HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvilket anlæg til 250m2 sommerhus med pool
henningdalgaard
Hejsa I kloge folk. Jeg kunne godt bruge noget input til et sommerhus på ca 250m2 med pool, spa og sauna. Jeg antager at jorden er meget sandet, da huset er ca 600 meter fra vandet.

Der er jo et stort energiforbrug da poolen på ca 30.000 liter skal holdes varm, og der er en filterpumpe (ca 500w) som skal køre en del timer om dagen. Dertil kommer sauna og spa som også bruger en del.

Jeg antager at omdrejningspunktet må være jordvarme, men er i tvivl om opbygning og dimensionering etc. Hvad tænker I?

Skal man så have ekstra mange meter slange?
Skal man have ekstra stor buffertank?
Skal man kombinere med solceller?
Skal man kombinere med solvarme?

Mange tak for input
 
Rhsin
Hejsa!

Jeg har i mit sommerhus med Pool og spa en 13kw jordvarmepumpe, dette har vist sig at være rigeligt.. jeg tror godt jeg kunne have nøjes med en 10kw.. men mht. rigeligt med varmt vand når gæster skal i brusebad inden poolbesøg valgte jeg den store.
Jeg har desuden lidt over 600ltr buffer.

Der er 630mtr slange i jorden.. det er 800mtr fra stranden ved nr. lyngby nordjylland, det er vel hvad man kalder løst muld med sand.. men det er meget vådt, og grundvandet står meget højt, hvilket er med til at give nogle gode resultater med jordvarmen.
Jeg holder altid mindst 28 grader i poolen, nogle gange mere afhængig af ønsker fra lejere.
Forbruget på varmepumpen er ca. 7300kwh om året, mod ca. 3500-400ltr fyringsolie før.. men bare det og ligge på terassen uden at høre fyret gå igang en varm sommerdag er det hele værd ;o)

Hvis du har mulighed for jordvarme så glem solceller og solvarme jeg tror ikke det kan tjene sig selv hjem i længden og ser iøvrigt ikke særligt kønt ud på et hus imo.
Bufferen syntes jeg er vigtig da du jo skal have mulighed for at sikre varmt vand til 10-15 personer der stryger i brusebad nærmest på samme tid.
Spaen går jeg udfra er gennemløbsspa som jo får poolvandet, og varmes fra de ca. 28 grader til 38grader op med elvarme, jeg har flere gange overvejet at bygge det på jordvarmen, men min installatør siger det aldrig kan betale sig.. så indtil videre har jeg ladet være.

Jeg har en Thermia optimum duo G3, med buffertanke ved siden af da der ikke var så højt til loftet i mit teknikrum.

Varmeveksleren til poolen er udskiftet fra den almindelige blå buttede som er gode til oliefyr, til en pladeveksler som arbejder ved lavere fremløbstemperaturer, modstanden over denne veksler var dog større end forventet så der blev lavet en bypass som kunne lede en del af vandet udenom veksleren således der var ordentligt vandflow igennem poolen.. ellers bliver den tåget med tiden pga for lidt flow over filteret.

Efter jeg har fået jordvarmen holder jeg altid mindst 15 grader i huset, og baderum og poolrum holder jeg altid normal temperatur hele året, det betyder et meget bedre klima i huset, og økonomien er stort set den samme og huset er altid klar til gæster.. en anden ting er efter jeg er begyndt med det er det nemmere at holde vægge og gardiner rene i vådrum fordi der ikke sætter sig fugt på vægge og vinduer over længere perioder.

Jeg har iøvrigt en fugtstyret genvex der kører i poolrum sauna og dampbad samt det store bad.
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
henningdalgaard
Hej René
Tak for svaret. Det er jo helt perfekt med dit input, da dit udgangspunkt er meget tæt på mit. Faktisk kigger vi på Nr. Lyngby men ender nok med Aalbæk på østsiden.
1. Jeg kan ikke helt tyde om du bruger jordvarme eller selvstændig luft til vand pumpe til pool?, men antager at det er jordvarme og en veksler.
Hvor mange watt er din poolpumpe på og tit kører den? Jeg tænker at solceller kunne være en god ide da der bliver brugt en del strøm bare på pumpen.

2. hvordan er dit genveks anlæg sat op? Kan det udnytte det varme luft fra poolrummet til at sende det videre i huset, og bliver det affugtet inden? Har du derudover en affugter i poolrummet?
 
Rhsin
Det er ren jordvarme til alt opvarmning af vand, gulvvarme, samt pool, så det hele er trukket af et og samme anlæg.

Jeg har 2 luft luft varmepumper, den ene sidder i køkkenalrum.. og mest som komfort til når det er meget varmt, så kan den bruges som aircondition, den anden luft/luft sidder i det seperate aktivitetshus på 30 m2, og den er til både opvarmning og aircondition afhængig af årstid.

Årsforbruget er på 17500 kwh på mit hus, jeg er i en process hvor jeg er ved at opgradere energislugerne lidt af gangen huset er fra 2005 og er godt isoleret, men udviklingen og nogle af de valg som ham der byggede huset tog har jeg lavet om, bla. ud med oliefyr og ind med jordvarme, alt varmestyring kan styres over internet (både gulvvarme samt varmepumper), pooltemperaturen styrer jeg også over internettet vha. fremløbstemperaturen på jordvarmen. Dernæst var der masser af halogenspots både ud og inde.. og næsten alt er skiftet ud til LED.

