig luft, men jeg har ikke undersøgt om det er muligt at få ventilationsanlægget til at stå for affugtning.

Da det eneste der er lavet indtil nu er jordvarmeboringerne, så er bud på det tekniske anlæg helt åbent. De kriterier jeg arbejder ud fra er følgende:
- Det er et anlæg vi vil installere af hensyn til komfort, så det skal være komfortabelt!
- Jeg vil ikke have et anlæg der støjer eller er synligt udvendigt (luft/luft varmepumpe er udelukket). Huset skal være med troldtekt og betonelementer, og lyddæmpende gulv, for netop at undgå støj.
- Den passive køling i boringer skal udnyttes, da jeg ikke vil have en energiregning, der løber løbsk.

Er der nogen herinde der har konkrete erfaringer med nogle af de løsninger jeg har undersøgt?
Og er der nogen som har nogle gode indspark i form af kommentarer til de undersøgte løsninger eller forslag til nogle løsninger jeg ikke har undersøgt endnu.
 
hamselv
Regulært AC får du svært ved.

Køleflade i ventilationsanlæg = godt ide, og kan du holde så lave brine temperaturer, kan du præstere nogen og aldeles brugbar affugtning. Din køleflade skal dog have en ordentlig størrelse, dels for ikke at øde lægge din SEL på ventilationsanlægget, dels for at maksimere affugtningen. Hvis din styring kan håndtere det, ville jeg montere den i indtaget før veksleren. Det kræver så flytning af filtret. Du har så muligheden for at reheate lidt med veksleren. Og med en egnet styrelogik, kan du også forvarme når det er stærk frost og derved modvirke frysning af veksleren.

Køling af gulvet, hedder i min verden diskomfort og kolde gulve ville ikke være noget jeg ville jagte.

Stillekøling fra loftet er svært at få ordentlig og vil være en ret kostbar måde at gøre tingene på. Tvivler på at der kan opnås ordentlig og tilstrækkelig effekt. Skal skal endog meget store overflader til at det duer. Og du får ingen kontrol over kuldedrop.

Affugtningen laver du simpelt på ventilationsanlægget, under forudsætning af din brine ikke bliver for varm. Men prøver du at airconditionere hele huset, kan jeg være noget bange for at dine boringer render varme pga for stor belastning på boringerne og så stopper affugtningen først og du slutter så sæsonen med klam tør køling.

Du har så en anden mulighed. Vil du køle max, kunne du anvende vand/vand kølemaskine og så producere isvand og hælde varmen i boringen. Det er den systematik hoteller og industri anvender, men ligefrem gratis er det jo ikke.

Jeg tror jeg ville nøjes med passiv at køle viktualie og køle/affugte min indtagsluft. Skal du så have en anelse suplerende køling, så monter en Mitsubishi Cassette centralt i huset. Den kan du så også bruge til hurtig supplerende varme om vinteren.

Laver du dit kanalsystem max godt og bruger topdollar indblæsningsventiler, der kan håndtere underkølet luft, bliver det ikke så ueffen. Dvs riste, plasticventiler osv = uegnet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,249,441 Unikke besøg
XHTML CSS