HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme kombineret med solceller
dodger
Hvordan ville solceller konkret kunne hjælpe på varmeregningen i et "typisk" ét families hus?
Jeg ved at solcellerne kan forbindes til buffertanken, og dermed aflaste varmepumpen, især i de varme måneder.
I teorien lyder det jo som den optimale løsning, men den jordvarme-installatør jeg havde møde med, sagde at genvinsten kontra udgiften til en sådan installation, betød at der reelt ikke var nogen gevinst.

Praktiske erfaringer er yderst velkomne her!
 
pmp
Solvarme hjælper ikke meget i forbindelse med jordvarme.
På de tidspunkter hvor solen kan give noget, er varmebehovet lille, og jordvarmen billig.
Når jordvarme koster mest (kold brine og høj fremløbstemperatur) er der ikke meget sol.

Derfor har din installatør ret.

Særlige forhold kan gøre sig gældende, men nu spørger du til et "typisk" et familie hus.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Daffy
Vi skal lige have styr på nogen begreber :
Solceller laver strøm.
Solfangere laver varmt vand.
Jeg har 2 solvarmebeholdere -1 til opvarmning af brine og en til opvarmning af brugsvand.
Solfanger opvarmer altid beholder 1 (brine) først til en toptemperatur på 28 grader C, Hvorefter den opvarmer beholder 2 til ca 70 grader C.
Bagrunden for solfangeranlægget er at den bjergvarmeboring der er lavet en gang i slutningen af 70érne er for lille til det varmebehov der er i huset nu. -En ekstra boring koster ca 70000 svenske kroner og er teknisk noget besværligt p.g.a. placering m.m.
Alt brine løber igennem beholder 1 - og varmepumpen får kun brine fra denne. En termoventil måler ved start af varmepumpen om brinen er varmest i toppen af beholderen eller i boringen, og lukker først op for brinen fra boringen når denne er varmest . Denne opstilling giver udover den ekstra buffereffekt, en stor udnyttelse af solfangeranlægget selv i de kolde måneder,
Anlægget er nu 4 år gammelt og efter at det er installeret rigtigt fungerer det bare rigtigt godt. Før var der problemer med at boringen frøs til sidst på sæsonen med indløbstemperatur på -7 grader, Nu er vi tæt på 0 grader sidst på sæsonen.
Der er mange flere små finesser på anlægget (En lokal VVS ér bruger anlægget som demonstrationsmodel) Men spørg endelig løs, så skal jeg svare efter bedste evne :-)
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
pmp
@daffy
Vi er enige om, at der skal styr på begreberne.
Jordvarme / bjergvarme
Jordvarme er vandrette slanger ca. en meter under overfladen, hvor jorden opvarmes genopvarmes naturligt af solen.
Bjergvarme henter varmen i dybder, hvor solen ikke naturlig genopvarmer området. Klipper eller grundvand kan dog lede solvarmen til området.
Data/erfaringer med dig anlæg kan derfor ikke direkte bruges vedrørende jordvarme.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Daffy
@pmp
Ikke enig.
Bjergvarme/vertikalvarme bliver ligesom jordvarme opvarmet af solen (hvad ellers ?)
Jeg mener at mit anlæg nemt kan bruges som inspiration til anlæg hvor der er lagt for lidt slange ned til jordvarme også.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
pmp
Erfaringer fra DK viser, at en boring kan blive koldere og koldere år efter år, hvis solvarmen ikke "hjælpes" der ned.
Klipper kan hjælpe, fordi sten leder varmen godt. Grundvand kan også lede varme hen til boringen.
Ellers må man hjælpe til med solfanger, og pumpe varme ned om sommeren.

Et jordvarmeanlæg med vandrette slanger ca. en meter under overfladen, har allerede solopvarmning om sommeren helt naturligt - uden udgift. Derfor er der ikke det samme behov for kunstig tilførsel af varme. Gevinsten ved tilførsel af yderligere solvarme er derfor ikke så rentabel, som det måske er hos dig.
I særlige tilfælde (som f. eks. ved for kort slange og lign.) kan der være undtagelser, men her spørges til et "typisk" anlæg.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg har selv jordvarme og et 12 kWh solcelleanlæg ( begrænset til 6 kWp)

Jeg har haft solcelle anlægget siden 2012.

Jeg mener ikke at det på nogen måde kan betale sig at sammenkoble solceller og jordvarme. Hos mig fungere det nøjagtigt som pmp skriver: i de måneder hvor der er masser af sol er der ikke noget reelt varmebehov udover varmt brugsvand og det klarer varmepumpen for under 100 kWh /mdr.
Måske kunne der være noget at hente i aprilmåned da man nogen gange kan ha masser af sol men samtidigt koldt vejr som kræver opvarmning af huset.
Mit solcelleanlæg laver omkring 1500 kWh strøm i aprilmåned, hvoraf noget bliver brugt direkte mens det produceres, så der er måske max 1100 kWh tilbage, som kunne omdannes til varme i en bufferbeholder.
Så ja noget /lidt kan der hentes men det vil aldrig kunne betale sig i forhold til investeringen i et solcelleanlæg.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
lars-jacobsen
Hvis man har "så gamle" solceller kan strømmen jo gemmes fra de solrige måneder til de mørkere hvor der er mere brug for energien.
Men idag hvor den ordning er barberet ned til du kan gemme strømme i 1 time er der ikke nogen gevinst ved det.
Men selvom dodger skrev solceller tror jeg han mener solvarme paneler da han jo skriver de kan/skal kobles på buffertanken. Alt efter om der er tale om nyinstallationer, GDS eller ? for det "typiske familiehus" så kan der være økonomi i det, men det kommer an på de konkrete omstændigheder og forudsætninger. Er der tale om et ældre ægtepar i boligen eller 2 voksne med 2-3 teenageår og der står en udskiftning af en VVB på programmet så er solvarme nok fordelagtig i det sidste tilfælde.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
dodger
Hej igen
Ja jeg mener solvarme.
Jeg har om 10 år eller deromkring, 3 teenage piger der vil give mig bekymringer og bruge mit varme vand.
Argumentet fra installatøren var, at eftersom indkøb/installation af solvarme ville koste 20-30.000?, prisen på el bliver lavere når jeg har jordvarme og sidst at solvarmen reelt er mindst når der er mest brug for den om vinteren.
Argumenter som virker meget fornuftige - for mig ihvertfald, men jeg har heller ingen erfaring med jordvarme eller solvarme.

Huset er fra 1900, og er ved at blive sat i stand rimelig grundigt.
Der hvor huset vil afvige fra nye boliger, antager jeg, er ydervægisoleringen, her er der ca. 5-7cm hulmursisolering, med 10cm isolering på indersiden af ydervæggen.
 
woebbe jordvarme siden 1985
20- 30000kr for at få solvarme...... Det tror jeg på ingen måde kan betale sig hvis man vil lave det sammen med jordvarme.

Jordvarme er simpelthen bare så meget mere effektiv end solvarme når der er brug for varmen.

Det er bedre at sikre sig at jordvarmeanlægget bliver dementioneret korrekt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,247,657 Unikke besøg
XHTML CSS