HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
vv eller vvb brugsvandsystem til en feriekoloni
mathias
Hej alle

Jeg sidder i et udvalg på en ferie koloni, hvor vi er ved at indhente tilbud på jordvarmesystem.
Jordvarmesystemmet skal både forsygnet centralvarmeanlæg på 41 radiator og varmtbrugsvand til 5 bruser og 6 vaske.
det skal sige at stedet nogen dage/uge står tomt og derfor ingen belastning, men der er situationer hvor 50 mennesker skal i bad efter hinanden.
Jeg har både snakke med Bocsh og Vølund. Bosch anbefaler et system med en lillebuffertank og en varmeveksler og Vølund anbefaler et system med varmtvandbeholder og buffertank.
Jeg har ikke rigtig kunne finde viden på nettet omkring fordele og ulemper med vv eller vvb til en feriekoloni. derfor spørg søger jeg råd herSmile
hvad er bedst egnet til en forskellige belastning?
 
hamselv
Vi havde i IVT regi en fortryllende opfindelse, svenskerne kaldte en slingtank. Har selv en som buffer og har også brugt dem på flere en blok med ungdomsboliger, hvor man havde et ret pludseligt og voldsomt varmtvandsforbrug på samme tid. Blev noget overrasket over hvor stor kapacitet sådan en slingtank har. Den er kortfortalt en omvendt spiralvandvarme. Dvs meget lille brugsvandsindhold = 0 legionellaproblemer, og en stor buffer volumen = vil gerne køre med store varmepumper + stor kapacitet. Umiddelbart har jeg ikke set den i Bosch regi . Har set Bosch'es metodik med veksleren, men synes nu slingtanken er langt simplere og dengang var det også langt billigere. Slingtanken er så smart derhen at voldtapper du fra den løber den ikke sådan rigtig tør, men fremløbstemperaturen falder bare (og ydelsen på VP'en stiger så).
 
hamselv
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&cad=rja&uact=8&ved=0CF8QFjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.bosch-climate.se%2Fpages%2Fdl.asp%3Ffile%3Dmedia_archive%2Fbig%2F334025.pdf&ei=bOKBVZ36BIr3UvHDgsgN&usg=AFQjCNGyV6ZKxi-Zhd97MzuUfC-5J-KeXw&sig2=UjIlGGguYrzqUo4KU8mJKw&bvm=bv.96041959,d.d24

Åbenbart stadig gangbar i Sverige. Men spiralerne er CU så de duer ikke sammen med galvaniserede rør. Grøn hår har vi ikke oplevet (ligesom med kobbertanke).
 
pmp
Nu skriver du ferie koloni ?
Det kunne betyde, at jordvarme slet ikke er den rigtige løsning. Jordvarme er dyr i anskaffelse og billig i drift. Hvis de 50 bade f. eks. kun er i skolernes sommerferie (hvor jorden ikke er varmeste energikilde), så bliver anlægsudgiften ikke tjent hjem.

Hvis du vil have fornuftige svar, må vi have mange flere oplysninger om hvor ofte og hvornår de forskellige varmebehov forekommer.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Det skal man naturligvis regne på pmp (det ville vi gøre). Umiddelbart ville jeg ihverttilfælde stærkt overveje LV løsningen, hvis det f. eks var en campingplads. På den anden side set, skal man også kigge på hvad der skal foran af strøm. Og er det noget der anvendes året rundt peger det jo på det fornuftige i jordvarme, da den skal have den mindste sikring
 
lars-jacobsen
Hvad er der galt med rigtig/almindelig solvarme ?
Enhver campingplads har sådan et, men deres VV forbrug ligger jo for det meste også der hvor det yder bedst. Men uanset hvad kan det jo også godt lave varmt vand i december, bare ikke i samme mængde.
Så hvis man skal ud i en "mærkelig" specialtank på +500l så vil jeg da anbefale en med en solspiral.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Har leget med tallene på sådanne. MIN vurdering var for dyrt, For ringe ydelse til prisen, For stor volumen når der var tale om svingende forbrug (legionella risiko), Men det var så mine resonementer. Kender nogle campingpladser hvor man rev solvarmen ned, da man havde for lidt nor der var behov, og kogning når der ikke var behov. LV ville være et bedre kompromis. Og snakker vi helårs - jordvarme.
 
hamselv
I øvrigt kan du simpelt bruger slingtanke sammen med lidt solvarme. Faktisk ville det være vildt nemt og ret billigt.
 
hamselv
...og som altid. Få lavet en ordentlig konsekvensberegning (og undlad byens bedste tilbud fra vingummibamseVVS Aps der har lavet MASSER AF VARMEPUMPER og (derfor ved alt). Desværre kræver det lidt viden at kunne gennemskue om installatørerne ved noget. Oftest afsløres mange på 0-viden om frostisolering, de næste ryger på kravet om behandlet vand, så ryger der en sværm på manglende beregningsmetodik og sidst klæder mange sig selv af på ikke at ane noget om jordens beskaffenhed.
 
mathias
Hej alle og tak for opmærksomheden og hjælpenWink

Jeg har desværre ikke data på hvor ofte de de store belastninger forekommer, da det afhænger af hvem og hvor kolonien bliver lejet, men de kommer rimelig ofte.

Ift. Start udgift, så bliver der søgt fonde på arbejdet og derfor er det vedligehold, drift og pris for at producere varme, efter anlægget er montere som er i fokus for os.

Stedet er mest belastet om sommeren, men det er hele året, at der kan komme 50 personer som skal i bad.
Omkring lv ( luft/vand ik?), er cop værdi mindre end alm jordvarme. Så vidt jeg vedWink derudover har jeg læst at levetiden er meget længere på jordvarmeanlæg.
Da vi ikke skal betale udgifterne, går vi efter mindst vedligehold ellers havde vi også overvejet lv.
Hamselv, jeg kan desværre ikke se dine link og finde dem på nettet, men lyder som en god løsning på problemet.
De optimale tage til solspiralen, bruges til solpaneler som skal lave strøm til bl.a. Varmepumpen.
Hilsen mathias
 
hamselv
Du trykker på linket og svarer ja til at åbne linket. Alternativt, højreklik på det og sæt det ind browserlinien.

Hvor mange kvm skal opvarmes? Hvor godt er det isoleret? Hvad fyres med i dag? Hvor meget forbruges?
 
Chrholmen
Hej varmeveksler er en rigtig god ide da du kan lave badevand ved 40c hvilket er godt for en varmepumpe. Tjek vvfs.dk der kan du få inspiration.
Octopus IS61X, Ispinnen. 125m2 etplans villa, med medium isolering.
Logning
http://e-logger.se/pub?holmen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,271,138 Unikke besøg
XHTML CSS