HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
LV varmepumpe til gammel villa
Maxipug
Jeg har en gammelt murermester villa på 250 kvm med tung gulvvarme i kælderen, de store gamle radiatorer i stueetage og nye radiatorer på 1. sal, hele 1. sal er renoveret med nyt tag, vinduer, 300mm isolering i skråvægge og 500mm på loft og dampspærre over alt.

Planen er senere renovering af stueetage med nye vinduer og radiatorer evt let gulvvarme hvis det kan lade sig gøre.

Huset er i dag opvarmet med en gammel salemander kedel med en gammel brænder, så det er ved at synge på sidste vers! Smile

Er der nogen der kan give et hint på hvor stor en LV varmepumpe der skal til for at lave varme og varmt vand nok til huset ? Bare rolig i bliver ikke hængt op på det Smile det er blot for at få en ide om størrelsen på den om det er 6kW eller 15kW der skal til.

Jeg har kigget på varmepumpelisten og set at Bosch, IVT, Panasonic og Viessmann ligger i toppen, er det disse mærker der er toppen af poppen eller er der nogen herinde der kan anbefale andre mærker der skal nærstuderes ? Umiddelbart ser Bosch jo ud til at have førertrøjen.

PFT Kim
 
Ladegaard
Hej Maxipug

Som med alt muligt andet så er de ulemper ved både over som underdimensionering.
Underdimensionering giver en større andel af supplering med el-patron og dermed en ringere årsvirkningsgrad.
De fleste varmepumper har rigeligt med effekt til supplering fra el-patron så du vil ikke opleve at komme til at fryse som følge af for lidt effekt.
Overdimensionering gør installationen dyrere end nødvendigt og giver pendling og nødigt mange start/stop af kompressor. Dette kan dog forebygges ved at installere en større buffer end man ellers ville kunne have nøjes med.
Tilstræb altid at får dimensioneret af en installatør/producent som man har tillid til uden at gå med livrem og seler og så lige gange med 2.

Med dit nuværende oliefyr kunne du afprøve (hvis du ikke allerede har gjort det) hvor lav en fremløbstemperatur du kan nøjes med når det fryser 12-15° udenfor. Det vil give dig et billede af om selve varmeinstallationen er egnet for varmepumpedrift eller ej. Du skal regne med at 55°C i fremløb ved DUT er max. og der er meget sparet hvis anlægget kan nøjes med mindre ved at skifte enkelte små radiatorer.

Effektmæssigt ligger du tættere på 15kW end på 6kW ihvertfald.
Lad endelig en kompetent installatør forestå dimensioneringen, da det kræver en grundig vurdering af installationen og huset.

Mit gærværk:
Dit hus lyder til at være fornuftigt isoleret, og hvis stueetagen renoveret til samme standard så vil det være muligt at komme ned i nærheden af 40W/m² i varmetab. Det giver 10kW varmetab + noget brugsvand, så et forsigtigt bud vil være 12-15kW (fordi DUT er -12°C udetemperatur og varmepumpens effekt er opgivet ved +7°C udetemperatur)
OBS: Det er et groft estimat og du skal ikke tage det for andet end en nogenlunde-cirka-vejledning Wink
 
Maxipug
Hej Ladegarrd,

Tak for svar! Smile
Jeg har nu haft besøg af en udsendt fra Bosch der har kigget på huset og kommet frem til at en Bosch Compress 6000 AW 17 er den der passer til mit hus, jeg regner med at skal have en buffertank på 300 L installeret, da jeg senere gerne vil have lavet et solcelle anlæg og regner med at varmepumpen kun skal køre om dagen og så forhåbentlig ren buffertank i løbet af natten. Vil dette kunne lade sig gøre på 300 L ? Det skal nok siges i tillæg at vi også fyrer i brændeovn i al den tid vi er hjemme, jeg har ligeledes fået installeret et genvex anlæg som jeg overvejer at sætte en varmeflade i, til at hjælpe med at fordele varmen i huset.
 
Ladegaard
Hej Maxipug

Er du sikker på at varmepumpen kan håndtere kun at køre varme, når den får signal om at solcelleanlægget har strømoverskud?
Langt det meste strømoverskud vil du få på dage hvor du ikke har behov for varme, så det bliver lidt svært at få til at gå op på fornuftig vis, med at varmepumpen skal bruge overskuddet.

