HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brændeovn? Jeg er helt på barbund!
Simseen
Hejsa,

Jeg håber i kan guide mig lidt den rigtige vej, jeg står i den situation at konen gerne vil have en brændeovn til sommerhuset, hvilket jeg delvis er gået med til da det jo er hyggeligt på et eller andet plan.

Men når det kommer til brændeovne er jeg helt blank, jeg foretrækker jo normalt at rodde med jordvarme og varmepumper.

Jeg har kigget på modellerne til mellem 13 og 15.000 kroner på http://www.pejseringen.dk og vil høre, om de er fine nok?
 
pmp
Jeg syntes du skal holde dig til varmepumper.

Brændeovne er noget der sender røg og skidt ud over området, og de burde være forbudte i byer og sommerhusområder. Nogen påstår så, at netop deres brændeovn ikke sviner, men det holder ikke.
Jeg har selv en nabo med brændeovn, så jeg ved hvor meget gene det giver.

Du må overbevise fruen om, at hyggen ikke kan opveje, at jeres egne børn/børnebørn skal indånde partikler fra sådan et bæst.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
detniels
Tilføjelse til pmp: Desuden findes der mange luft/luft varmepumper med en høj kone-godkendelses-faktor i dag Pfft
 
tagestavsdal
Ekstra kommentar:

Du bør også tænke økonomi.

Skal du købe brændet, i form af briketter så er det dyrere end at købe energien som briketter end at købe det som strøm til varmepumpen.

Se denne hjemme side
http://fyrogspar.dk/shop/braendepriser-traebriketter-er-billigere-end-pejsebraende-fra-braendesalg-185p.html

960kg briketter = 4674kWh
eller 4,87kWh pr kg briket
Antag at effektiviteten i ovnen er 85% (Vel rimelig da der går en del varme tabt i skorstenen)
Effektivt altså ca 4,1kWh pr kg briket.

En søgning på nettet f.eks her http://www.fyr-selv.dk/ruf-briketter.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Giver en pris på 2089kr/960kg= 2,17kr/kg
omregnet til prisen for energi, så koster det 2,17kr/4,1kWh=0,53øre pr kWh for varme købt med briketter.

Nu kender jeg ikke reglerne for elopvarmet sommerhuse, om man får energien billigere.
Men:
Når jeg køber husholdnings el koster det 2,30kr pr kWh
Når jeg køber opvarmnings el koster det 1,68kr pr kWh

Hvis man antager at SCOP på varmepumpen er 3,5

Så koster opvarmnings el 1,68/3,5 = 0,48kr pr kWh
Hvis det skal købes uden rabat, så koster det 2,30/3,5 = o,65kr pr kWh

Hvis ovenstående forudsætninger for beregningerne er korrekte, så er opvarmings prisen med VP og brændeovn og briketter kontra luft-luft varme pumpe i helst samme størrelsesorden.

Mit eget valg vil helt klart være VP,
dels af bekvemmeligheds grunde
VP kan holden en rimelig lav temperatur indendøre hele vinteren, hvis dette er relevant
VP kan fjernbetjenes over telefon, så sommerhus er varmt inden ankomst
VP kan på meget varme dage benyttes til Air Conditions

og dels fordi udgiften til varmeenergien enten er billigere end brænde, eller sammenlignelig med brænde, afhængig af SCOP værdier og af udgiften til brænde.

Hilsen Tage
 
Daffy
Jeg synes du skal høre efter din kone..... :-D

En brændeovn har en god hyggefaktor -som ikke kan gøres op i penge, og når du vil op i den prisklasse er der rigtig mange gode mærker at vælge imellem.

Husk også at vælge en god kvalitet skorsten, men det vil en skorstensfejer også vejlede dig om.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
mureren
Du kan evt. også kigge på pilleovne.
Jeg har selv 2, og ville ikke bytte med en brændeovn :-)
Hver type har fordele og ulemper, men pilleovnene er meget praktiske og utroligt lette i daglig brug.
De nyere modeller støjer næsten ikke, og den smule der er, vænner man sig hurtigt til.
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hvis du vil ha en flot ikke forurenende løsning så køb en brændeovn der kører på gas, fra hollanske barbas :

http://www.interfocos.com/assets/fireplaces/74/74_14135351450.jpg

Jeg har selv sådan en brændeovn som kører på alm flaskegas, inde i den ligger der træstykker som helt ligner rigtig træ og når den er tændt ser det stort set ud som en alm brændeovn. den giver masser af varme, har termostat regulering, automatisk og manuel regulering af flamme størrelse, den har skorstensrør som en alm brændeovn men det skal blot føres ud gennem væggen dvs ingen skorsten) den forurener ikke uden for og heller ikke inden for da den har lukket brændkammer. ingen aske der skal fjernes og ingen brænde der skal holdes ved lige, den skal bare tilsluttes en alm 11 kg gasflaske eller omstilles til naturgas. den er ikke så billig i brug som brænde men hvis det bare er hygge af og til kombineret med en varmepumpe findes der ikke noget der er nemmere og den varmer med det samme.
jeg har haft min i snart 14 år og er virkelig glad for den.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
woebbe jordvarme siden 1985
ups jeg kan ikke få linket til at virke men hvis du går ind på barbas.nl kan du finde den de har i dag som hedder free bellSmile
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,075 Unikke besøg
XHTML CSS