HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Vandrør sammen med jordvarme
dodger
Jeg har et jordvarmeanlæg i planlægningsfasen. Der vil blive gravet en samlingsbrønd ca. 50 meter fra huset, et oplagt sted til en udendørs vandhane. Kan jeg smide et PEM rør ned ved siden en af slangerne der går fra brønden til huset?
Det ville spare mig for en masse problemer.
 
pmp
Nej - Ikke vandrør i nærheden af jordvarmeslanger.
Men hvorfor skal du have en samlebrønd (til små 10 kilo) ?
Har du helt styr på, at det ikke kan gøres uden ?
Du giver ikke mange oplysninger, så det er ikke muligt at foreslå et alternativ, men har du ikke tidligere skrevet, at det er et "typisk" enfamiliehus.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
pmp
Hvis jordslangerne bliver isoleret er det selvfølgeligt noget andet, men så får du ikke nogen varmeoptagelse fra den strækning.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
dodger
Samlebrønden har begge installatører anbefalet, der kommer vel til at udgå 2 kredse fra brønden.
Jeg føler ikke at jeg er kvalificeret til at rette på den anbefaling.

bonus info:
1½ plan, 135m2 i grundplan, med en kommende overetage næste år.
Slangerne kommer i lerjord.
2 indkomne forslag:
9 kW DVI pumpe med 450m
10 kW Bosch pumpe 500m.

Så vidt jeg kan se, opvarmer DVI med en spiral gennem akkumuleringstanken, er det en god metode?
En integreret akku tank, ser jeg som en stor fordel med hensyn til plads?

Bosch manden sagde at det ikke ville hjælpe med flere meter slange, fordi pumpen ikke ville kunne udnytte dem alligevel.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Er det et nyt hus du er ved at få bygget ? For så lyder en 9 eller 10 kWh varmepumpe noget stor til 135 m2.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
dodger
Hus fra år 1900 Smile

130m2 + overetagen, så ender det sikkert på 220-230m2
 
pmp
Hvis der er behov for længere slange end hvad pumpen kan overkomme i en længde, ja så skal du have flere kredse. Det er bedst og billigst, hvis begge kredse kan begynde og slutte inde ved varmepumpen. Du slipper for udgiften til samlebrønd, og risikoen for utæthed er mindre inde ved varmepumpen end ude i en samlebrønd.
Jeg ved naturligvis ikke om særlige forhold gør det umuligt hos dig.

Mon ikke det er varmtvandsbeholder og ikke akkumuleringstank der er indbygget ? og opvarmes med spiral. Kik lige efter en ekstra gang.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Daffy
Hej pmp :

Her kan du læse om princippet som DVI bruger :

http://jordvarmev3.dana11.dk/privat/produkter/jordvarme.html
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
pmp
Jeg er ikke ekspert i DVI, men det ser ikke ud som om tanken opvarmes af en spiral - derimod omvarmes brugsvandet ved et gennemløb i en spiral.

Hvad der er af evt. fordele og ulemper i sådan et system ved jeg ikke.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,266,864 Unikke besøg
XHTML CSS