HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
indregulering af bosch compress 8 lw/m
Ajustar
Hej.
Er der nogen i dette forum, der kan anbefale en vvs montør til indregulering af et Bosch jordvarmepumpeanlæg Compress 6000 8 lw/m. Den autoriseret vss montør som jeg har gjort brug af til hele installationen, har ikke meget overblikket vedrørende selve slut indreguleringen.

Bor i Ramløse, tæt på Helsinge og Hillerød.

Ajustar
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2437&pid=18174#post_18174]Ajustar skrev:[/url]

Hej.
Er der nogen i dette forum, der kan anbefale en vvs montør til indregulering af et Bosch jordvarmepumpeanlæg Compress 6000 8 lw/m. Den autoriseret vss montør som jeg har gjort brug af til hele installationen, har ikke meget overblikket vedrørende selve slut indreguleringen.

Bor i Ramløse, tæt på Helsinge og Hillerød.

Ajustar


Indregulering?

er det så svært, jeg syntes det ikke umiddelbart, startede selv jordvarmeanlæg oktober 2014,
VVS installerede og tændte.

Indreguler efter følgende princip.

Åben alle termostater helt i alle rum, tilsvarende med gulvarme ventiler.
Brug manualen og start med en varmekurve i midten af intervallet.

Når det så bliver koldere, så se om du er tilfreds med temperaturen i alle lokaler.
Ellers må du skifte varmekurve:
Varmekurven bestemmer fremløbstemperaturen i forhold til den givne udetemperatur.
Når du har fundet den rigtige varmekurve engang i oktober?, så burde denne varmekurve fungere i resten af året, fordi når udetemperatur falder, så hæves fremløb lidt mere, det sørger varmekurven automatisk for.

Hvis der er enkelte rum i huset, som er for varme i forhold til andre, så må du nedregulere gennemstrømningen til radiator i disse rum.

Hvis det så ikke lykkes for dig at få en passende temperatur, så spørg herinde igen, jeg vil tro at du kan få hjælp til projektet.

En VVS'er skal også observere dit anlæg i flere dage, indregulering er afhængig af observationer over flere dage.

Hilsen Tage
 
hamselv
Der er vi så dybt uenige Tage, men sådan er der jo så meget. Den øvede tekniker kan mange små fif og tweaks og ikke mindst undlade fejl han ved er faldgruber. Endvidere er det en fantastisk ide at få anlægget opstartet af en Climate Partner, da det så lige øger garantien til 5 år.

Da vi var IVT Center var rekorden lige godt 30% i energibesparelse på vores justering kontra den godt ualmindeligt horrible justering der var lavet af et firma med mange anlæg på referencelisten (for et større typehusfirma).

Og har du en moderne varmepumpe må man så håbe at vejledningerne er overholdt. Behandlet vand. Omhyggelig skylning af slanger (og allerhelst med filtrering, og aller-aller helst med et anlæg som vores) osv osv. Ikke at forglemme rigtig frostisolering på brinerør osv osv.

Mulige fejl er mange. Og selv blandt opmærksomme heatpump-brugere trives de samme fejl igen og igen. Erindrer en GDS'er der ellers havde spurgt meget, og så kiksede han brinepåfyldning, på trods af klare anbefalinger.

Så Tage, alt hvad man kan, er nemt!
 
tagestavsdal
Bare rolig til hamselv.

Som jeg læser spørgsmålet, så er anlægget færdig monteret og med på fyldt brine osv. Jeg opfattede mailen som indregulering med passende varmekurve osv
Den indregulering mener jeg godt at man forsvarligt kan foretage. Men selve installering brine påfyldning osv. Der skal man selvfølgelig have kvalificeret hjælp til at gøre.


Så bare rolig, jeg anbefaler bestemt ikke at undværre kvalificeret personale til alt det som kan gå galt.

