HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Trykfald i jordvarmeslanger
Michael Kristensen
Hej,
Her til morgen opdagede jeg et trykfald på vores jordvarmekreds til 0,6 Bar.

Det har så resulteret i at Nilan enheden nu melder Alarm 53 læk, jeg er ikke en ørn til jordvarme, det skal bare virke!

Jeg har sat anlægget på sommer i foråret, men det skulle vel ikke få trykket til at falde ??

Har I en forklaring på problemet ?

På forhånd tak for svar og gode tips.

Hvis nogle af jer kender en ekspert på området må I godt sende en PB på min mail.

MVH
Michael Kristensen
 
Ladegaard
Hej Michael.
Årsagen kan være flere ting, men i de fleste tilfælde er det blot manglende/utilstrækkelig udluftning af jordslangerne helt fra da det blev etableret.
Luft kan gemme sig rigtig længe i slangerne før det bliver tvunget hele vejen rundt igennem kredsen/kredsene og kommer ud ved evt. luftudladere/luftskruer. (selvom luftudladere ikke er at foretrække på brinekredse efter min mening, så bliver de anvendt i stor stil).
Afhængig af hvor mange meter slange du har tilsluttet varmepumpen kan det være i mere eller mindre omfang.
Bare luften der er i det postevand der fyldes på brinekredsen sammen med IPA sprit eller glykol bliver til mange liter luft der skal afgasses over tid og ud af systemet.

Jeg går ud fra din installatør har trykprøvet installationen, og med mindre der har været foretaget indgreb på denne mener jeg ikke det er sandsynligt at det er en utæthed der er årsagen.

Mvh. Ladegaard
 
CarstenD
Jeg har det "samme" problem på et 2½ år gammelt anlæg (MetroSaver)

Det skete også første efterår, hvor det jo nok var luft.

Denne gang er det sket på maks en uge, at væsken i beholderen er faldet fra omkring "stregen" til dette niveau...? Kan det virkelig ske efter så lang drift. Det er ikke faldet yderligere, så jeg tænker, at det er luft som endelig er kommet ud af en lunke eller lignende? Men hvad siger eksperterne herinde?
Smile

s1.postimg.org/42blhi2kf/20150901_184439.jpg

Og hvad skal jeg fylde på? Er der et bestemt blandingsforhold?

Mvh,
Carsten D.
 
Ladegaard
Hej CarstenD

Hvis der bare ligger 1 mm luft i toppen af slangen hele vejen rundt så bliver det til meget set i forhold til den ekspansionsbeholder du har på 3-4l, så det er ikke usandsynligt.
Og jo flerekredse flowet deles ud på, jo længere tid er luften under vejs. Store varmepumper med mange korte kredse er de værste til at kører sig selv luftfrie, hvis de ikke er luftet ordentligt ud fra start.
Det burde dog være værst i vinterhalvåret, hvor der kørers mest, og evt. modulerende cirkulationspumper kører max.

Det ligner din installation er frostsikret med Sprit i en eller anden form. Det blandes i en koncentration på 30%.

Selvfølgelig kan der være tale om en utæthed, men så mener jeg trykket bør være stødt faldende fra dag 1.

Mvh LadegaardSmile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,331,623 Unikke besøg
XHTML CSS