HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Solceller og jordvarme
Odense75
Med den timebaserede nettoafregning bliver økonomien i solcelleanlægget i høj grad afhængig af, hvor stor andel af solcellernes elproduktion, du selv kan aftage time for time.
Findes der et jordvarmeanlæg, som kan arbejde sammen med et solcelleanlæg.
For eksempel en automatisk funktion, så jordvarmeanlæget arbejder på halv kraft, når der ikke er sollys nok, for eksempel om natten ?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2423&pid=18047#post_18047]Odense75 skrev:[/url]

Med den timebaserede nettoafregning bliver økonomien i solcelleanlægget i høj grad afhængig af, hvor stor andel af solcellernes elproduktion, du selv kan aftage time for time.
Findes der et jordvarmeanlæg, som kan arbejde sammen med et solcelleanlæg.
For eksempel en automatisk funktion, så jordvarmeanlæget arbejder på halv kraft, når der ikke er sollys nok, for eksempel om natten ?


Det korte svar er JA

På min Vølund pumpe, som jeg kan fjernbetjene via varmepumpens indternet forbindelse.

Der har jeg mulighed for at indstille forskellige op til 3 forskellige drifts betingelser på hver af ugens dage.

Vejledningen til pumpen skriver således:
Her kan du lægge en tidsplan for stigning eller reduktion af temperaturen i huset i op til tre forskellige perioder om dagen. Hvis rumføler er installeret og aktiveret, indstilles den ønskede rumtemperatur for perioden. Uden en aktiveret rumføler indstilles den ønskede forandring. En ændring på en grad i rumtemperaturen kræver ca. et trin for gulvvarme og to til tre trin for et radiatorsystem.

Indstillingen kan selvfølgelig også ordnes stående foran pumpen, men det er enklere at side stille ved computeren og ordne det.

Den samme indstilling findes sandsynligvis også på en række varmepumper,
Men undersøg muligheden inden du vælger et fabrikat.
Jeg synes selv at det er relevant at kunne følges pumpens mange data grafisk via internettet, Det muliggør en bedre overblik over driften - så undersøg også dette som en parameter for dit valg af pumpe.

Tage
 
Odense75
Du har ikke helt forstået spørgsmål ;-)
Hvis der nu er en dag med regnvejr, skal jordvarmeanlæget automatisk gå ned på minimumsdrift.
For eksempel kunne man tilslutte en luxmåler til jordvarmeanlæget, som kunne regulere anlægges produktion.


Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2423&pid=18048#post_18048]tagestavsdal skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2423&pid=18047#post_18047]Odense75 skrev:[/url]

Med den timebaserede nettoafregning bliver økonomien i solcelleanlægget i høj grad afhængig af, hvor stor andel af solcellernes elproduktion, du selv kan aftage time for time.
Findes der et jordvarmeanlæg, som kan arbejde sammen med et solcelleanlæg.
For eksempel en automatisk funktion, så jordvarmeanlæget arbejder på halv kraft, når der ikke er sollys nok, for eksempel om natten ?


Det korte svar er JA

På min Vølund pumpe, som jeg kan fjernbetjene via varmepumpens indternet forbindelse.

Der har jeg mulighed for at indstille forskellige op til 3 forskellige drifts betingelser på hver af ugens dage.

Vejledningen til pumpen skriver således:
Her kan du lægge en tidsplan for stigning eller reduktion af temperaturen i huset i op til tre forskellige perioder om dagen. Hvis rumføler er installeret og aktiveret, indstilles den ønskede rumtemperatur for perioden. Uden en aktiveret rumføler indstilles den ønskede forandring. En ændring på en grad i rumtemperaturen kræver ca. et trin for gulvvarme og to til tre trin for et radiatorsystem.

Indstillingen kan selvfølgelig også ordnes stående foran pumpen, men det er enklere at side stille ved computeren og ordne det.

Den samme indstilling findes sandsynligvis også på en række varmepumper,
Men undersøg muligheden inden du vælger et fabrikat.
Jeg synes selv at det er relevant at kunne følges pumpens mange data grafisk via internettet, Det muliggør en bedre overblik over driften - så undersøg også dette som en parameter for dit valg af pumpe.

Tage
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2423&pid=18049#post_18049]Odense75 skrev:[/url]

Du har ikke helt forstået spørgsmål ;-)
Hvis der nu er en dag med regnvejr, skal jordvarmeanlæget automatisk gå ned på minimumsdrift.
For eksempel kunne man tilslutte en luxmåler til jordvarmeanlæget, som kunne regulere anlægges produktion.


Ok nu er jeg med

Så skal du have en pumpe der kan reguleres via smartgrid styrring,
Altså du skal kunne styre den ved lave eller høje elpriser,
Den skal kunne opføre sig forskelligt udfra ydre signaler.

Du skal så bare styre efter produktionen på solcellerne og ikke efter elpriserne.
Vølund siges at være forberedt for smartgrid, hvordan det virker ved jeg ikke,
udover at jeg er blevet fortalt at du har 4 bit til at styre varmepumpens indstillinger med
Så skal du udfra produktion på solceller/eller en lysmåler (måske bare en billig udendørslampe med solcelle?, som lysmåler) med en mikrocomputer lave en passende styrring - det burde være muligt, hvis du har evnerne til at arbejde med elektronik og små mikrocomputere.
Jeg har desværre ikke selv de evner.

Tage
 
Chr
Du render uvægerligt und i problemet med, at du ikke har brug for ret meget varme når solen skinner, men til gengæld meget gerne vil have noget, når det er koldt, overskyet og/eller nat. Varmepumpe og solceller på timeafregning spiller ikke ret godt sammen.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2423&pid=18051#post_18051]Chr skrev:[/url]

Du render uvægerligt und i problemet med, at du ikke har brug for ret meget varme når solen skinner, men til gengæld meget gerne vil have noget, når det er koldt, overskyet og/eller nat. Varmepumpe og solceller på timeafregning spiller ikke ret godt sammen.

Chr.


ja det er rigtigt at det spiller dårligt sammen, men vil man acceptere varierende temperatur indendøre, så vil der være noget at spare, fordi man så benytter mere af solcelle produktionen.
Spørgsmålet er bare om denne besparelse står mål med den udgift det koster ekstra at opnå denne styring.

Energi til opvarmning betaler man jo ca 52øre mindre for end energi til belysning
Altså ca 1,55kr/kWt mod ca 2,10kr/kWt

Jeg kender ikke salgsprisen på overskuds strøm, når man er på timeafregning, men den indtægt skal jo sammenlignes med hvad det koster at købe strømmen til opvarmning.

Tage
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,467 Unikke besøg
XHTML CSS