Det næste problem der opstår ved at forsøge at akkumulere varme, er at tanken skal lades op til forholdsvis høj temperatur,for at gemme tilstrækkelige energi, set i forhold til at varmepumpens gode virkningsgrad kommer ud at at vejrkompensere ved lav temperatur.

300l er alt for lidt akkumulering hvis tanken er at der skulle kunne "gemmes" varme efter dage med overproduktion af strøm, tror du skal op i nærheden af 1000 l.

Samlet set bliver det i min optik for bøvlet-dyrt-pladskrævende i forhold til man får for lidt ud af det. Solcellerne var rigtig gode i forbindelse med varmepumper på den gamle ordning, hvor man kunne gemme strømmen på nettet til man havde brug for varmepumpen kørte

Mvh Ladegaard
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2453&pid=18335#post_18335]Maxipug skrev:[/url]

Hej Ladegarrd,

Tak for svar! Smile
Jeg har nu haft besøg af en udsendt fra Bosch der har kigget på huset og kommet frem til at en Bosch Compress 6000 AW 17 er den der passer til mit hus, jeg regner med at skal have en buffertank på 300 L installeret, da jeg senere gerne vil have lavet et solcelle anlæg og regner med at varmepumpen kun skal køre om dagen og så forhåbentlig ren buffertank i løbet af natten. Vil dette kunne lade sig gøre på 300 L ? Det skal nok siges i tillæg at vi også fyrer i brændeovn i al den tid vi er hjemme, jeg har ligeledes fået installeret et genvex anlæg som jeg overvejer at sætte en varmeflade i, til at hjælpe med at fordele varmen i huset.


Hej Maxipung
Angående at fyre i brændeovn al den tid I er hjemme.
Er det for hyggens skyld eller for økonomiens skyld?

Hvis det er for økonomien skyld, så skal du have brændet til en MEGET billig pris for at det økonomisk er en fordel,
Energien i brænde koster meget let det samme som energien du trækker ud til varme via din varme pumpe, Prismæssigt bliver brændet dyrere end VP, hvis du må betale ca 1,50 kr pr kg brændsel.

Jeg tror heller ikke at det er økonomisk at varme om dagen med solcellestrøm og så gemme det i en buffertank til om natten.

Hvis du vil gemme til natten, så skal din tanktemperatur op på 70-80 grader, og så er varme pumpen meget lidt effektiv.
Hvis du bruger varmen direkte fra pumpen og også bruger pumpen om natten, så kan du nøjes med 35-40 graders fremløs.
Den eventuelle økonomiske gevinst ved solcelle strømmen, vil SLET ikke kunne forrente din investering i solcelle anlæg og styrring.

Husk at din solcelle strøm jo kun har en værdi på ca 1,55kr pr kWh for dig, fordi det er den pris du kan købe en kWh for fra elselskabet. Det er sikkert et idealistisk godt projekt, men økonomisk meningsløst,
og vel også energi økonomisk værdiløst, fordi der vil gå ganske meget proces energi til at fremstille den store beholder til at gemme varmen osv osv

Mit forslag, hold dig til varmepumpen, og tænk heller ikke på genvex for anden skyld end ventilationen.
Genvex genbruger jo energien fra luften i huset, men der er jo ikke megen energi i din indeluft, så varmepumpe virkningen i din genvex bliver ikke god.
Det er jo ikke al energie fra udeluften du tapper, men kun den "smule" fra luften i huset

Tage
 
Maxipug
Hej,

Tak for svar,

Ang solceller, så er jeg selv elmand og har fået et anlæg til ganske billige penge og styring kan jeg selv lave, så det er ikke en stor økonomisk udskrivning, anlægget skal naturligvis også forsyne resten af huset med el, når solen skinner, tanken var om man kunne varme en buffertank i løbet af dagen og så forsyne huset med varme fra buffertanken om natten, så varmepumpen ikke køre om natten, men kan godt se at det bliver lidt et plads problem hvis vi skal op over 1000L inden der er volumen nok. Bosch folkene mente at en 300 L buffertank var tilstrækkelig til almindelig drift af varmenpumpen, for at undgå for mange start/stop ?

Brænde er gratis, da mine svigerforældre har en stor bøgeskov, det er også derfor vi fyrer alt det vi kan, brænderovnen er en masseovn på 400kg og afgiver derfor varme hele natten og det fungere egentlig rimelig godt. Genvex anlægget er tænkt til at hjælpe med at fordele varmen fra brændeovnen rundt i huset, samtidig med at ventilere huset.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,192,340 Unikke besøg
XHTML CSS