På projektet står poolpumpen.. overvejer at skifte til lavenergi, men da disse er frekvenstyrede kan jeg risikere at såfremt den står og kører med lavt tryk når man ønsker at fylde spaen (den leverer tryk til denne streng) at så vil det tage for længe at fylde spaen.. så det vil medføre jeg skal have en seperat pumpe til at fylde spaen, så det er lige i venteposition til noget af det "dør" af sig selv.. ellers har jeg timer på poolen så den slukker 4 timer om natten, vil tro det giver det samme.. også håber jeg ikke jeg har nogle som skal fylde spaen midt om natten for så er der problemer ;o)

Friskluftanlægget er et lille ventilationsanlæg med indbygget krydsveklser med filtre, så jeg smider klorluften ud og trækker frisk luft ind, normalt er der kun et begrænset energitab på lufttemperaturen (altså alt ventilation koster jo), men jeg syntes setuppet er meget bedre end de andre affugtere da de jo faktisk er med til at koncentrere klorlugten i poolrummet, hvor mit altid har ren luft pga. luftskiftet.
PS mange poolhuse lugter meget af klor fordi der ikke bliver skiftet sand i sandfilteret ofte nok, det bør skiftes hvert/hver andet år ellers så sker der noget kemi jeg ikke lige helt forstår der indebærer højere koncentration af klorlugt i rummet.

Mit hus er ialt 246m2 bygget til 12 personer, så især pool og wellness rum værelser og stue er dejligt rummelige og med højt til luftet.

Men det har også været noget af en process, jeg har vel ofret omkring 400.000 kr på huset siden, men det kan også mærkes på udlejningen.. det har været godt og det har et godt ry blandt lejerne, især norske og tyske.

Iøvrigt syntes jeg hele området fra blokhus og op til skallerup klit er superlækkert, det kan anbefales.
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
henningdalgaard
Hej Rene. Super input. Tak for det.
Kan man se dit hus på en hjemmeside eller udlejningsbureau?
 
Rhsin
Det ligger på www.sologstrand.dk hus 11-2087
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
Ladegaard
@Rhsin
Når du skriver 600l buffer så er det varmtvandsbeholder du mener ikke?
Kan ikke umiddelbart læse det ud af din beskrivelse, men på din varmepumpe er det muligt at lave prioritering af pool via 3-vejsventil, således den under varmedrift veksler mellem henholdsvis at vejrkompensere mod anlægget og holde konstant temperatur i pool.

Mvh Ladegaard
 
Rhsin
Den er faktisk lidt mere kompleks, vi genbrugte nogle beholdere der allerede var der.

Så da montøren var færdig endte det med
100ltr buffer på varmekredsen (32 grader fremløCool
160ltr forvarmerbuffer varmt brugsvand (32grader)
Ca 400ltr buffer varmt vand (+45grader) denne har også solspiral hvis engang jeg ombestemmer mig mht solpaneler.

Om det er optimalt driftmæssigt er svært for mig at sige, men der har ihvertfald aldrig manglet varmt vand i huset uanset årstid
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
Rhsin
glemte lige at nævne, det er korrekt at der er en 3punktsventil, men montøren valgte at bygge gulvvarmekreds og poolkreds samme på varmesiden så den kører udfra samme udgang på anlægget, det syntes han gav mest mening.
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
henningdalgaard
Hej igen René

Den krydsveksler du bruger - er den koblet til resten af huset, eller har du lavet den kun til poolrummet? Altså du blæser egentlig bare luft ud og suger nyt ind i poolrummet, men har så krydsveksleren på for at mindske varmetabet?

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide noget om dine udgifter til vedligehold? Hvor meget afsætter du om året til det på budgettet - eller hvor meget bruger du faktisk i snit?

I vores budget er afsat 15.000/år de første 5 år og dereefter 30.000/år. Hvad tænker du om det niveau?
Ingen mail i debattråde
Redigeret af Admin d. 04-03-2016 20:16
 
Rhsin
Hej Henning!

Krydsveksleren er der for at høste og genbruge energi fra sauna/dampbad og reducere energiudgift til at opvarme den friske luft der hives ind som erstatning for den "gamle" luft, ellers ville udgiften ved at ventilere poolrummet blive voldsom dyr.
Da jeg overtog huset havde ventilationsanlægget også afkast ind i selve huset, men især om sommeren var det uhensigtsmæssigt da indblæsningsluften sagtens kunne komme op på 30 grader når alt welness udstyret kørte, og det var ikke hensigtsmæssigt og gav ukontrollerbar varme i huset, så det har jeg faktisk lukket for.

Jeg har ikke noget budget på huset, men jeg syntes det du nævner lyder fornuftigt, det afhænger naturligvis også af om huset er som man vil have det eller om det skal trækkes gennem en forandring/modernisering, hvilket vores hus har været, der har især jordvarmer og aircondition været tunge poster, også tog vi et stort hak da vi overtog huset hvor meget inventar blev udskiftet.
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
henningdalgaard
Hej René
Mange tak for dit svar. Jeg vil tage det med i overvejelserne.

Det er super at høre lidt input fra nogen der har haft lidt erfaringer med den type sommerhus igennem nogle år.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,256,986 Unikke besøg
XHTML CSS