Tage
 
Ladegaard
Vil give dig ret Tage.
Den 100% spot on indregulering kan kun laves af brugeren, idet det er brugerens fornemmelse for hvad der er for varmt og for koldt der udmunder i en given varmekurve. Det kan installatøren ikke mærke og derfor ej heller hvornår varmekurven lige præcis kan justeres et nyk yderligere ned, samt hvor varmestop evt. præcis kan udkoble varmeproduktionen!
Men som alt andet kræver det at man bruger lidt tid på at sætte sig ind i varmepumpens regulering.
Tages metode med indregulering op imod et fuldt åbent varmesystem synes jeg også er en god metode til at finde varmekurven, og gerne gøre øvelsen flere gange hen over varmesæsonen Minimum fremløbstemperatur findes i overgangsperioder (forår og efterår) og max. fremløb findes den koldeste vinterdag.
Påfyldning af brine er ikke indregulering, det hører vist under installation og opstart.

Hvis en opstart af en Climate Partner i sig selv giver 5 års garanti, så vil det da være tosset ikke at ringe efter sådan en.

Mvh. Ladegaard
 
Walther12
Ved ikke om jeg kunne være et bud, bor i Helsinge

Mvh
Kenth
Hus fra 1972
126 m2
350 mm isolering på loftet
80 mm isolering i vægene
Kombineret gulv + radiatorvarme.
Metroair 10 Kw + 8 m2 solfanger med VPAS 300/450
Ejer af Konsulentfirmaet Hvilsom
Rådgivning inden for Luft til vandpumper og solfanger.
www.hvilsom.com
 
hamselv
Hvis du er Climate Partner, måske......Menæhhh 10 kW VP i et hus på 126 m² lyder lidt alternativt dimensioneret. Du reklamerer med ekspertise inden for LV anlæg dette her et et jordvarmeanlæg.
 
Admin
Hejsa

Walther12 har da opnået en god besparrelse fra 30000 kr. til 10000 kr.
Så noget må jo være rigtigt
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Ladegaard
Nej Nej og atter Nej.
Alt er forkert!!
1) Det er ikke en Bosch/IVT.
2) Han er ikke Climate Partner.
3) Den er sikkert installeret af et horribelt firma, med mange dårlige anlæg på referencelisten.
4) Den er sikkert heller ikke gennemskyllet med en specialbygget skyllestation til en formue.
5) Den er ikke dimensioneret af "Hamselv" ud fra 3 linjers tekst og deraf sikkert ALT for lidt slange.
6) Den er helt sikkert for stor.....og hvis ikke så er den for lille!!
6) Det er en jordvarmepumpe så Walther12 magter helt sikkert ikke at have styr på luft/vand også.

Ironi kan forkommeWinkWink
 
heine
det er vist mig du skriver om hamselv:

Mulige fejl er mange. Og selv blandt opmærksomme heatpump-brugere trives de samme fejl igen og igen. Erindrer en GDS'er der ellers havde spurgt meget, og så kiksede han brinepåfyldning, på trods af klare anbefalinger.

og dt var ikke brinepåfyldning det var galt men, men at der var lidt fin skidt i mit filter (2gange) ellers har der ikke været nogen med mit GDS jordvame har kun tabt 0.2 bar tryk på 2 år. og de 0,2 bar er nok det der komme ud når jeg kikke på mit filter.
det laveste jeg har været nede på i temp på indgang slange er ca 2c
har en cop på 3,8 og det er uden gulvarme.
bruge 6500 kw til at varme 260 kvm til 24c
der er en ting jeg ville har lavet om, har en 10,8 kw pumpe skulle nok har haft en 8-9 kw da jeg har en del start og stop.

så til dem af jer der vil lave gds jordvarme bare kom igang Shock) alt hjælp kan i finde på nettet eller på forum som her.
selv en som hamselv vil hjælpe en .... (hvis man kan tåle en lidt overlegen snoppet svar Grin )
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.
 
hamselv
...
Redigeret af Admin d. 25-07-2015 11:14
 
Chr
Jeg deltager normalt ikke i personfnidder, men....

