HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brændeovn Vs Varmepumpe ??
SGeisler
Hej alle,

Jeg står og skal have skiftet det gamle fyr i mine forældres hus, da de ikke selv magter opgaven.

Problemet er at det er nogle år siden min far indkøbte det fyr der er der nu, og der er sket en del på markedet siden. Vi er derfor helt vildt meget i tvivl om vi skal købe en varmepumpe/klimaanlæg eller om vi skal have en ny brændeovn eller pillefyr.

Mine forældre bor i et mindre ældre hus, med nye energi-vinduer. Vi har snakket om at løsningen gerne må være energieffektiv, billig og så miljøvenlig så mulig.

Min far, vil gerne have et klimaanlæg som et af disse:
http://www.xl-byg.dk/produkter/varme/klimaanlaeg/varmepumpe/

Men egentlig vil vi gerne høre hvad andres erfaringer er. Da mine forældre er ved at være oppe i årene, skal det heller ikke være en løsning der kræver meget vedligeholdelse.

På forhånd tak for hjælpen
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2443&pid=18223#post_18223]SGeisler skrev:[/url]

Hej alle,

Jeg står og skal have skiftet det gamle fyr i mine forældres hus, da de ikke selv magter opgaven.

Problemet er at det er nogle år siden min far indkøbte det fyr der er der nu, og der er sket en del på markedet siden. Vi er derfor helt vildt meget i tvivl om vi skal købe en varmepumpe/klimaanlæg eller om vi skal have en ny brændeovn eller pillefyr.

Mine forældre bor i et mindre ældre hus, med nye energi-vinduer. Vi har snakket om at løsningen gerne må være energieffektiv, billig og så miljøvenlig så mulig.

Min far, vil gerne have et klimaanlæg som et af disse:
http://www.xl-byg.dk/produkter/varme/klimaanlaeg/varmepumpe/

Men egentlig vil vi gerne høre hvad andres erfaringer er. Da mine forældre er ved at være oppe i årene, skal det heller ikke være en løsning der kræver meget vedligeholdelse.

På forhånd tak for hjælpen


Hej
Mit svar er en varmepumpe - uden at jeg kender detaljerne i deres hus, men din beskrivelse kunne tyde på at en VP var passende.
Men måske vil jeg ikke vælge fra XL-byg, men finde en VVS'er eller anden med erfarring i VP og så indhente 2-3 tilbud. Der var i mit tilfælde en prisforskel på 20-25% på ens lydende anlæg.

Jeg ved ikke om du tænker luft til vand eller jordvarme, eller eventuelt bare luft til luft.
Men findes der radiatorer er mit forslag luft til vand.
En billigere anlægs udgift end jordvarme, og der skal ikke graces.
Til gengæld en lidt dårligere effektivitet, men ikke væsentlig.
Hvis dine forældre er pensionister, så skal anlægget nok heller ikke afskrives over 20år.

Varmepumpen er langt mindre arbejdskrævende end pille/brænde fyr.
Der virker også hvis/når de bliver syge og eventuelt er hospital indlagt i nogle dage, og det virker så de kan bortrejse om vinteren.
Altså varmepumpe af bekvemmeligheds hensyn!

Også varmepumpe af økonomiske hensyn.

Se på følgende regnestykke:
Træpiller hos DLG koster 2378kr pr 960kg eller 2,48kr pr kg.
Uden energitab så leverer træpiller 4,9kWh pr kg'
Så køb af 1kWh varme fra træpiller koster 0,50kr mindst!
Træpillefyrets noget højere fremløbstemperatur giver noget tab, så den udnyttede varme energi koster måske 0,55kr pr kWh

Varmepumpe.
Når en beboelse opvarmes af el som primær varmekilde, så fås strømmen billigere.
for alt over 4000kWh pr år betaler jeg 1,68kr pr kWh
Hvis din varmepumpe har en SCOP på 3 (hvilket er lavt i dagens standard) så får du 3 kWh varme hver gang du bruger 1 kWh strøm fra nettet.
Så her vil en kWh varme koste 0,56kr

Hvis din VP har en SCOP på 3,5 så får du 3,5kWh varme, når du trækker 1kWh el fra nettet.
Så nu er din pris for 1kWh varme kun 0,48kr

Nu kender jeg ikke forskellen i anlægsudgifter på pillefyr kontra varmepumpe,
Men det skal være meget billigere før jeg ville vælge pillefyr frem for varmepumpe.

Jeg synes at komforten og sikkerheden og den langt lettere opvarm ning bestemt taler for varmepumpe.

Har selv i efteråret 14 skiftet fra træpiller til jordvarme - et meget stort hus, så vi brugte 10-11 paller piller pr år.

Indtil i dag (medio oktober 14 til 6 august 15) har jeg brugt 8242kWh
Når der er gået et driftår (14 oktober 15) forventer jeg at have brugt ca 9000kWh til drift af varmepumpen
9000kWh á 1,68kr = 15120kr
10 paller piller á 2378kr = 23780kr

Min alder er mit 60'erne, jeg var langvarigt syg af kræft i 2012.
Konen havde svært ved at passe pillefyret.
Vi er nu begyndt at rejse på ferie også i en vinter uge med udsigt til frost, da vi ved at der kan fyres.
Jeg skiftede mest til varmepumpe af bekvemmeligheds hensyn regnede ikke med at der var nogen væsentlig besparelse, men jeg fyrer for 65-70% af hvad jeg betalte tidligere.

OG vi har ikke sparet på varmen!

Afsluttende konklusion - en varmepumpe, hvis det overhovedet er muligt.
Men få en pris inklusive installation fra 2-3 leverandører før du bestemmer dig.

Hilsen Tage
Som måske missionerer for varmepumper - men der er squ godt og let og billigere end træpiller.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,726 Unikke besøg
XHTML CSS