HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarmeslanger gennem ydervæg af træ
Palantas
Hej

Vi skal have installeret jordvarmeanlæg i uge 32 + 33. I uge 32 graves slangerne ned i haven og i uge 33 kommer varmepumpen.

Vi har valgt at slangerne til jordvarmen skal føres ind gennem ydermuren og ikke gennem fundament. Det skyldes at vi i forvejen har diverse stikledninger der går ind til bryggerset samt at vi har gulvvarme i hele huset. Vi ønsker ikke at 'tage chancen' og få boret jordvarmeslangernes ender ind og op gennem gulvet.

Vi bor i et svensk træhus og slangerne skal føres ind gennem trævæggen til bryggerset. Jeg har ikke talt i detaljer med VVS-manden om dette men jeg er ret sikker på der er nogle krav til hvordan en sådan indførelse bør være. Er der nogle her der kan give input til det? Væggene er halvtykke fordi der er 30 cm isolering i væggene, foruden træskelet og forskaling. Det gibber lidt i mig ved tanken om kondens i hulrummet mellem inder og ydervæg, særligt når vi bor i træhus. Jeg vil helst have det gjort så korrekt som muligt.

Håber i kan give feedback. Smile
 
hamselv
Du anvender som nævnt i bekendtgørelsen bøsningsrør. Jeg ville så bore hullet en anelse skrå med fald udad, så evt fugt kan rende ud. Isoleringen helt ind til overgangen, evt helt igennem skal være armaflex poretæt isolering. Men alt det er alm "børne-lærdom" og skal være en selvfølge for jordvarmeinstallatører.
 
Palantas
Hamselv det er jeg sikker på VVS'eren har. Men du ved - i en sen nattetime bedst som man drømmer om billig energi så kommer de der panik-scenarier op og så kan man ikke tænke på andet. Jeg vil gennemgå det udspecificerede tilbud og kigge efter de der bøsningsrør - og står der ikke noget om det så ringer jeg lige til VVS'eren for at min nattero igen kan indfinde sig. Tak Smile
 
hamselv
Klogt træk...."Erfaring" gør det ikke nødvendigvis. Kan give dig 10-20 adresser med anlæg udført af samme "erfarne" firma, hvor intet er i orden. Men de har lavet mange. Har endnu tilgode at finde et ordentligt og korrekt udført (og justeret) anlæg fra firmaet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,268,837 Unikke besøg
XHTML CSS