HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordslanger tæt på vandboring
dodger
Nogle meter af mine kommende jordslanger vil komme til at ligge under 50m fra min private vandboring, det er der ikke noget problem i, eftersom jeg kan placere de primære slanger på et areal mere end 50m væk.
Men til/fra slangerne fra samlebrønden til huset skal så ligge i en eller anden form for rør-i-rør.
Min installatør er ikke helt sikker på hvad kravet er, er der nogen der har praktiske eksempler på hvad den lokale kommune "normalt" er tilfreds med?
 
hamselv
Start med at anvende en installatør der har viden om jordvarme og magter at overholde gældende lovgivning. Det andet er op ad bakke. Løsningen er utrolig simpel og angivet i klartekst i lovteksten.
 
hamselv
Kommunen er underlagt jordvarmebekendtgørelsen og står ikke selv som dommere. Og kommer der en forespørgsel fra en installatør der ikke fatter og forstår hvad rør i rør er, burde kommunen give et klokkeklart afslag på ansøgningen.
 
dodger
Er du interesseret i et delvist lav-det-selv projekt?
Jeg køber Bosch VP, akkumuleringstank, jordvarmeslanger/samlebrønd og står for gravearbejdet, hvor din opgave ville være at forbinde disse delkomponenter og stå for opstart, trykprøvning og påfyldning af brine.
Sted: mellem Hadsten og Hornslet

din beskedboks er fuld?!
 
hamselv
Tror bare admin har blokeret muligheden for PM. Det gør han med jævne mellemrum, af uvisse årsager.

Men kan sende en mand op til dig og påfylde behandlet vand, skylle, trykprøve og påfylde din brinekreds. Har en montør boende ikke så langt fra dig.
 
hamselv
Så vidt huskes har du 135 m² hus. Så den varmepumpe du skal have er ikke større end du skal bruge et løb. Så brønd giver ingen mening. Husk at låne en slangeudruller, og tryksæt for din egen skyld slangen med luft under nedgravning. Eller bedre, ring til Peter Skyum randers. Det med selv at grave, er kun hvis man insisterer på at totaltødelægge sin have og/eller har alt for meget fritid.
 
dodger
Jeg har 135m2 nu (reelt om 1 måned når renoveringen er færdig)
Derefter går jeg i gang med 1. sal, det betyder at slut arealet ender på ca. 230m2.
Hvilket får mig til at tænke på 10kW Bosch VP + 400 - 500m slange.
Det skal nedgraves på et areal der ikke udnyttes pt. og ham jeg sætter til det, har prøvet det før flere gange, så han ved hvad han laver.
 
hamselv
Uden at regne den lyder gættet fornuftigt. Og ja med en 10 er du pisket ud i to slænger. ellers får du for lavt brineflow. Hverken 4 eller 500 meter ville jeg nøjes med. Kører selv med en 9 kW med 600meter i LER og det er bestemt ikke for meget slange. Og min er endda et par generationer ældre, med deraf ringere COP. Så ville studere jorden nøje hvis jeg var dig (og stadigvæk ringe til Peter, i stedet for at grave). For at gøre livet skønt for VP'en, ville jeg skaffe mig en Borö 300 liter buffer, selvom Bosch ikke har den længere. Alle kunster med andre tanke har vi endnu tilgode at se lykkedes godt.
 
dodger
Kontaktinformation?
 
hamselv
Beklager, men admin plejer at ryge i flint, hvis han opdager man fisker kunder. Så indlægget slettes bare hvis jeg skriver hvem jeg er!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,271,944 Unikke besøg
XHTML CSS