Heine, hvad er det for en måde at skrive om andre på? Så vidt jeg husker, så har du fået masser af gode råd her på sitet, og du er da selvfølgelig den der bestemmer, om du vil bruge dem eller lade være.

Mit anlæg er designet og dimesnioneret af Hamselv, det har jeg aldrig lagt skjul på, og jeg har heller aldrig lagt skjul på, at jeg er meget tilfreds med både den måde vi arbejdede sammen om at få det rigtige, på resultatet og på den efterfølgende support jeg har fået. Der blev fra Hamselv fra starten sagt, at han ikke ville lave noget, som han ike selv ville have, og at hvis jeg var til minimumsdimensioner og at springe over, hvor gærdet er lavest, så er der andre der sælge VP. Ærlig snak. Anlægget fungerer fint og jeg har ikke pillet ved varmnekurven bortset fra at løfte den ca 1ºC i fremløb i den kolde ende siden det blev indreguleret. Noget kan den erfarne VP-mand åbenbart finde ud af. Et totalt elforbrug i huset (har desværre ikke bi-måler) på 4500 kWh om året siger nok at det ikke er så ringe indreguleret endda.
De gange jeg har haft spørgsmål har jeg fået første klasses hjælp, og også hvis min Ex-hustru skulle være kommet i problemer ved jeg, at hun ville kunne få assistance pr telefon hurtigt og kompetent. Det er jeg ikke siker på at den lokale pakgarnsstrikker ville kunne matche!

Jeg har kendskab til et par anlæg som Hamselv har lavet for andre, og de har intet at klage over, faktisk samme oplevelse som jeg selv.

Når jeg læser her på Heatpump, så finder jeg rigtig mange indlæg som han har skrevet, og hvor der ydes kompetent hjælp. Det synes jeg faktisk er flot, at en professionel VP-mand tager sig fritid og energi til at hjælpe andre med deres anlæg, både drift og dimensionering. Ligesom f.eks PMP, der yder en flot og stor hjælp med at analyserer data fra Vølund-anlæg. Der kunne nævnes andre også. Det er med til at sætte et højt fagligt niveau på siden, og det værdsætter jeg faktisk.

Men jeg kan sgu godt undres over, at nogen, i dette tilfælde Hamselv, skal beskyldes for overlegne snoppede svar. Han giver sit bud på, hvordan han ville lave det. Udfra erfaring, overbevisning og beregninger. Så kan man lade være med at lytte, hvis man mener at vide bedre eller mener, at han skyder over målet. Det er op til den enkelte. Ligesom man så selv står på mål for udkommet af anstrengelserne. Men derfor behøver man ikke at kalde andre for ovelegne, snoppede eller dets lige. Beklager, men i min verden er det dårlig stil.

Tak for ordet.

Chr
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
heine
synes ikke jeg var så slem da jeg kun skrive lidt.
(hvis man kan tåle en lidt overlegen snoppet svar)

jeg synes ikke selv jeg starte den.

Mulige fejl er mange. Og selv blandt opmærksomme heatpump-brugere trives de samme fejl igen og igen. Erindrer en GDS'er der ellers havde spurgt meget, og så kiksede han brinepåfyldning, på trods af klare anbefalinger.

og hamselv huske ikke rigtig: brinepåfyldning var der ikke noget galt med men lidt skidt i filteren.

i kan læse den her.
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2168
her er der også en lidt grim svar.


synes bare sommetide hamselv komme med lidt, og jeg skrive kun lidt overlegen snoppet svar.

jeg synes ikke selv jeg har kommet nemt om ved noget ved mit anlæg.
de 2 vvs mænd der har set mit anlæg sige det er et flot anlæg og de ikke selv ville ha gjort så meget ud af det.
det var også der for de ville sætte deres navn på anlæget selv om de ikke har lavet noget af det, og det var første gang de havde gjort det.
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.
 
larsen
Hej ajustar
Prøv at kontakte bosch termoteknik for at få anbefalet et godt firma til opstart og indregulering
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,269,121 Unikke besøg
XHTML CSS